REKLAMA

Żubrówka na podium światowej sprzedaży wódki. Na czele producent, w którego inwestuje Buffett

2023-07-24 10:58
publikacja
2023-07-24 10:58

W najnowszym raporcie branżowego magazynu "The Spirits Business" znajdziemy zestawienie ilości sprzedawanych wódek na świecie w 2022 r. W czołowej dziesiątce znajduje się kilka polskich marek, z których najwyżej jest Żubrówka. Najwięcej, kolejny raz z rzędu, sprzedało się butelek wódki z etykietą „Smirnoffa”, produkowanej przez firmę, w którą zaczął inwestować Warren Buffett.

Żubrówka na podium światowej sprzedaży wódki. Na czele producent, w którego inwestuje Buffett
Żubrówka na podium światowej sprzedaży wódki. Na czele producent, w którego inwestuje Buffett
fot. Jacek Lagowski / / FORUM

Jak co roku magazyn "The Spirits Business" przedstawił kompendium wiedzy na temat rynku alkoholi w raporcie „The Brand Champions 2023”. Jak piszą autorzy, rynek wódki, czyli największa kategoria napojów spirytusowych, odnotowała w ostatnich latach mniejszy wzrost ze względu na zwiększającą się konkurencję ze strony tequili, rumu czy whisky.

Całkowita sprzedaż wódki wzrosła w ubiegłym roku o 3 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. W 2022 r. producenci sprzedali 341,5 miliona dziewięciolitrowych skrzynek w porównaniu z 331,4 milionami w roku 2021. Czołowa 10. zestawienia najlepiej sprzedających się wódek na świecie jest zdominowana przez marki z Europy Środkowo-Wschodniej.

Z polskich wódek najwyżej znalazła się Żubrówka, wchodząca od 2022 r. do portfela marek Grupy Maspex. Spadek sprzedaży o 2,9 proc. w 2022 r. był pierwszym od pięciu lat, ale i tak pozwolił wyprzedzić ukraińską Khortytsę.

Lista najlepiej sprzedających się wódek na świecie (www.thespiritsbusiness.com/issue/the-brand-champions-2023/)

Niekwestionowanym liderem zestawienia sprzedaży jest marka Smirnoff, która utrzymała wzrost i osiągnęła najlepszy dotychczasowy wynik. Chociaż rosyjsko brzmiąca nazwa sugeruje wschodnich właścicieli Smirnoffa, to jednak marka należy do brytyjskiej spółki Diageo, w którą zaczęła inwestować Berkshire Hathaway, firma inwestycyjna kierowana przez Warena Buffetta.

Podium zestawienia uzupełniła marka Absolut należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard. Wódka Absolut odnotowała wzrost sprzedaży w 2022 r. o 10,7 proc. W kwietniu br. Absolut miał wznowić dostawy do Rosji, ale po protestach, jakie przetoczyły się przez Szwecję, skąd pochodzi marka, decyzja została wstrzymana.

W pierwszej dziesiątce znajdziemy też Soplicę, która podobnie jak Żubrówka, została zrepolonizowana. Grupa Maspex przejęła ją od rosyjskiego Roust Corporation w transakcji wartej ok. 1 mld dolarów. Pod skrzydła polskiej firmy trafiły wtedy także m.in. Absolwent oraz Bols.

Z kolei dobra znajoma wielu koneserów mocnych alkoholi, o bardzo polskiej nazwie, czyli Żołądkowa Gorzka, jest na 8. miejscu. To marka zależna od Stock Spirits, firmy należącej do funduszu CVC Capital Partners, właścicieli m.in. sieci sklepów Żabka.

Michał Kubicki

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (11)

dodaj komentarz
vacarius
Nie mogą ruskiej wódki pić na zachodzie to piją polską.
ptokbentonicznyjb
Czyli inni podbijają świat komputerami, samochodami, produkcją nowinek technicznych, a my wódą. Super. Wódka dobrze się kojarzy, prawda?
lutobor
Wódka uczy pokory, poprzez mnóstwa efektów ubocznych jej spożywania.
ajwajszalom
Po maturze chodziliśmy na wódkę.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
xqwztsa
Dokładnie, brawo! Ciekawe ile przeciętny Polak czyta książek rocznie, a ile flaszek obala...

Powiązane: Alkohol

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki