Własna firma taxi - czy to się opłaca?

Do świadczenia usług przewozu osób taksówkami potrzebne jest pozyskanie licencji z gminy. Tylko osoby o dobrej reputacji mogą otrzymać taki dokument.

(fot. jackryan89 / YAY Foto)



Dokument licencji na przewozy taxi, wystawia: wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ponadto wnioskujący o licencję musi przedstawić prawo własności do posiadanych na własność lub użytkowanych samochodów osobowych (leasing, wynajem długoterminowy).

Licencji udziela się przedsiębiorcom: osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, osobom prawnym, osobom zarządzającym spółką jawną lub komandytową.

Główne wymogi stawiane przedsiębiorcom starającym się o licencję to wymóg dobrej reputacji. Wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne, karno skarbowe, przeciw bezpieczeństwu komunikacyjnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy. Taksówkarzem nie może zostać osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności transportowej.

Sam taksówkarz lub kierowca, nie może mieć żadnych przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.

Koszty inwestycyjne

Najważniejszym wydatkiem są koszty nabycia nowego lub używanego, ale supersprawnego auta. W kilkuosobowej firmie powinno być kilka takich samochodów osobowych. I tak np. w pięcioosobowym przedsiębiorstwie powinny być w używaniu, co najmniej 3 auta. Im auta są wyższej klasy i dobrych marek, tym można liczyć na większe obroty - twierdzi Zenon Markowski, taksówkarz z Białegostoku.

Szacunkowo wydatki na zakup trzech aut, to około 240 tys. zł. Można takie koszty obejść. Niektóre firmy przewozowe wykorzystują auta osobowe w drodze leasingu lub wynajmu długoterminowego. Korzystają z tego, że opłaty związane z takim nabyciem, są wliczane w koszty pozyskania dochodu.

Do kosztów dochodzą jeszcze: wydatki na paliwo, serwis, ubezpieczenie komunikacyjne i od odpowiedzialności cywilnej taksówkarzy (nie mylić z OC komunikacyjnym). Rocznie tego typu wydatki to około 20 tys. zł dla pięcioosobowej spółki. Do kosztów należy jeszcze dodać zdobycie jednorazowego zaświadczenia o niekaralności, które kosztuje 30 zł.

Właściciel firmy taksówkowej lub osoby zatrudnione bezpośrednio do przewozu osób powinny mieć 21 lat i ukończone szkolenie w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem topografii terenu, na którym będą świadczone usługi. Zaświadczenie o takim szkoleniu nie jest wymagane wobec osób, które mogą pochwalić się, co najmniej pięcioletnią praktyką taxi.

Duża konkurencja - zyski?

Duża ilość firm przewozowych, szczególnie w miastach wojewódzkich, wymusza na właścicielach kształtowanie niskich opłat za przewozy. Ceny w tym przypadku są bardzo zróżnicowane od 1,60 zł do 2, 80 zł za 1 km, rzadko do 3 zł.

Większość taksówkarzy nienależących do żadnych korporacji taksówkowych (z Warszawy, Białegostoku, Krakowa i Poznania), twierdzi, że można dziennie zarobić od 100 do 300 zł, rzadko więcej, chyba że trafi się ekstra kurs. Nie jest to oszałamiający zarobek, gdy pomyślimy jeszcze, że trzeba część zarobionych pieniędzy wydać na serwis, ubezpieczenia i kosmetykę auta. A w przypadku zatrudnienia innych osób dochodzą jeszcze koszty wynagrodzenia, w granicach 3 tys. zł brutto dla jednego kierowcy.

Przede wszystkim licencja

Licencję na przewozy taksówkowe udziela się na konkretne samochody i określony teren: gminę, kilka gmin lub na teren miasta i okolic. Dopuszczalne jest wykonywanie przewozu poza teren określony w licencji.

Licencję na przewozy taksówkowe otrzymuje się po przesłaniu do wójta, burmistrza lub prezydenta, wniosku o wydanie tego dokumentu. Wniosek powinien zawierać:

  • Oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę,
  • Nr. w rejestrze przedsiębiorców lub z gminnej ewidencji działalności gospodarczej,
  • Określenie rodzaju, zakresu i obszaru prowadzenia usług taksówkowych,
  • Rodzaj i liczbę samochodów, które są w dyspozycji firmy starającej się o licencję
  • Czas trwania licencji.

Do wniosku potrzeba jeszcze dołączyć odpis z rejestru przedsiębiorców lub z ewidencji działalności gospodarczej. Potrzebna jest kserokopia zaświadczenia REGON i NIP. Należy dołączyć także zaświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców z kwalifikacjami i niekaranych. Przedsiębiorca taksówkowy musi przedstawić wykaz samochodów z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających auto do ruchu. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem (np. leasingobiorca) należy przedstawić dokument potwierdzający prawo do używania tych pojazdów.  

Koszty inwestycyjne (szacunkowe - dla 5-osobowej spółki)
Zakup 3 aut 240 tys. zł *
Serwis i kosmetyka aut 10 tys. zł (rocznie)
Ubezpieczenia komunikacyjne i OC taksówkarza 10 tys. zł (rocznie)
Zaświadczenie o niekaralności 50 zł *
Szkolenie dla 5 taksówkarzy 5 tys. zł*
Czynsz za garaż lub parking 300 zł (miesięcznie)
Wynagrodzenie dla 5 osób 15 tys. zł miesięcznie
* - wydatki jednorazowe
Źródło: Opracowanie własne
Zarobki w pigułce
Usługi przewozu Od 100 do 500 zł dziennie
Usługi przewozu Od 30 tys. zł do 120 tys. zł miesięcznie
Wynajęcie powierzchni wozu na reklamę zewnętrzną Około 1, 2 tys. zł miesięczne lub jednorazowo


Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Andrzej

Dobre szkolenia z topografi są online. Jest w Krakowie jedno, a w Warszawie polecam ixat.pl

! Odpowiedz
0 0 ~Riksiarz

Z tymi waszymi wyliczeniami to widze , ze wam sie w LBACH(glowkach) poprzewracalo.To jednak prawda co Niemcy mowia o nas od setek lat: polnische Wirtschaft - i tyle wam powiem! I i az tyle.Narod Polski tyle wycierpial, a TY NAJWYZSZY tak Go niemilosiernie karzesz?

!
Polecane
Najnowsze
Popularne