REKLAMA
ZOOM NA RYNKI

11 tys. nowych chińskich samochodów na polskich drogach. Czy warsztaty są na to gotowe?

2025-09-03 05:54
publikacja
2025-09-03 05:54

Polskie firmy zajmujące się zaopatrywaniem warsztatów w części zamienne zapewnią dostęp do elementów przeznaczonych do samochodów chińskich marek, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych - prognozuje prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) Tomasz Bęben.

11 tys. nowych chińskich samochodów na polskich drogach. Czy warsztaty są na to gotowe?
11 tys. nowych chińskich samochodów na polskich drogach. Czy warsztaty są na to gotowe?
fot. Tang Ke/Utuku / Zuma Press / / FORUM

Jak zauważył Bęben, chińskie samochody – zarówno z napędem spalinowym, jak i elektrycznym przestały być na naszych drogach egzotyczną ciekawostką. W 2024 roku zarejestrowano w Polsce ponad 11 tysięcy nowych aut chińskich marek, co oznacza wzrost o niemal 3000 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Tylko w styczniu 2025 roku przybyło ich kolejne 2 tysiące.

Przy tym modele takie jak MG HS, MG ZS, Omoda 5, BYD Dolphin czy BAIC Beijing 5, zaczynają pojawiać się w Polsce nie tylko jako nowe, ale też używane – często sprowadzane z Europy Zachodniej lub USA. Nierzadko są to egzemplarze po kolizjach, wymagające napraw. To zaś generuje popyt na części zamienne, zarówno karoseryjne jak i eksploatacyjne. W odpowiedzi polscy dystrybutorzy poszerzają swoje oferty o komponenty do aut z Chin.

Prezes SDCM wskazał, że krajowe hurtownie szybko reagują na potrzeby rynku, a niezależne warsztaty nie są zaskoczone nowinkami – tym bardziej że wielu chińskich producentów samochodów wykorzystuje sprawdzone technologie stosowane wcześniej przez marki japońskie czy europejskie, a części stosowane przez zarówno przez producentów z Europy, Japonii i Chin w znacznej mierze wytwarzane są w Azji,

„Obecnie większość właścicieli chińskich aut korzysta z autoryzowanych stacji obsługi, bo pojazdy są objęte długimi gwarancjami – nawet do 7 czy 10 lat. Ta sytuacja jednak się zmieni, bo kiedy okres ochrony gwarancyjnej wygaśnie, kierowcy zaczną szukać możliwości tańszego serwisowania i będą jej szukać w warsztatach niezależnych. Zarówno warsztaty, hurtownie jak i importerzy przygotowują się na to. Dlatego o dostępność części do chińskich elektryków i możliwość ich naprawienia w niezależnych serwisach można być spokojnym” - podkreślił Bęben.

Ekspert zaznaczył, że już teraz elementy do chińskich samochodów są na niezależnym rynku motoryzacyjnym dostępne, a ich oferta sukcesywne się zwiększa.

„Warto powiedzieć, że polscy dystrybutorzy części należą do absolutnej europejskiej czołówki i potrafią błyskawicznie reagować na zmiany zachodzące na rynku. Nie tylko dostarczają warsztatom części potrzebne do napraw, ale także zapewniają im dostęp do wiedzy technicznej. Należy więc oczekiwać, że dzięki temu polscy użytkownicy samochodów chińskich marek nie będą zdani wyłącznie na ofertę autoryzowanych stacji obsługi. Będzie można naprawiać te pojazdy również w niezależnych serwisach, obniżając w ten sposób koszty eksploatacji” - podsumował prezes SDCM. (PAP)

gkc/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
sterl
I to jest właśnie najtrudniejsze dla konkurencji te 10- lat gwarancji , której żadna marka w Europie czy USA nie może dać bo produkują auta na dwa lata jazdy..

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki