Wybór auta dla prezesa

Powszechnie występującym w politykach flotowych punktem jest ten, który dotyczy zasad wyboru samochodu dla kadry zarządzającej. Niemal wszystkie dokumenty tego typu wprowadzają pewne ograniczenia uniemożliwiające wybór przez kogokolwiek w firmie samochodu nieodpowiadającego wybranym kryteriom.

A kryteria te odnoszą się najczęściej do wartości pojazdu. Czasami też prezes czy członek zarządu musi dostosować się do obowiązującej w firmie marki lub na pp. standardów bezpieczeństwa.

Samochody dla pracowników wyższego szczebla to nie tylko narzędzie pracy. Auto stanowi dla najbardziej kluczowych pracowników dodatek do pensji, ważny element motywujący. Co więcej, samochód członka zarządu, dyrektora czy ważnego menedżera to także element budowania prestiżu firmy.



Samochody tych pracowników świadczą o sytuacji finansowej firmy, są jej wizytówką i ważnym elementem szeroko pojętego public relations. Biorąc to wszystko pod uwagę, wiele firm w swoich politykach flotowych uwzględnia możliwość samodzielnego wyboru samochodu przez przedstawiciela wyższej kadry menedżerskiej. Bo tylko wybór samochodu odpowiadającego oczekiwaniom kierowcy sprawi mu satysfakcję i radość z jazdy, a tym samym będzie rzeczywistym dodatkiem do pensji i silnie motywującym elementem wynagradzania.

Ograniczeniem zdrowy rozsądek


W niewielu firmach pracownicy, nawet najwyższego szczebla, mają nieograniczoną możliwość wyboru samochodu służbowego. Tylko firmy o naprawdę dobrej kondycji finansowej mogą sobie na to pozwolić i to najczęściej tylko w odniesieniu do prezesa lub ewentualnie także do członków zarządu. Zwykle jednak nawet oni muszą zmieścić się w granicach nakreślonych przez wewnętrzne dokumenty, zawężające pole wyboru samochodu do określonych grup pojazdów. Równocześnie, wiele firm decyduje się na pozostawienie pracownikom najwyższego szczebla pola wyboru samochodu, który spełnia określone, lecz dość luźno zapisane cechy pojazdu. Jak zauważa bowiem Henryk Nieznaj, specjalista ds. transportu w firmie Tehand - Obecnie samochody zarządu i kadry menedżerskiej są pojazdami prestiżowymi i nie ograniczają się, jak przez długie lata, do spełniania swojej podstawowej funkcji, czyli przewożenia osób z miejsca na miejsce.

Ranking kredytów samochodowych
I właśnie ta zasadnicza zmiana postrzegania samochodu firmowego decyduje o tym, że wyższa kadra menedżerska w większości firm jeździ tym, czym chce. Takie rozwiązania są powszechnie stosowane zwłaszcza w tych firmach, których wizerunek opiera się o prestiż i dowodzenie przynależności do świata luksusu. Dlatego też samochodami szczególnie eleganckimi, często też oryginalnymi, jeżdżą prezesi i menedżerowie instytucji finansowych. Powszechna jest opinia w środowisku flotowym, że najlepszymi autami jeżdżą prezesi firm leasingowych, dużych banków, towarzystw ubezpieczeniowych. W ich przypadku auto jest po prostu sygnałem wysyłanym do klientów i kontrahentów, że kondycja finansowa firmy pozwala na luksus.

Coś ponad zdrowy rozsądek


- Przy stanowiskach wyższych dysponujemy czymś w rodzaju limited user-chooser. Oznacza to, że pracownik wyższego zaszeregowania, także członek zarządu, przy wyborze samochodu powinien zmieścić się w ramach limitu kwotowego oraz zakresu kilku znaczących i najczęściej wybieranych marek - mówi Marek Goszczyński, specjalista ds. floty w Frito Lay Poland. - Użytkownik może sobie sam (lub z pomocą działu floty) skonfigurować samochód. Głównie dotyczy to wyposażenia dodatkowego w aucie. Przedstawiciele najwyższego szczebla w hierarchii firmy mają możliwość odstępstw od zasad zapisanych w polityce flotowej. Wymaga to jednak oczywiście odpowiednich akceptacji - dodaje.

