Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Stare diesle nie wjadą do centrów miast? Jest projekt ustawy

Stare diesle nie wjadą do centrów miast? Jest projekt ustawy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zgłosiło projekt ustawy umożliwiającej wprowadzanie w największych miastach Stref Czystego Transportu, które byłyby wolne od diesli i aut benzynowych niespełniających norm emisji spalin – informuje „Gazeta Wyborcza”.

Masz starego diesla, więc płać

W myśl projektu ustawy, Strefy Czystego Transportu mogłyby powstać od 1 lipca 2022 r. w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Do wyznaczonych stref mogłyby wjeżdżać jedynie auta wyposażone w napęd elektryczny, wodorowy lub zasilany gazem ziemnym, a także zeroemisyjne autobusy.

Do Stref Czystego Transportu mogłyby wjeżdżać także auta benzynowe i diesle, jednak tylko te spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Właściciele pozostałych pojazdów mogliby poruszać się nimi po centrach miast za opłatą. Zgodnie z projektem nie mogłaby ona jednak przekroczyć 2,5 zł za godzinę.

Nowe normy emisji co pięć lat

W najbliższych latach mają zostać zaostrzone także przepisy dotyczące norm emisji spalin. W ten sposób rząd chce zachęcić właścicieli aut do ich wymiany na nowsze, a tym samym bardziej ekologiczne. Od 2021 do 2025 do miast miałyby wjeżdżać jedynie auta benzynowe spełniające wymagania normy Euro 4 lub wyższych, w latach 2026-2030 dopuszczalna byłaby norma Euro 5, a pomiędzy 2031 a 2035 rokiem – Euro 6.

Jak donosi „Gazeta Wyborcza”, projekt ustawy budzi jednak pewne kontrowersje. Członkowie Polskiego Alarmu Smogowego zwracają uwagę, że przepis, jeśli zostaną wprowadzone, nie będą dotyczyły pojazdów należących do mieszkańców Stref Czystego Transportu, którzy według szacunków PAS odpowiadają w Warszawie za ok. dwie trzecie ruchu ulicznego. Obostrzenia nie dotyczyłyby również mikroprzedsiębiorców, czyli m.in. autobusów dowożących do centrów miast mieszkańców okolicznych miejscowości.

Kraków już po testach

Wprowadzenie strefy czystego transportu mają już za sobą władze Krakowa. Pilotażowy projekt, który ograniczał wjazd starych diesli i aut benzynowych na krakowski Kazimierz przetrwał jednak niespełna rok. Jedną z przyczyn likwidacji strefy były protesty działających w jej obrębie przedsiębiorców.

Tematy
Komentarze
Stare diesle nie wjadą do centrów miast? Jest projekt ustawy
Marcin Kaźmierczak
Podziel się