Zgłoszenie narodzin dziecka, rejestracja auta, dopisanie do spisu wyborców czy zgłoszenie działalności gospodarczej - te i inne wnioski można złożyć za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP. Dlaczego więc jest on tak mało popularny?


Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (w skrócie ePUAP) to system informatyczny utworzony w 2008 roku, który umożliwia załatwienie spraw urzędowych w formie elektronicznej. Portal www.epuap.gov.pl skierowany jest zarówno do osób fizycznych, przedsiębiorców, jak i instytucji administracji publicznej. Platforma ta ma ułatwić i unowocześnić komunikację pomiędzy:
-
obywatelami a administracją,
-
przedsiębiorcami a administracją,
-
instytucjami administracji publicznej.
Podmioty administracji publicznej otrzymały bezpłatną możliwość udostępniania e-usług, bez konieczności budowy własnych systemów. Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) umożliwiła tym instytucjom spełnienie obowiązku wynikającego z ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, czyli przyjmowanie dokumentów w postaci elektronicznej. Natomiast Centralne Repozytorium Wzorów Dokumentów (CRD) stworzone w ramach ePUAP, uporządkowało i zebrało w jednym miejscu obowiązujące w e-administracji wzory i formularze.
Co w praktyce umożliwia ePUAP?
Obywatele mogą załatwić sprawy urzędowe bez osobistego stawiennictwa w urzędzie, wystarczy komputer z dostępem do Internetu. Brzmi pięknie, ale jak jest w rzeczywistości? Pomijając procedurę uzyskania profilu zaufanego ePUAP (opisywaliśmy ją tutaj), która wymaga osobistej wizyty w Punkcie Potwierdzającym, później ma być już tylko łatwo i przyjemnie. Po zalogowaniu się na platformę ePUAP możemy wybrać spośród 20 grup spraw do załatwienia przez internet. Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich:
Co można załatwić na platformie ePUAP? |
|
---|---|
Kategorie i wybrane podkategorie spraw |
Rodzaje spraw do załatwienia |
Sprawy obywatelskie: |
|
Rodzina |
Alimenty Adopcja Narodziny dziecka (becikowe, nadanie/zmiana numeru PESEL, rejestracja urodzeń) Zawieranie małżeństwa Śmierć członka rodziny |
Akty stanu cywilnego |
Zgłaszanie zmian w aktach stanu cywilnego Uzyskiwanie odpisów akt stanu cywilnego Zmiana imienia i nazwiska |
Wybory |
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców |
Podatki, opłaty, cła |
|
Podatki |
Rozliczenie podatku PIT i CIT Deklarowanie podatku VAT Uzyskanie ulgi podatkowej Rozliczenie podatku rolnego i od nieruchomości Interpretacje podatkowe (w tym także Wydanie zaświadczenia o wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy) Rozliczenie podatku od środków transportowych Podatek akcyzowy |
Opłaty |
Opłacenie mandatu Odwołanie od mandatu karnego Wnoszenie opłat skarbowych |
Motoryzacja i transport |
|
Prawo jazdy |
Uzyskanie prawa jazdy Wymiana prawa jazdy Utracenie prawa jazdy |
Rejestracja pojazdu |
Zarejestrowanie pojazdu Wymiana dowodu rejestracyjnego Utracenie dowodu rejestracyjnego Wyrejestrowanie pojazdu |
Przedsiębiorczość |
|
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej |
Zakładanie działalności gospodarczej |
Działalność gospodarcza |
Prowadzenie i zakładanie działalności gospodarczej Rozwijanie działalności gospodarczej Uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej |
Zezwolenia i koncesje |
|
Praca i zatrudnienie |
|
Poszukiwanie pracy |
Informacja dotycząca naboru kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska |
Prowadzenie działalności związanej z pośrednictwem pracy i aktywizacją zawodową |
Organizacja prac interwencyjnych Przyznanie Statusu Zakładu Pracy Chronionej |
Usługi elektroniczne świadczone przez urzędy pracy |
|
Źródło: Bankier.pl – opracowanie własne |
Choć zakres spraw, w których mamy możliwość złożenia elektronicznego wniosku robi wrażenie, to niestety w wielu przypadkach i tak musimy udać się do urzędu przedstawić papierowe dokumenty - np. umowę ubezpieczenia OC do wglądu przy rejestracji auta. Na początku działania systemu bywało, że zamiast oszczędności czasu, petent z elektronicznym wnioskiem był obsługiwany dłużej, niż tradycyjny, co pokazuje komentarz naszej czytelniczki zamieszczony poniżej.


Nie w każdym urzędzie i nie wszystko załatwisz
Choć platforma ePUAP została uruchomiona sześć lat temu, jeszcze nie każdy urząd oferuje pełen zakres usług elektronicznych i wcale nie dotyczy to tylko małych gmin wiejskich.


Jak zapewnia ustawodawca, jeśli jakikolwiek urząd nie udostępnia wniosku w wymaganej sprawie drogą elektroniczną, obywatel może ją zrealizować, wysyłając pismo ogólne – podpisane profilem zaufanym – na elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) danego urzędu. Sprawy kierowane na ESP mają taką samą ważność, jak wnioski złożone do urzędu w postaci papierowej. Od 1 lipca 2008 r. organy władzy publicznej są zobowiązane do przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej i maja one taką samą ważność, jak te złożone w formie tradycyjnej.


Niestety nie każdą sprawę da się załatwić przez internet - przykładowo wniosek o nowy dowód osobisty lub jego wymianę jak na razie trzeba złożyć osobiście, przedstawiając dotychczasowy dowód osobisty urzędnikowi i składając w jego obecności własnoręczny podpis na wniosku. Ma to się zmienić w trakcie 2015 roku, gdy zaczynie obowiązywać nowe Prawo o aktach stanu cywilnego oraz wprowadzone zostaną nowe dowody osobiste bez podpisu. Wtedy ma pojawić się możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu. Obecnie wyszukiwarka ePUAP wyrzuca tylko informację o błędzie.
Milowy krok w nowoczesność nie jest łatwy
Za klika lat, gdy wdrożone zostaną elektroniczne rejestry dowodów osobistych, e-rejestr aktów stanu cywilnego, gdy urzędnicy przyzwyczają się do nowoczesnych standardów, informatycy ulepszą i ustabilizują działanie nowych systemów i platform, a obywatele przyzwyczają się do nich, będziemy z zadowoleniem korzystać z tych udogodnień.
Na razie profil zaufany ePUAP posiada niewiele ponad 314 tys. osób i dopiero wszyscy uczymy się korzystania z niego. Na tak małą popularność tego rozwiązania wpływa także sporo nieprzyjemnych doświadczeń użytkowników. W okresach wzmożonego korzystania z platformy system zawiesza się lub pracuje tak wolno, że trzeba cały dzień stracić na nieudane próby logowania lub wysłania wniosku. Tak było m.in. w ostatnich dniach lipca tego roku, gdy mijał termin wyboru pomiędzy ZUS a OFE. Takie problemy nie sprzyjają popularyzacji e-usług administracji publicznej.
Katarzyna Sudaj