Badanie zlecone przez producenta klocków Lego ujawniło, że otoczenie dzieci wpływa na utrwalanie szkodliwych stereotypów na temat podziałów płciowych, przez co m.in. ponad 70 proc. chłopców uważa, że niektóre aktywności przeznaczone są wyłącznie dla jednej płci - poinformował w poniedziałek dziennik "The Guardian".


Badanie przeprowadziła organizacja non profit Geena Davis Institute on Gender in Media z udziałem ok. 7 tys. dzieci w wieku od 6 do 14 lat oraz ich rodziców. Badani pochodzili z Chin, Czech, Japonii, Polski, Rosji, Wielkiej Brytanii i USA.
Jeden z płynących wniosków jest taki, że na skutek powielania stereotypów zarówno chłopcy (71%), jak i dziewczynki (42%) obawiają się wyśmiania, jeśli wybiorą zabawkę przypisaną do płci przeciwnej.
Co więcej, ten niepokój podzielali także rodzice, szczególnie chłopców. "Rodzice bardziej się obawiają, że to synowie, nie córki, będą wyśmiewani za bawienie się zabawkami utożsamianymi z płcią przeciwną" - powiedziała Madeline Di Nonno, jedna z autorek badania.
Wynika z niego, że rodzice częściej zachęcają synów do uprawiania sportów i zadań z elementami nauki, technologii, inżynierii i matematyki, podczas gdy córki - do tańca i przebierania się czy pieczenia. "To pokazuje, jak głęboko zakorzenione są uprzedzenia płciowe na całym świecie" - powiedziała aktorka i aktywistka Geena Davis, założycielka organizacji, która przeprowadziła badania.

Podatkowy rozkład jazdy i wskaźniki kadrowo-płacowe na 2023. Ściąga dla przedsiębiorcy
Od stycznia 2023 r. zmieniły się wskaźniki kadrowo-płacowe. Prezentujemy najważniejsze zmiany. I zachęcamy do pobrania pliku pdf. Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 20 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Ankiety przeprowadzono na zlecenie Lego i opublikowano w poniedziałek, w ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień Dziewczynek.
Neurobiolożka prof. Gina Rippon zwróciła uwagę na asymetrię zależną od płci w zabawach dla dzieci. "Zachęcamy dziewczynki do bawienia się +chłopięcymi+ zabawkami, ale w drugą stronę to nie działa" - wytłumaczyła.
Jej zdaniem to problem, ponieważ zabawki oferują "możliwość szkolenia umiejętności". "Jeśli dziewczynki nie bawią się Lego ani innymi zabawkami związanymi z konstruowaniem, nie rozwijają umiejętności przestrzennych, które pomogą im w późniejszym życiu. Jeśli lalki są narzucane dziewczynkom, a nie chłopcom, chłopcy tracą szansę wykształcenia umiejętności wychowawczych" - zaznaczyła.
„Firma dąży do tego, aby zabawa klockami LEGO była bardziej inkluzywna i aby twórcze ambicje dzieci – zarówno teraz, jak i w przyszłości – nie były ograniczane przez stereotypy dotyczące płci” – komentuje Grupa LEGO. „Mając to na względzie Lego nie oznacza już żadnego ze swoich produktów jako zabawka "dla dziewczynek" lub "dla chłopców", a na Lego.com konsumenci nie mogą wyszukiwać produktów według płci” – dodaje.
PAP/skib/akl