Najbardziej niezawodne marki samochodowe zgłosiły w ostatnich dniach zawiadomienie o usterkach w wyprodukowanych autach. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiły komunikaty Toyota Motor informujące o zagrożeniu zdrowia i życia kierowców toyoty yaris i lexusów.
Obie marki japońskiego producenta zdominowały ostatni ranking niezawodności samochodów przeprowadzany corocznie przez serwis Consumer Reports. Do naprawy kwalifikuje się łącznie 2196 egzemplarzy tych samochodów zarejestrowanych w Polsce.


Najliczniejszą grupę stanowi toyota yaris wraz z jej wariantem hybrydowym. Jest to jeden z najczęściej rejestrowanych samochodów osobowych przez klientów indywidualnych w Polsce. Problematyczną serią okazała się ostatnia generacja popularnego modelu – kampanią naprawczą objęte zostały egzemplarze wyprodukowane we Francji od 30 sierpnia 2011 r. do 26 stycznia bieżącego roku. Producent wskazuje na zagrożenie wynikające z wadliwych mocowań pasów bezpieczeństwa. W wyniku niewłaściwego ustawienia matrycy w procesie produkcji, podczas wypadku może dojść do oderwania dolnej części pasów przy tylnych siedzeniach. Toyota Motor zaprosi listownie właścicieli 1676 samochodów, które jeżdżą po polskich drogach.
Japoński koncern musi także zadbać o bezpieczeństwo klientów, którzy skorzystali z oferty luksusowej marki Lexus. Wyprodukowane w Japonii w okresie od 28 sierpnia 2004 r. do 14 sierpnia 2007 r. egzemplarze modeli GS300 oraz IS250 mogą zagrażać ich posiadaczom. Problemem okazały się czujniki ciśnienia paliwa. Z powodu niewłaściwego przykręcenia elementu w procesie produkcji, z czasem może pojawić się nieszczelność między listwą a przytwierdzonym do niej czujnikiem. W efekcie istnieje ryzyko wycieku paliwa, a biorąc pod uwagę wysokie temperatury pracującego układu, może dojść do pożaru. Ta kampania naprawcza obejmuje 520 samochodów zarejestrowanych w Polsce.
W ostatnich dniach do UOKiK trafiła także informacja o postępowaniu naprawczym Suzuki Motor Poland. Zagrożenie dotyczy znacznie większej liczby egzemplarzy aut niż w przypadku koncernu Toyota Motor – do naprawy kwalifikuje się 6099 sztuk modelu Suzuki SX4 S-Cross zarejestrowanych w Polsce. Zagrożenie wynika z nieodpowiedniej odległości szwów obicia tylnego siedzenia od modułu bocznej poduszki powietrznej. Może to powodować nieotwarcie poduszki powietrznej podczas zderzenia.