W British American Tobacco Polska zgodnie z zapisami polityki flotowej członkowie zarządu mają swobodę w wyborze samochodu, ich decyzje zakupowe nie powinny jednak być nazbyt wygórowane kwotowo. Dlatego też w spisanym dokumencie podano modele samochodów, które powinny być pewnym wzorem dla poszukiwań pojazdu dla siebie. Tymi samochodami są Audi A8 w przypadku prezesa i Audi A6 dla członków zarządu. Osoby zajmujące te stanowiska nie muszą decydować się na te modele, mogą natomiast poszukać sobie innych samochodów zbliżonych - głównie cenowo - do podanych w polityce flotowej samochodów. - Takie rozwiązanie ma jedną główną zaletę - mówi Sebastian Zalewski, specjalista ds. floty samochodowej w British American Tobacco Polska. - Z jednej strony, pozwala na łatwe planowanie budżetu flotowego, z drugiej zaś, pozostawia możliwość wyboru samochodu, uwzględniając preferencje przyszłego użytkownika.

Chcesz ubezpieczyć samochód » Sprawdź naszą ofertę

W niektórych firmach pracownicy, także ci z kadry zarządzającej, mają możliwość wyboru dowolnego samochodu, ale wyłącznie spośród kilku określonych marek. To rozwiązanie jest korzystne dla firmy z tego powodu, że nawet kupując auto luksusowe danej marki, otrzymuje ona spore rabaty z racji tego, że traktowana jest jako klient instytucjonalny, kupujący większą liczbę samochodów z jednym, konkretnym znakiem firmowym.

Ograniczenia dodatkowe


W wielu firmach oprócz ograniczenia polegającego na określeniu górnej granicy ceny samochodu wprowadza się dodatkowe kryteria ograniczające swobodę wyboru samochodu przez pracowników wyższego szczebla. W firmie Lyreco np. wyłączeniu podlegają auta z napędem na 4 koła, a także te, których pojemność silnika przekracza 3,5 litra. Poza tymi ograniczeniami pracownik wyższego zaszeregowania ma pełną dowolność przy wyborze samochodu w odniesieniu do marki, rodzaju pojazdu czy wyposażenia dodatkowego.

Samochód z przetargu


W wielu firmach ani prezesi, ani członkowie zarządu, ani najbardziej kluczowi dla organizacji biznesowej menedżerowie nie mają możliwości wyboru dowolnego samochodu z powodu ograniczeń prawno-formalnych. Sytuacja taka występuje głównie w przedsiębiorstwach z udziałem Skarbu Państwa. W nich wszystkie samochody, także dla prezesów, są wybierane na zasadzie przetargu. Każda wymiana czy rozbudowa floty wiąże się z koniecznością rozpisania przetargu na zakup samochodów. Wybór marki zamawianych aut dla całej firmy kierowany jest obiektywnymi kryteriami, takimi jak: koszt zakupu, zużycie paliwa, koszty napraw i przeglądów czy czas gwarancji. Nie można w przetargach sugerować np. marki pojazdu. Przetargi zwykle rozpisywane są na pewną część floty i choć mogą dotyczyć zakupu różnych samochodów, przypisanych do różnych stanowisk, także tych najwyższych, to wybierane są one w oparciu o jednakowo nakreślone kryteria. A w polskich przedsiębiorstwach jednoznacznie najważniejszym kryterium jest cena pojazdu. Drugą podstawę oceny zazwyczaj stanowią koszty serwisu. Innym ważnym kryterium jest także wielkość zużycia paliwa.

Fragment „Polityki Samochodowej” obowiązującej w firmie British American Tobacco regulujący wybór marki i modelu dla wyższej kadry menedżerskiej:

„(...) W przypadku pojazdów statusowych zarządu oraz prezesa POLITYKA umożliwia wybór dowolnego samochodu, którego całkowity koszt miesięczny nie przekracza limitu kosztowego, dla którego wzorcami są odpowiednio: Zarząd - Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro, Prezes - Audi A8 3.0 TDI Quattro.
Wybrany pojazd musi spełniać standardy jakości POLITYKI w zakresie wyposażenia zapewniającego bezpieczeństwo (poduszki powietrzne, ABS itp.) i odpowiedniego paliwa (diesel).
Decyzję o wymianie samochodu na pojazd wyższej klasy niż model standardowy zatwierdza dyrektor odpowiedzialny za flotę we współpracy z działem finansowym”.

