REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Zakupy w małych sklepach mocno podrożały

2022-09-20 12:32
publikacja
2022-09-20 12:32

W sierpniu tego roku, w porównaniu do sierpnia 2021 roku, koszyk zakupów spożywczych w małych sklepach wzrósł o 38 proc., co oznacza, że jest droższy o 27,71 zł – wynika z badania M/platform.

Zakupy w małych sklepach mocno podrożały
Zakupy w małych sklepach mocno podrożały
fot. GRSI / / Shutterstock

W sierpniu, licząc rdr, koszt zakupów przekąsek i słodyczy wzrósł o 12 proc., a zakupy na imprezę o 10 proc.

Analiza danych od początku roku do sierpnia z ponad 3,2 tysiąca sklepów tradycyjnych współpracujących z M/platform wskazuje na wzrost całkowitych obrotów o 10,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W okresie styczeń-sierpień 2022 licząc rok do roku, kupiono o 1,8 proc. mniej produktów pod względem liczby sztuk. Natomiast liczba transakcji minimalnie wzrosła, o 1 proc.

Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform poinformowała, że w okresie od maja do sierpnia liczba transakcji spadła. „Czerwiec i lipiec w tym roku nie były tak gorące jak rok temu, co spowodowało spadek sprzedaży kategorii sezonowych” - powiedziała Ewa Rybołowicz.

Natomiast w okresie od stycznia do kwietnia liczba transakcji wzrosła rdr, na co wpływ miały: zwiększone zakupy związane z napaścią na Ukrainę oraz zwiększona liczba kupujących związana z wojenną migracją.

M/platform ocenia, że wzrost obrotów w sklepach tradycyjnych wynika głównie z rosnących cen, a tempo wzrostu kategorii jest bardzo zróżnicowane – od kilku do kilkudziesięciu procent.

Jak poinformowała Magdalena Piwkowska, menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform, w drugim tygodniu września średnia cena "Olejów i oliw" przekroczyła o 70 proc. średnią cenę tygodniową w tej kategorii z analogicznego okresu 2021 roku, a o 30 proc. przekroczyła średnią cenę w kategorii "Żywność sucha".

„Jednocześnie widzimy, że to m.in. tych grup produktowych Polacy kupują w sklepach tradycyjnych mniej. Sprzedaż "Olejów i oliw" w ostatnich miesiącach jest o 30 proc. mniejsza, sprzedaż "Żywności suchej" o około 20 proc. Ze względu na podstawowy charakter tych grup produktowych zakładamy, że konsumenci szukają ich w tańszych kanałach sprzedaży. Być może rezygnują z wygodnych zakupów pod domem, a poświęcają więcej wysiłku na zakupy w sklepach wielkoformatowych. W najbliższych miesiącach spodziewamy się nasilenia takich zachowań, jak również poszukiwania promocji, zmiany produktów na tańsze, zwiększonej sprzedaży marek własnych. Dla wielu konsumentów może to być także czas rezygnacji z niektórych produktów” - powiedziała Magdalena Piwkowska, cytowana w komunikacie.

Porównanie wartości koszyka oparte jest na danych transakcyjnych dla listy produktów najczęściej kupowanych w danej kategorii. Porównanie cen koszyków dotyczy średniej miesięcznej ceny produktu, którą płacili kupujący w kasie.

(PAP Biznes)

pam/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
bha
Te krótkowzrocznej windowanie bez umiaru cen na rynkach surowców, rynkach walut i na wewnętrznych rynkach jak w kalejdoskopie non stop szczególnie w detalu nic dobrego wszystkim na dłuższą metę nie przyniesie!!!!!.
anty12
Pisie trole, co wy na to ? Putinflacja czy wina Tuska ?
kaczyslaw_
Czekają na przekaz. Minister propagandy pracuje nad tym.
stachsgh
Nikt do winy się nie prpzyzna
https://www.youtube.com/watch?v=oVrdIXQ2g30
smallsaver
Maroki i inne ćmoki, gdzie jesteście?
samsza
Koszyk zakupów podrożał o 38%, ale smartfony staniały.
szprotkafinansjery
I to jest właśnie realny poziom inflacji dla przeciętnego Polaka. A nie, nie ma żadnej inhalacji, a obiad w knajpie za grosze!
wizytator
Obiad za grosze, ale w tej sejmowej.

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki