W najnowszym raporcie branżowego magazynu "The Spirits Business" znajdziemy zestawienie ilości sprzedawanych wódek na świecie w 2022 r. W czołowej dziesiątce znajduje się kilka polskich marek, z których najwyżej jest Żubrówka. Najwięcej, kolejny raz z rzędu, sprzedało się butelek wódki z etykietą „Smirnoffa”, produkowanej przez firmę, w którą zaczął inwestować Warren Buffett.


Jak co roku magazyn "The Spirits Business" przedstawił kompendium wiedzy na temat rynku alkoholi w raporcie „The Brand Champions 2023”. Jak piszą autorzy, rynek wódki, czyli największa kategoria napojów spirytusowych, odnotowała w ostatnich latach mniejszy wzrost ze względu na zwiększającą się konkurencję ze strony tequili, rumu czy whisky.
Całkowita sprzedaż wódki wzrosła w ubiegłym roku o 3 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. W 2022 r. producenci sprzedali 341,5 miliona dziewięciolitrowych skrzynek w porównaniu z 331,4 milionami w roku 2021. Czołowa 10. zestawienia najlepiej sprzedających się wódek na świecie jest zdominowana przez marki z Europy Środkowo-Wschodniej.
Z polskich wódek najwyżej znalazła się Żubrówka, wchodząca od 2022 r. do portfela marek Grupy Maspex. Spadek sprzedaży o 2,9 proc. w 2022 r. był pierwszym od pięciu lat, ale i tak pozwolił wyprzedzić ukraińską Khortytsę.


Niekwestionowanym liderem zestawienia sprzedaży jest marka Smirnoff, która utrzymała wzrost i osiągnęła najlepszy dotychczasowy wynik. Chociaż rosyjsko brzmiąca nazwa sugeruje wschodnich właścicieli Smirnoffa, to jednak marka należy do brytyjskiej spółki Diageo, w którą zaczęła inwestować Berkshire Hathaway, firma inwestycyjna kierowana przez Warena Buffetta.
Podium zestawienia uzupełniła marka Absolut należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard. Wódka Absolut odnotowała wzrost sprzedaży w 2022 r. o 10,7 proc. W kwietniu br. Absolut miał wznowić dostawy do Rosji, ale po protestach, jakie przetoczyły się przez Szwecję, skąd pochodzi marka, decyzja została wstrzymana.
W pierwszej dziesiątce znajdziemy też Soplicę, która podobnie jak Żubrówka, została zrepolonizowana. Grupa Maspex przejęła ją od rosyjskiego Roust Corporation w transakcji wartej ok. 1 mld dolarów. Pod skrzydła polskiej firmy trafiły wtedy także m.in. Absolwent oraz Bols.
Z kolei dobra znajoma wielu koneserów mocnych alkoholi, o bardzo polskiej nazwie, czyli Żołądkowa Gorzka, jest na 8. miejscu. To marka zależna od Stock Spirits, firmy należącej do funduszu CVC Capital Partners, właścicieli m.in. sieci sklepów Żabka.
Michał Kubicki