REKLAMA

Miały jeździć na prąd, a kopcą. Hybrydy plug-in emitują pięć razy więcej zanieczyszczeń niż deklarują

Marcin Kaźmierczak2025-10-16 11:30, akt.2025-10-16 11:47redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-10-16 11:30
aktualizacja
2025-10-16 11:47

Niemal pięciokrotnie więcej dwutlenku węgla niż podczas badań laboratoryjnych emitują w warunkach drogowych hybrydy typu plug-in – donosi brytyjski dziennik „The Guardian”. Choć z reguły kosztują o kilkadziesiąt tysięcy złotych więcej niż klasyczne hybrydy, w praktyce są tylko nieco bardziej ekologiczne od benzyniaków.

Miały jeździć na prąd, a kopcą. Hybrydy plug-in emitują pięć razy więcej zanieczyszczeń niż deklarują
Miały jeździć na prąd, a kopcą. Hybrydy plug-in emitują pięć razy więcej zanieczyszczeń niż deklarują
fot. algre / / Shutterstock

Do takich wniosków skłania badanie przeprowadzone przez grupę Transport and Environment, w którym przeanalizowano emisję spalin 800 tys. samochodów zarejestrowanych w Europie pomiędzy 2021 a 2023 r. Zgodnie z nimi, w 2021 r. hybrydy typu plug-in, czyli umożliwiające ładowanie prądem z gniazdka, emitowały ponad trzykrotnie więcej dwutlenku węgla, niż wynikało to z wcześniejszych laboratoryjnych badań. W 2023 r. różnica była pięciokrotna.

Jazda na prąd tylko chwilowo

Jak podkreślają badacze, wynika ona z błędnych założeń podczas wcześniejszych badań laboratoryjnych. Zakładano w nich bowiem, że hybrydy PHEV przejeżdżają na silniku elektrycznym 84 proc. trasy. W rzeczywistości współczynnik ten jest ponad trzykrotnie niższy i wynosi jedynie 27 proc.

W rezultacie auta, które miały być kompromisem między benzyniakami a elektrykami, emitują jedynie o 19 proc. mniej dwutlenku węgla od samochodów spalinowych, a nie o 75 proc., jak zakładali ich producenci. Problem ten jest szczególnie widoczny w modelach wyposażonych w słabsze jednostki elektryczne.

Jak wynika z obliczeń zaprezentowanych w raporcie, zaniżona emisja dwutlenku węgla w analizowanym okresie umożliwiająca łatwiejsze wypełnienie unijnych limitów pozwoliła zaoszczędzić czterem największym koncernom 5 mld euro. Z kolei właściciele hybryd plug-in statystycznie przeznaczali ok. 500 euro rocznie więcej na utrzymanie swoich aut.

Ładowanie z gniazdka o kilkadziesiąt tysięcy złotych droższe

W Europie – zgodnie z danymi stowarzyszenia ACEA – hybrydy plug-in stanowią obecnie niespełna 9 proc. rynku nowych aut. Auta z tym napędem zdobywają coraz szersze rzesze zwolenników również w Polsce. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło blisko 21,5 tys. nowych aut z tym rodzajem napędu – niemal dwukrotnie (+97,9 proc.) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ich udział w rynku nowych aut wzrósł w tym czasie z 2,3 do 5 proc.

Najpopularniejsze nowe hybrydy plug-in w Polsce – (I-IX 2025)

Lp.

Model

Liczba rejestracji

Udział w rynku

[w proc.]

1.

toyota c-hr

1750

8,1

2.

byd seal u

1496

7,0

3.

jaecoo 7

1364

6,3

4.

volvo xc60

1271

5,9

5.

lexus nx

979

4,6

6.

toyota rav4

947

4,4

7.

omoda 9

917

4,3

8.

mg hs

717

3,3

volvo xc90

692

3,2

10.

bmw serii 5

574

2,7

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Hybrydy typu plug-in są z reguły o kilkadziesiąt tysięcy złotych droższe od klasycznych i zwłaszcza tzw. miękkich hybryd (MHEV). Pierwsze z brzegu przykłady wśród najpopularniejszych hybryd plug-in w Polsce: hyundai tucson (23 tys. zł różnicy), toyota rav4 (39,8 tys. zł różnicy), volvo xc60 (48 tys. zł różnicy między PHEV a MHEV).

Przy uwzględnieniu dopłat do aut elektrycznych hybrydy potrafią być z kolei droższe od klasycznych elektryków, co dogłębniej opisujemy w artykule „Ceny elektryków zahamowały. Po dopłacie auta na prąd tańsze od benzyniaków”.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (24)

dodaj komentarz
goscgumka
Zaraz się okaże, że VW i ich aferka to nic w porównaniu ze szwindlem EU zwanym FIT55.
kartel
Jeśli rzeczywiście chodzi o zmniejszenie zanieczyszczeń w miastach to samochody hybrydowe czy elektryczne maja sens. Poza miastem niestety nie ma żadnych większych zalet. Trzeba tez pamiętac o emisji zanieczyszczeń przez elektrownie które sa niezbędne do ładowania elektryków, czy tez faktu nieużywania napędu elektrycznego przez hybrydy na trasie.
kartel
Hybryda z benzynowym silnikiem i zaskoczenie. Pierwszy raz mam auto które pali w mieście mniej niż na trasie. Około 5 litrów benzyny na 100 km. Na trasie 6 litrów przy predkości ok 120-130 km/h
endes
Super… więcej co2 to większy wzrost roślin!… a roślin nam trzeba!
pogo0
Rośliny oprócz CO2 potrzebują też wody gruntowej i to nawet bardziej, a tej ubywa w miarę wzrostu CO2, więc ciekawe co z tego wyjdzie
goscgumka odpowiada pogo0
Niezły fikol. Gratuluję kreatywności na poziomie jachiry czy uli zielińskiej:)
maxykaz
Ten artykuł to ściema. Mam phev i nie tankuje i nie ładuje poza domem. przejechanie 100 km na prądzie to zuzycie 20 kwh. czyli licząc prąd z gniazdka po 1 zł to 20 zł za 100 km. A komfort jazdy, przyspieszenie jest nie do opisania - 300 koni i wszystkie Seby w benzyniakach robią gały że ich VW, czy passat zostaje w tyle.
niederfurzdorf
W takim razie trzeba było kupić pełnego elektryka skoro na prądzie jeżdzisz. Gdzie tu logika?
A ile kosztuje 100 km na spalinach z dodatkową baterią i silnikiem elektrycznym na pace?
maxykaz odpowiada niederfurzdorf
Oderwany od rzeczywistosci jestes. Elektrykiem poza miastem nie pojeździsz. W hybryde wlejesz tyle samo paliwa jak w samochod z napedem tylko na benzyne. W hybrydzie uzywasz wszystkie najlepsze cechy tych dwoch rodzajów napedów. Ale nie kazdego na to stać - więc rozumiem kąsanie :-))
goscgumka
Widzę, że najważniejsze jest zrobienie wrażenia na Sebach w VW. Brawo!
Przekonałeś mnie jełopie:)

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki