REKLAMA

Zakupy w małych sklepach mocno podrożały

2022-09-20 12:32
publikacja
2022-09-20 12:32

W sierpniu tego roku, w porównaniu do sierpnia 2021 roku, koszyk zakupów spożywczych w małych sklepach wzrósł o 38 proc., co oznacza, że jest droższy o 27,71 zł – wynika z badania M/platform.

Zakupy w małych sklepach mocno podrożały
Zakupy w małych sklepach mocno podrożały
fot. GRSI / / Shutterstock

W sierpniu, licząc rdr, koszt zakupów przekąsek i słodyczy wzrósł o 12 proc., a zakupy na imprezę o 10 proc.

Analiza danych od początku roku do sierpnia z ponad 3,2 tysiąca sklepów tradycyjnych współpracujących z M/platform wskazuje na wzrost całkowitych obrotów o 10,9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W okresie styczeń-sierpień 2022 licząc rok do roku, kupiono o 1,8 proc. mniej produktów pod względem liczby sztuk. Natomiast liczba transakcji minimalnie wzrosła, o 1 proc.

Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform poinformowała, że w okresie od maja do sierpnia liczba transakcji spadła. „Czerwiec i lipiec w tym roku nie były tak gorące jak rok temu, co spowodowało spadek sprzedaży kategorii sezonowych” - powiedziała Ewa Rybołowicz.

Natomiast w okresie od stycznia do kwietnia liczba transakcji wzrosła rdr, na co wpływ miały: zwiększone zakupy związane z napaścią na Ukrainę oraz zwiększona liczba kupujących związana z wojenną migracją.

M/platform ocenia, że wzrost obrotów w sklepach tradycyjnych wynika głównie z rosnących cen, a tempo wzrostu kategorii jest bardzo zróżnicowane – od kilku do kilkudziesięciu procent.

Jak poinformowała Magdalena Piwkowska, menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform, w drugim tygodniu września średnia cena "Olejów i oliw" przekroczyła o 70 proc. średnią cenę tygodniową w tej kategorii z analogicznego okresu 2021 roku, a o 30 proc. przekroczyła średnią cenę w kategorii "Żywność sucha".

„Jednocześnie widzimy, że to m.in. tych grup produktowych Polacy kupują w sklepach tradycyjnych mniej. Sprzedaż "Olejów i oliw" w ostatnich miesiącach jest o 30 proc. mniejsza, sprzedaż "Żywności suchej" o około 20 proc. Ze względu na podstawowy charakter tych grup produktowych zakładamy, że konsumenci szukają ich w tańszych kanałach sprzedaży. Być może rezygnują z wygodnych zakupów pod domem, a poświęcają więcej wysiłku na zakupy w sklepach wielkoformatowych. W najbliższych miesiącach spodziewamy się nasilenia takich zachowań, jak również poszukiwania promocji, zmiany produktów na tańsze, zwiększonej sprzedaży marek własnych. Dla wielu konsumentów może to być także czas rezygnacji z niektórych produktów” - powiedziała Magdalena Piwkowska, cytowana w komunikacie.

Porównanie wartości koszyka oparte jest na danych transakcyjnych dla listy produktów najczęściej kupowanych w danej kategorii. Porównanie cen koszyków dotyczy średniej miesięcznej ceny produktu, którą płacili kupujący w kasie.

(PAP Biznes)

pam/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Prowadzisz biznes? Poznaj ofertę kart Intercity

Prowadzisz biznes? Poznaj ofertę kart Intercity

Komentarze (8)

dodaj komentarz
bha
Te krótkowzrocznej windowanie bez umiaru cen na rynkach surowców, rynkach walut i na wewnętrznych rynkach jak w kalejdoskopie non stop szczególnie w detalu nic dobrego wszystkim na dłuższą metę nie przyniesie!!!!!.
anty12
Pisie trole, co wy na to ? Putinflacja czy wina Tuska ?
kaczyslaw_
Czekają na przekaz. Minister propagandy pracuje nad tym.
stachsgh
Nikt do winy się nie prpzyzna
https://www.youtube.com/watch?v=oVrdIXQ2g30
smallsaver
Maroki i inne ćmoki, gdzie jesteście?
samsza
Koszyk zakupów podrożał o 38%, ale smartfony staniały.
szprotkafinansjery
I to jest właśnie realny poziom inflacji dla przeciętnego Polaka. A nie, nie ma żadnej inhalacji, a obiad w knajpie za grosze!
wizytator
Obiad za grosze, ale w tej sejmowej.

Powiązane: Zakupy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki