REKLAMA

Od teraz obowiązują nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych

2021-05-19 15:06, akt.2021-05-20 11:25
publikacja
2021-05-19 15:06
aktualizacja
2021-05-20 11:25
Od teraz obowiązują nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych
Od teraz obowiązują nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych
fot. Monstar Studio / / Shutterstock

Ustawa regulującą status prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego zaczęła obowiązywać w czwartek. Przepisy wprowadzają m.in. ograniczenia w poruszaniu się e-hulajnogą zależne od wieku kierowcy.

Od czwartku kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.

Hulajnogą elektryczną można będzie wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Trzeba będzie jechać tam z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać ruchu pieszemu.

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany. Natomiast dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.

Podobne przepisy przewidziano dla kierujących urządzeniami transportu osobistego. Użytkownicy tych pojazdów będą mogli się poruszać wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach.

Z kolei w przypadku urządzeń wspomagających ruch, jak np. rolki, wrotki, deskorolka nie będą potrzebne żadne uprawnienia. Nie będzie też ograniczeń wiekowych.

Ustawa wprowadza również kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych – z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.

Najwyższy mandat - w wysokości od 300 do 500 zł - będzie można dostać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka. Trzeba pamiętać, że w niektórych miejscach samorządy mogą wprowadzić zakaz poruszania się hulajnogami elektrycznymi - tak jest m.in. w Warszawie na Starym Mieście. (PAP)

Autor: Marcin Chomiuk

mchom/ robs/

Źródło:PAP
Tematy
Dokonaj kolejnego zrównoważonego wyboru

Dokonaj kolejnego zrównoważonego wyboru

Advertisement

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Komentarze (6)

dodaj komentarz
adam.1983
Mają być traktowane na równi z rowerami a ograniczenie prędkości do 20km/h, rowery na drogach rowerowych i publicznych takich ograniczeń nie mają. Jeszcze trochę a prowadzą limit prędkości w chodzeniu po chodnikach i bieganiu.
Co do chodników to słuszne, nie powinni jeździć chodnikami robiąc slalom miedzy pieszymi.
devnull
zamiast zachęcać ludzi to porzucenia aut w mieście to lepiej utrudnić życie niech dalej stoją sobie w korku te tysiące aut zajmując przestrzeń i trując wszystkich naokoło
hulajki i UTO powinny jeździć DDR jeśli nie ma to jezdnią
ja bez pełnej zbroi i kasku nie wsiadam na UTO, a resztę niech ewolucja wyeliminuje
jazda
zamiast zachęcać ludzi to porzucenia aut w mieście to lepiej utrudnić życie niech dalej stoją sobie w korku te tysiące aut zajmując przestrzeń i trując wszystkich naokoło
hulajki i UTO powinny jeździć DDR jeśli nie ma to jezdnią
ja bez pełnej zbroi i kasku nie wsiadam na UTO, a resztę niech ewolucja wyeliminuje
jazda powyżej 25km/h bez ochrony to igranie ze śmiercią lub kalectwem, a te urządzenia potrafią już jechać pod 100km/h
tomana11
Chodniki powinny być tylko dla osób chodzących (ew. inwalidów na wózkach) stąd nazwa Chodnik od Chodzić. Wszelkiego typu pojazy rowerowe, elektryczne hulajnogi. ehulajnogi to wg mnie na drogi rowerowe lub publiczne. Niewiem co to za durne wymyslanie
pozhoga
No tak, tylko prawo trzeba jeszcze egzekwować, tymczasem PiS - jak wszyscy socjaliści - myśli, że jak się napisze ustawę to świat się zmieni.
Per analogiam: rowerzystom też nie wolno jeździć po chodniku i co z tego? 90% z nich łamie prawo, a władza nic z tym nie robi.
Inny przykład: nakłanianie do przestępstwa
No tak, tylko prawo trzeba jeszcze egzekwować, tymczasem PiS - jak wszyscy socjaliści - myśli, że jak się napisze ustawę to świat się zmieni.
Per analogiam: rowerzystom też nie wolno jeździć po chodniku i co z tego? 90% z nich łamie prawo, a władza nic z tym nie robi.
Inny przykład: nakłanianie do przestępstwa to też przestępstwo. Tymczasem w Polsce po Sejmie (!) paraduje sobie radykalna aborcjonistka i publicznie chwali się tym, ile dzieci zamordowała. I co? I nic - Vateusz dalej bajdurzy o elektrycznych samochodach.
demeryt_69
Strażacy miejsko-wiejscy będą mieli wreszcie coś do roboty, bo nudzą się po całych dniach :)
krzysztof4401
Legislacyjny bube za kasę. Hulajnogi na chodniku i setki połamanych pieszych juz w krótce.
Kto bedzie sprawdzał szybkośc hulajnóg na chodniku?.
Jeszcze jeden przepis którego w praktyce nikt nie bedzie w stanie egzekwować.
Degradacja prawa trwa.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki