REKLAMA

Wiosną mogą ruszyć pierwsze prace przy budowie trasy S17 Lublin-Warszawa

2016-10-16 09:12
publikacja
2016-10-16 09:12

Pierwsze prace przy budowie drogi ekspresowej S17 między Lublinem a Warszawą, mogą rozpocząć się wiosną 2017 r. zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa prawie 100 km drogi ma kosztować 3,2 mld zł i zakończyć się w 2019 r.

Wiosną mogą ruszyć pierwsze prace przy budowie trasy S17 Lublin-Warszawa / fot. Andrzej Bogacz / FORUM

Chodzi o prawie 100 km brakującej drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą, na odcinkach od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska pod Warszawą. Budowa podzielona została na siedem odcinków. Prowadzi ją lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Prace w terenie przy realizacji S17 od węzła Kurów Zachód w stronę Warszawy rozpoczną się wiosną przyszłego roku - podał rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA Krzysztof Nalewajko.

Konkretny termin rozpoczęcia prac zależy od wydania zezwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przez wojewodów lubelskiego i mazowieckiego. Decyzja ZRID dotyczy przejęcia terenów pod budowę drogi, co umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac budowlanych.

Na decyzje wojewodów czekają wykonawcy dwóch odcinków drogi S17 na trenie woj. lubelskiego (pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów oraz od węzła Skrudki do granicy województw) i dwóch odcinków na terenie województwa mazowieckiego (od granicy województw do Gończyc oraz od Gończyc do obwodnicy Garwolina).

Jak tłumaczył Nalewajko, można się spodziewać, iż ZRID-y dotyczące tych odcinków wydawane będą zimą. Wówczas wykonawcy mogliby wejść na teren budowy w marcu 2017 roku.

Nalewajko zapowiedział, że jeszcze w tym roku złożone zostaną wnioski o wydanie decyzji ZRID na pozostałe trzy odcinki drogi S17 biegnące na terenie woj. mazowieckiego - od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli, obwodnica Kołbieli oraz od Kołbieli do węzła Lubelska. Procedura wydania decyzji ZRID trwa zwykle kilka miesięcy.

Poszczególne odcinki drogi S17 wybudują różni wykonawcy wyłonieni w przetargach. 13,2 km drogi między węzłami Kurów i Skrudki buduje firma Mota Engil Central Europe (za 270,8 mln zł), zaś kolejny odcinek o długości 20,2 km - od węzła Skrudki do granicy województw - firma PORR Polska Infrastructure (koszt - 608,8 mln zł).

Wykonawcą trzech odcinków na terenie woj. mazowieckiego - 13 km od granicy województw do Gończyc (313,6 mln zł), 12,2 km od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (288,5 mln zł) oraz 13 km drogi od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli (blisko 290 mln zł) - jest Budimex.

Pozostałe odcinki na Mazowszu - 8,7 km obwodnicy Kołbieli (ok. 225,5 mln zł) i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska (370,5 mln zł) - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Inwestycja jest realizowana w trybie "projektuj i buduj". Oznacza to, że wykonawca ma opracować dokumentację projektową, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji i wybudować drogę. Przed oddaniem trasy dla ruchu musi uzyskać decyzję o dopuszczeniu do użytkowania drogi.

Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy (do czasu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Jeśli plany te zostaną zrealizowane i nie będzie opóźnień, to 95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddane do użytku w połowie 2019 r.

Po udostępnieniu trasy dla kierowców przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska może zająć niecałe półtorej godziny.

Procedurę przetargową na budowę węzła Lubelska, który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy, prowadzi stołeczny oddział GDDKiA.

W latach 2011-2014 zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko. (PAP)

ren/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż Konto Przekorzystne na selfie

Załóż Konto Przekorzystne na selfie

Advertisement

Komentarze (14)

dodaj komentarz
~LU
Prawie 100 km nowej drogi S17 będzie kosztować ok. 2,37 mld zł. Dla porównania 67 km S17 od Kurowa do Piask kosztowało prawie miliard złotych więcej. Jeśli ktoś jechał drogą S17 szczególnie między Lublinem a Piaskami to może się domyślić w co głównie utopiono prawie 1 MILIARD ZŁOTYCH (jeśli nie jechałeś to Prawie 100 km nowej drogi S17 będzie kosztować ok. 2,37 mld zł. Dla porównania 67 km S17 od Kurowa do Piask kosztowało prawie miliard złotych więcej. Jeśli ktoś jechał drogą S17 szczególnie między Lublinem a Piaskami to może się domyślić w co głównie utopiono prawie 1 MILIARD ZŁOTYCH (jeśli nie jechałeś to informuję - EKRANY AKUSTYCZNE).
~slaw
A jak to się ma do cen z czasów Po? "Mogą ruszyć prace...". Będzie jak z helikopterami - pieniędzy nie ma i towaru nie ma.
~dlaXxxx
" Według wyliczeń PwC średni koszt budowy 1 km drogi w Europie to 9,4 mln euro "

licząc euro nawet poniżej aktualnego kursu np, 4,2 zł mamy średnio 39,5 mln zł za km , więc 32 jest raczej przyzwoitą ceną
~Xxxx
Chyba kogos porabalo zeby za km drogi ekspresowej placic 32 MLN ZL!!! Do kogo na lewo ida te pieniadze? Kiedys mowilo sie ze jak budowali za 14mln to bylo najdrozej w europie, a jak jest teraz? Najdrozej na swiecie?
~hm
tutaj w miarę aktualne informacje z różnych krajów:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1520537
~Yyyyy
"W Niemczech w porównywalnych warunkach geograficznych i geologicznych to koszt ok. 8,2 mln euro "

Jakby nie liczyć 32 mln zł to trochę taniej
~wSłowenii odpowiada ~Yyyyy
Znalazłem dane ,że w Słowenii sredni koszt budowy to 7,3 mln euro za km czyli po obecnym kursie wychodzi porównywalny koszt budowy
~Jedrus
Dobrze , ze PELO poszlo w zapomnienie bo za ich rzadow czekalibysmy na zakonczenie budowy 17 nastepne 25 lat ! To juz tak jest jak " wladza " mysli tylko o przekretach , a dla publiki ma do zaoferowania tylko szczaw , mirabelki i wibrator od filozowa z Bilgoraja !
~Janek
A pisowe misie umieją budować drogi. HEEEE
~Ja
Przecież to PO podpisało umowy na ten przetarg w systemie ZiZ dlatego budowa rusza dopiero po 15 miesiącach...

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki