REKLAMA

Zarabiają w internecie bez rozgłosu i jupiterów

Grzegorz Marynowicz2011-01-25 06:01analityk Bankier.pl
publikacja
2011-01-25 06:01

Biznesem w internecie zajmują się od 2003 roku. Zaczynali od zakładów bukmacherskich online prowadząc serwisy Bet.pl i Obstawianie.pl, które szybko sprzedali. Dziś prowadzą kilkanaście serwisów internetowych takich jak Wycieczka.pl, Spec.pl czy Pobierz.pl. Bez medialnego rozgłosu i zbędnego PR-u grupa portali z oglądalnością 3,5 mln użytkowników już wkrótce może wejść do 20 największych w Polsce.

Rozmawiamy z Rafałem Kaletą, Marcinem Matusiakiem i Rafałem Frasiem, założycielami grupy Netstel.pl.

Powiedzcie proszę na początek skąd pomysł, aby zająć się e-biznesem? Jaka jest geneza powstania Waszej firmy, czyli kto, jak, gdzie i kiedy?

Wszystko zaczęło się pod koniec 2003 roku. Chodziliśmy do tej samej klasy w liceum ekonomicznym w Krakowie, znaliśmy się więc bardzo dobrze. Ponieważ interesowaliśmy się zakładami bukmacherskimi – tzn. często sami obstawialiśmy mecze, również przez internet, postanowiliśmy założyć serwis poświęcony tej tematyce. Udało nam się zarejestrować domenę bet.pl i tak po 2-3 tygodniach prac, ruszył serwis. Niestety żaden z nas nie jest programistą dlatego wszystkie prace musieliśmy zlecać komuś innemu, koszty nie były jednak duże. Na domenę, prostą grafikę i opłacenie programisty wystarczył wkład każdego z nas trzech po ok. 150zł! Do dnia dzisiejszego nic więcej nie dołożyliśmy.

Od tego czasu portfolio witryn, które prowadzicie szybko się rozrasta. Jakie serwisy obecnie wchodzą w skład grupy Netstel?

W skład grupy Netstel wchodzi obecnie kilkanaście serwisów głownie z kategorii edukacja (wypracowania.pl, streszczenia.pl, matematyka.pl, opracowane.pl, eszkola.pl) i technologia (pobierz.pl, downloads.pl, softwarepatch.pl, download24.com) oraz inne: wycieczka.pl, ciekawi.pl, disco-polo.pl, spec.pl.

 
Rafał Kaleta, Marcin Matusiak i Rafał Fraś, założyciele grupy Netstel.pl

Ile osób obecnie pracuje nad rozwojem tych portali?

W biurze zatrudnionych na stałe jest 9 osób, mniej więcej drugie tyle współpracuje z nami zdalnie, przy tworzeniu kontentu głównie dla spec.pl, wypracowania.pl i serwisów technologicznych.

Czy zaczynając biznes rozwijaliście się wyłącznie z własnych środków? Jeśli tak, to czy nie powodowało to problemów finansowych?

Przez pierwsze kilka lat skupialiśmy się na zakładach bukmacherskich, prowadząc serwis bet.pl i forum obstawianie.pl, które później sprzedaliśmy. W tamtym czasie wiele firm bukmacherskich wchodziło do Polski a za nimi duże budżety reklamowe, dzięki czemu nasza sytuacja finansowa była na tyle dobra, że mogliśmy te pieniądze inwestować w ciekawe domeny internetowe czy serwisy tematyczne nie związane już z branżą zakładów bukmacherskich.

Wszystkie prowadzone przez Was serwisy wyróżniają się bardzo dobrymi domenami. Niektóre z nich warte są dużych pieniędzy. Powiedzcie skąd takie pokaźne portfolio domen?

Od zawsze przywiązywaliśmy dużą wagę do nazwy serwisu. Uważaliśmy, że ciekawa domena może podnieść wartość całego projektu. Domeny, które posiadamy kupowaliśmy głównie w latach 2004 – 2008. Nigdy jednak nie posiadaliśmy więcej niż 200 domen.

Teraz ze względu na wysokie ceny i skupienie się na serwisach tematycznych w zasadzie nie dokonujemy zakupów, chyba że pod konkretny projekt.


Czy możecie powiedzieć, który adres kosztował najwięcej i ile? Według mnie najlepsza z Waszych domen to Wycieczka.pl.

Najwięcej kosztowały adresy spec.pl, wycieczka.pl i ekonomia.pl. Nie chciałbym podawać dokładnych kwot jednak nigdy za domenę internetową nie zapłaciliśmy więcej niż 20.000 zł netto.

Nigdy nie myśleliście o pozyskaniu inwestora? A może ktoś do Was się zgłaszał?

W przeszłości zdarzały się propozycje jednak z różnych powodów nie dochodziło do nawiązania współpracy. Na obecną chwilę mamy środki na finansowanie dalszego rozwoju, a także pomysły na ciekawe projekty, które chcemy zrealizować. Pozyskanie inwestora to nie tylko korzyści, ale również utrata niezależności, którą bardzo sobie cenimy. Wybiegając w przyszłość, bliżej nam raczej do sprzedaży całości lub pojedynczych projektów niż części udziałów w firmie.

Jaką oglądalność ma cała grupa Waszych serwisów?

Obecnie jest to już ok. 3,5 mln użytkowników miesięcznie. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie jeszcze w pierwszym półroczu tego roku chcemy aby Grupa Netstel weszła do 20 największych witryn w Polsce wg. zasięgu.

Który z portali ma największą oglądalność i jaką?

Pobierz.pl – ma ok. 100.000 wejść dziennie. Miesięcznie daje nam to ok. 1,7mln użytkowników.

Przeglądając serwisy zauważyłem, że zarabiacie też na płatnym kontencie. Czy użytkownicy są skłonni płacić?

Płatny kontent to bardzo dobre źródło dywersyfikujące przychody i mimo, że bardzo niewielu użytkowników jest skłonnych płacić, to w takich serwisach jak wypracowania.pl czy streszczenia.pl mikropłatności stanowią główny przychód. Tak jak w przypadku reklamy wiele zależy też od oglądalności serwisu, ale również od profilu użytkownika czy od jakości treści, która jest oferowana jako płatna.

Jaki procent przychodów generuje ten sposób zarabiania?

Znaczący. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że koszty tworzenia treści są bardzo duże w stosunku do serwisów innego typu.


Grupa Netstel.pl

Jak pozyskujecie kontent dla serwisów? Co z prawami autorskimi?

Tak jak wspomniałem wcześniej, zdalnie współpracuje z nami kilkadziesiąt osób, które tworzą treść i przekazują nam ją na zasadzie licencji. Koszty oczywiście są spore, ale inwestycja w kontent jest o tyle atrakcyjna, że można w przyszłości zarabiać na nim na wiele sposobów.

Czy Waszym zdaniem na samej reklamie można „wyżyć” w internecie?

To zależy od wielu czynników. Ważna jest tematyka strony, ruch jaki generuje ale także to, jakie mamy koszty prowadzenia serwisu. Jeżeli wymaga on od nas inwestowania dużych nakładów w pozyskiwanie treści, to na samej reklamie, szczególnie displayowej, ciężko będzie „wyżyć”.

Kolejnym czynnikiem jest jakość emitowanej u nas reklamy. Sprzedaż bezpośrednia na pewno pozwala osiągać najlepsze stawki natomiast w większości małych serwisów działa ona tylko w teorii, gdyż budżety trafiają głównie do portali i sieci reklamowych. Współpraca z siecią afiliacyjną lub reklamową daje nam w zasadzie gwarancje tego, że kampanie będą do nas trafiały, jednak bez optymalizacji i monitorowania emitowanych reklam może się okazać że średni CPM wynosił będzie np. 50 gr. co raczej nie daje szans na rentowność naszego biznesu, zwłaszcza jeżeli byłoby to nasze jedyne źródło przychodu.

Jakimi metodami promujecie witryny i która Waszym zdaniem jest najbardziej efektywna?

Znaczna większość ruchu jaki generują nasze serwisy pochodzi z wyszukiwarek. Jeżeli chodzi o promocję to nie prowadzimy żadnych kampanii reklamowych w internecie i poza nim, gdyż uważamy to za mało efektywny sposób pozyskiwania ruchu w serwisach które posiadamy.

Czy możecie zdradzić przychody jakie generuje grupa serwisów Netstel?

Dokładnych kwot nie mogę ujawnić. Są jednak na takim poziomie, że odpowiednio nimi dysponując możemy się ciągle rozwijać.


Powiedzcie proszę, czy planujecie jakieś nowe projekty w najbliższym czasie? Jeśli tak to jakie?

Ciekawych pomysłów mamy sporo, jednak trzeba z nich wybrać tylko te, które mają szansę na sukces. W tym roku planujemy uruchomić kilka nowych serwisów. Głównie z kategorii Społeczności, Edukacja czy Nowe Technologie.

Jakie są Waszym zdaniem warunki sukcesu w biznesie internetowym? Co należy zrobić, aby e-biznes wypalił?

Biznes w internecie wbrew pozorom nie różni się bardzo od tradycyjnego. Wiele osób jednak rozumie ebiznes jako coś, co musi być innowacyjne a później okazuje się, że zdecydowana większość nowych projektów pada po kilku miesiącach. Dzieje się tak oczywiście dlatego, że stworzony produkt nie był w stanie na siebie zarabiać. Innowacja w internecie nie jest warunkiem koniecznym aby osiągnąć sukces, choć oczywiście może stanowić jeden z czynników decydujących o jego osiągnięciu. Jeżeli ktoś uważa, że ma świetny pomysł na projekt jakiego jeszcze nie ma w internecie - nie jest jeszcze biznesmenem, a jego działalność nie jest jeszcze biznesem.

Myślisz o własnej firmie?

www.MamBiznes.pl

Ten portal dostarczy Ci bezpłatnej, fachowej i kompleksowej wiedzy na temat zakładania i prowadzenia własnej firmy.




Na koniec powiedzcie proszę jakie Waszym zdaniem są jeszcze obszary do zagospodarowania w polskim internecie?

Myślę że wiele obszarów można jeszcze zagospodarować. Serwisy typu demotywatory.pl czy zadane.pl są najlepszym przykładem na to, że mając dobry pomysł można bardzo szybko zyskać dużą popularność.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl
 
Źródło:
Grzegorz Marynowicz
Grzegorz Marynowicz
analityk Bankier.pl

Pomysłodawca i redaktor prowadzący serwisu MamBiznes.pl - pierwszego w Polsce projektu skierowanego wyłącznie dla młodych przedsiębiorców. W 2009 portal został przejęty przez Grupę Bankier.pl. Autor kilkuset artykułów i poradników dotyczących przedsiębiorczości, działalności gospodarczej i e-biznesu. Pomysłodawca takich cykli jak: „Tak się robi e-biznes” czy „Startupy na dywaniku”. Tel.: 504 256 447

Tematy

Otwórz Konto Firmowe Godne Polecenia i zyskaj nawet 1600 zł premii!

Komentarze (13)

dodaj komentarz
cyberpost
Cieszę się czytając takie artykuły. Polacy też potrafią i mamy powody do dumy. Ja osobiście korzystam z fajnego serwisu, na którym jest sporo ciekawych pomysłów na biznes, też go polecam: http://startebiznes.pl/
klimekduda
Najważniejsze elementy dobrego pomysłu na biznes
Istnieje powiedzenie: „rób to co kochasz a z pewnością nigdy nie będziesz musiał pracować”. Wielu biznesmenów realizuje swoje przedsięwzięcia gospodarcze w ramach swojej pasji. Nie zawsze jednak ta reguła się sprawdza.
Zanim zaczniesz realizować swój pomysł,
Najważniejsze elementy dobrego pomysłu na biznes
Istnieje powiedzenie: „rób to co kochasz a z pewnością nigdy nie będziesz musiał pracować”. Wielu biznesmenów realizuje swoje przedsięwzięcia gospodarcze w ramach swojej pasji. Nie zawsze jednak ta reguła się sprawdza.
Zanim zaczniesz realizować swój pomysł, odpowiedz sobie na kluczowe pytania:
Czy na moim pomyśle poza tym, że sprawi mi przyjemność mogę zarabiać pieniądze?
Czy znajdę ludzi, którzy dołączą do jego realizacji?
Czy posiadam stosowną wiedzę i umiejętności do jego skutecznej realizacji?
Czym będzie się wyróżniał mój pomysł na tle wielu podobnych lub takich samych?
Czy znajdę nabywców na mój produkt lub usługę?
Polecam serwis http://bit.ly/2qSVj0O na którym jest naprawdę sporo ciekawych pomysłów na biznes w sieci
~Zarabiacz
Jesli chodzi o zarabianie, to polecam podejrzec http://dodatkowypieniadz.pl/
~Sergii
https://www.qassa.pl/2244209 Jest to wspaniały program, w którym zarabiasz nie tylko czytając maile ale również poprzez zabawę i grę. Naprawdę warto przystąpić do niego.
~Bartosz
A ja czytałem ostatnio, że zanox- na europejskim rynku lider reklamy efektywnościowej, rozszerza swoją działalność w naszym regionie. Polak - Jakub Maj- został dyrektore regionalnym, wybór ten na pewno o czymś świadczy.
~novy
To prawda- to świetna wiadomość. Dobrze, ze w polskich rynkach widzi się potencjał
~Tomek
Też czytałem taką wiadomośc. Super, ze performance marketing staje się coraz popularniejszy w Polsce. A dla pana Jakuba gratulacje, zanox to lider w branży.
~Performer
Jeśli siedzicie w tego typu tematach, to nie zapominajcie, że reklama efektywnościowa to sformułowanie-wytrych, które już w dzisiejszych czasach znaczy tak dużo, że ciężko czasem się porozumieć stosując je :-)

Tak samo trzeba uważać np. na performance marketing czy direct response, bo spotykam się często z
Jeśli siedzicie w tego typu tematach, to nie zapominajcie, że reklama efektywnościowa to sformułowanie-wytrych, które już w dzisiejszych czasach znaczy tak dużo, że ciężko czasem się porozumieć stosując je :-)

Tak samo trzeba uważać np. na performance marketing czy direct response, bo spotykam się często z utożsamianiem ze sobą obu tych pojęć, błędnie ... dobre wyjaśnienie różnic znalazłem tu (nawiasem mówiąc to strona spółki notowanej na NC): http://www.codemedia.pl/performance-marketing/
~Luks
Widac ze nigdy nie byles chyba za grnaica. Tu Wszyscy a praktycznie bardzo duza grupa ludzi spolszcza angielskie wyrazy. Coz "Tu" jest tam gdzie kazdy z nas jest i jednym moze to przeszkadzac innym nie. Milo jest poczytac po polsku choc w dobie globalizacji nie mozna uciec od spolszczania angielszczyzny.

PS: Obcokrajowiec
Widac ze nigdy nie byles chyba za grnaica. Tu Wszyscy a praktycznie bardzo duza grupa ludzi spolszcza angielskie wyrazy. Coz "Tu" jest tam gdzie kazdy z nas jest i jednym moze to przeszkadzac innym nie. Milo jest poczytac po polsku choc w dobie globalizacji nie mozna uciec od spolszczania angielszczyzny.

PS: Obcokrajowiec uczacy sie polskiego moze miec najwieksze problemy ze zrozumieniem wlasnie tych spolszczonych angielkich slow gdyz nie istanieja w zadnym slowniku (chyba zadnym - nie sprawdzalem)
~Paweł
Chyba żartujesz. Jakbys sprawdził moje IP to byś widział, że nie piszę z Polski. Tam gdzie ja przebywam mawia się w okreslonym języku. Na przyklad angielskim czy niemieckim, a w innych okolicznościach po polsku. Ludzie, którzy wtrącają takie psedo spolszczone wyrazy wykazuje się tylko ignorancją.
Zawsze bawili mnie
Chyba żartujesz. Jakbys sprawdził moje IP to byś widział, że nie piszę z Polski. Tam gdzie ja przebywam mawia się w okreslonym języku. Na przyklad angielskim czy niemieckim, a w innych okolicznościach po polsku. Ludzie, którzy wtrącają takie psedo spolszczone wyrazy wykazuje się tylko ignorancją.
Zawsze bawili mnie ludzie, którzy uzywali takich słów lub będąc 3 miesiące za granicą nagle tracili umiejetność mówienia po Polsku...

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki