ZUS: "To najlepszy taki e-urząd w Europie". Jak działa i co potrafi PUE?

redaktor Bankier.pl

ZUS nie pierwszy raz chwali się swoją Platformą Usług Elektronicznych. W ciągu niespełna trzech lat funkcjonowania zdobyła ona kilka nagród. Przejrzyjmy się, jak działa ten wirtualny urząd i co daje użytkownikowi konto PUE ZUS.

Platforma Usług Elektronicznych pue.zus.pl została uruchomiona 14 czerwca 2012 roku. Jest to pierwszy w pełni wdrożony projekt e-administracji w Polsce. W 2014 roku uznano ją za produkt najwyższej jakości i oznaczono znakiem Quality International 2014, a w trakcie urodzinowego filmu z okazji jubileuszu 80-lecia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych słyszymy (od 17 minuty), że platforma PUE ZUS została „uznana przez ekspertów za najlepszy tego typu wirtualny urząd".

PUE ZUS popularniejszy niż ePUAP

Pod koniec września 2014 roku liczba zarejestrowanych profili na www.pue.zus.pl przekroczyła 800 tysięcy. W tym samym czasie elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej mogła się pochwalić trzykrotnie mniejszą liczbą użytkowników - 270 tys. profili zaufanych ePUAP. Obecnie różnica nieznacznie się zmniejszyła: niespełna 351 tys. profili zaufanych ePUAP kontra 924 tys. kont PUE ZUS w dwukrotnie krótszym czasie od publikacji serwisu.

Najwyraźniej konto PUE ZUS jest o wiele bardziej przydatne dla obywateli. Nie bez znaczenia jest też fakt, że ZUS „wyszedł do ludzi” i aktywnie promował możliwości PUE oraz ułatwiał zakładanie kont. Podczas wakacyjnej trasy Lata z Radiem 2014 przedstawiciele ZUS byli obecni na każdym z 20 koncertów plenerowych. W każdy weekend w promocyjnym namiocie ustawionym nieopodal koncertowej sceny przez kilka godzin pracownicy ZUS opowiadali o zaletach PUE i organizowali konkursy propagujące wiedzę o ZUS-ie. A przy kilku stanowiskach komputerowych, za okazaniem dowodu osobistego, chętnym zakładano w ciągu kilku minut konta PUE ZUS.

Niczym niezwykłym są też wizyty pracowników ZUS w dużych przedsiębiorstwach w celu przedstawienia zalet Platformy Usług Elektronicznych i pomocy osobom zainteresowanym w założeniu bezpłatnych profili PUE.

Zakładanie konta na serwisie pue.zus.pl jest na tyle proste, że można to zrobić samodzielnie, korzystając z komputera w domu.

Jak założyć konto PUE ZUS?

Oczywiście pierwszym krokiem jest kliknięcie przycisku „Zarejestruj profil” na stronie pue.zus.pl, a po zaakceptowaniu regulaminu stajemy przed wyborem sposobu rejestracji profilu spośród trzech możliwości:

  1. rejestracja za pomocą profilu zaufanego ePUAP (nie wymaga dodatkowej wizyty w urzędzie),
  2. rejestracja z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego (również nie wymaga osobistej wizyty w urzędzie), 
  3. rejestracja profilu niezaufanego – to ograniczony dostęp do portalu i brak możliwości zalogowania się do swojego konta. Aby korzystać ze tych wszystkich funkcji użytkownik musi osobiście udać się z dowodem tożsamości do najbliższej jednostki TJO. Ma na to 7 dni.
(pue.zus.pl)

W zasadzie każda z opcji adresowanych do osób fizycznych (nr 1 i 3) wiąże się z wcześniejszą lub późniejszą osobistą wizytą we wskazanym urzędzie (założenie profilu zaufanego ePUAP wymaga takiej wizyty). Ze sposobu nr 2 skorzystają głównie przedsiębiorcy, którzy w swojej działalności gospodarczej posługują się już płatnym e-podpisem.

Wszystkie sposoby rejestracji profilu na pue.zus.pl bardzo dokładnie opisano i zobrazowano grafikami w dziale FAQ ZUS.

Do czego przyda się konto PUE ZUS?

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~nodust

Od dłuższego czasu staram się zalogować za pomocą e-puap i po zaakceptowaniu danych ciągle przekierowuje mnie na stronę rejestracji profilu, które go i tak nie mogę wykonać, bo zablokowane są wymagane pola formuarza.
Formularz kontaktowy, na który zgłaszam problem w ogólne nie działa - mogę sobie
wpisać co chcę, nawet kod obrazkowy, żeby udowodnić, ze nie jestem automatem, ale jak przyciskam przycisk "wyślij" to nic się nie dzieje.
A to podobno publilczne pieniądze

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 1 ~cezbak

Ciekawe dlaczego zobaczyć można tylko 12 ostatnich składek. W OFE mam podgląd całej historii. To takie trudne udostępnić całość?

! Odpowiedz
0 1 ~lenki6

często nie działa, np. dziś nie można się zarejetrować (25.11.2015) , dzwoniłem na info, miał działać od 18.00 , ale 18.30 nadal nie działa

! Odpowiedz
0 0 ~syxxfy

jeśli rząd funkcjonuje jak ta strona to leżymy, prace mają się rozpocząć 12 sierpnia, a już od 8.08 nie można się zalogować na ePUAP

! Odpowiedz
0 3 ~as

Jak to u nas, bajery rowery, owszem fajny program, ale nie zmienia to faktu, że ZUS jest bankrutem a budżet w tym kierunku dziarsko zmierza...

! Odpowiedz
0 0 ~gość

Zainteresujcie się jak działa ePUAP :o
Wniosek o pewnie zaświadczenie złożony elektronicznie ... odbiór .... tylko osobiście w urzędzie :)

! Odpowiedz
0 1 ~polskidziad

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
3 3 ~miro

aaron balcerowicz chciał zarżnąć ZUS defraudując 150 mld zł dla pejsatych pobratynców ale mu nie wyszło

! Odpowiedz
3 2 ~dziadek_Władek

Jakoś ZUS-owi nigdy nie brakuje na emerytury . To znaczy , że jest nieźle.

! Odpowiedz
2 18 ~lolek

Szanowna Redaktorzyno. W Danii jedyne co potrzebuje do kontaktu z jakimkolwiek urzędem państwowym to email. Wszystkie deklaracje, pity, nipy, sripy, przerejestrowanie samochodu, a nawet rozwód załatwia się zdalnie. Całą korespondencję od jakiegokolwiek urzędu otrzymuje na maila (można też tradycyjnie jak ktoś chce). Email od i do urzędu jest rejestrowany więc nie ma prawa zginąć. Wszystkie urzędy korzystają z centralnej bazy danych, nie trzeba powielać informacji, wypełniać zbędnych pól. Siedzę i się śmieję z sukcesu ZUS-u.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Kalendarium przedsiębiorcy

Brak wydarzeń

Kalkulator odsetek

Aby obliczyć wartość odsetek, podaj kwotę zaległości oraz zakres dat.

? Odsetki ustawowe nalicza się od dnia, gdy zobowiązanie staje się wymagalne. Jeżeli spłata miała nastąpić 10-tego, to odsetki naliczane są od 11-tego.
? Data kiedy zobowiązanie będzie regulowane. Jeżeli przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, to należy wpisać datę pierwszego kolejnego dnia roboczego.
? Stawkę obniżoną do wysokości 75% stawki podstawowej stosuje się tylko do zaległości powstałych po 1 stycznia 2009 roku. Odsetki w obniżonej stawce pobiera się, gdy podatnik złoży korektę zeznania i w ciągu 7 dni od niej wpłaci zaległość.