Przy tak nakreślonych kryteriach nie ma miejsca na ekstrawagancję i producenci aut wyjątkowych, a przez to szczególnie drogich, a także kosztownych w utrzymaniu, do przetargu nawet nie podchodzą. Oczywiście, istnieje możliwość dołożenia bardziej szczegółowych kryteriów, m.in. dotyczących wielkości pojazdu albo mocy silnika, by w przypadku zakupu pojazdów dla kadry menedżerskiej zwiększyć szansę pozyskania samochodów szczególnie luksusowych, jednak i tak dość rzadko w przetargach organizowanych przez przedsiębiorstwa państwowe lub te z udziałem Skarbu Państwa wygrywają producenci marek mało popularnych. Dlatego też zdecydowanie najpopularniejszymi markami wśród pracowników wyższego szczebla - zarówno sektora państwowego, jak i prywatnego - są niemieckie auta segmentu premium, czyli dobrze wyposażone limuzyny BMW serii 5 czy też Audi A6. Sporym zainteresowaniem cieszy się także Mercedes klasy E. Bardziej zamożne firmy mogą sobie pozwolić na zakup dla swojego prezesa limuzyny z wyższego poziomu segmentu premium, tj. BMW serii 7, Audi A8 czy Mercedesa S. Coraz częściej we flotach zarządów pojawiają się również modele Lexusa czy też auta terenowe, takie jak BMW X5, Toyota Land Cruiser czy Mercedes ML.


Rata wynajmu auta dla prezesa


Masz problem prawny lub finansowy?
Napisz do ekspertów Bankier.pl
W dużych koncernach dominującą formą pozyskania samochodu do firmy jest leasing lub wynajem długoterminowy. Pozwalają one na zdobycie pojazdu bez konieczności jednorazowego wyłożenia znacznej sumy pieniędzy, zobowiązują równocześnie firmę do opłacania comiesięcznych rat leasingowych, które stanowią najlepsze odzwierciedlenie kosztów pozyskania luksusowego samochodu do firmy. Auta wyższych segmentów oprócz wysokich cen charakteryzują się bowiem wysokimi kosztami serwisu, drogim ubezpieczeniem itp. Dlatego też w przypadku tych aut leasing lub wynajem długoterminowy jest doskonałą formą pozyskania pojazdu, gdyż pozwalają one na precyzyjne uwzględnianie kosztów utrzymania tych aut w budżecie flotowym.

W przypadku polityk flotowych firm, które pozyskują samochody służbowe za pośrednictwem firm leasingowych lub z sektora car fleet management, pojawiają się więc często zapisy limitujące wybór samochodu przez pracownika z kadry menedżerskiej określające maksymalną miesięczną ratę leasingową samochodu użytkowanego firmie a przypisanego do danego stanowiska.

Elementy wizerunkowe


W niektórych przypadkach przedstawiciel kadry zarządzającej przy wyborze dla siebie samochodu służbowego może być ograniczony pewnymi założeniami dotyczącymi kształtowania wizerunku firmy za pośrednictwem samochodu. Na przykład firma, która dąży do budowania swojego wizerunku w oparciu o założenia społecznej odpowiedzialności, może prezentować się jako organizacja dbająca o ekologię. W takiej sytuacji wśród uwarunkowań dotyczących wyboru samochodu dla członków zarządu może znajdować się ograniczenie wyboru rodzaju paliwa. Sporadycznie pojawiają się w politykach flotowych zapisy mówiące o konieczności wybrania samochodu z napędem hybrydowym, częściej natomiast przedstawiciele kadry zarządzającej muszą podporządkować się zasadzie wyboru auta z silnikiem Diesla, postrzeganych jako bardziej ekologiczne od benzynowych.

Auta prezesa i członków zarządu jako narzędzia budowania wizerunku firmy powinny także spełniać podstawowe kryteria w zakresie wyposażenia czy wyglądu. Dlatego nierzadko określane bywa w polityce flotowej wyposażenie minimalne takiego auta, jak skórzane siedzenia czy mocny silnik. Bywa także narzucany kolor samochodu, którym ma jeździć przedstawiciel wyższej kadry zarządzającej. Najczęściej jest nim kolor czarny, rzadziej odcienie szarości, beżu czy biel.

Komentuje Jarosław Widła, zastępca kierownika działu transportu w Stołecznym Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej

W mojej firmie wszystkie zakupy dokonywane są na zasadzie postępowań przetargowych objętych przepisami ustawy o zamówieniach publicznych. W związku z powyższym, mamy jedynie możliwość określenia parametrów auta, nie mogąc wskazywać konkretnego modelu czy nawet marki. Specyfikację do postępowania na samochody dla zarządu przygotowuje administrator floty po szczegółowych ustaleniach z zainteresowanymi użytkownikami. Aktualnie zarząd korzysta z samochodów pozyskanych na zasadzie wynajmu długoterminowego. Dostawca usługi został wyłoniony również na zasadzie przetargu.

Paweł Urbaniak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~krakusik

Jakimi samochodami jeżdżą prezesi, każdy z nas wie. Ale połowa tych samochodów nie jest ich własnością. W Leasetake można wynająć ekskluzywny i nowy samochód już od mniej więcej 1500zł miesięcznie. To niewiele jak za najnowszego Lexusa czy BMW.

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy przez osoby prawne.

    Zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

  • Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

    Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl