Wakacyjne oszustwa. Na co uważać, aby nie stracić pieniędzy?

Wirtualne kwatery, fikcyjne biura podróży czy zawyżanie cen to tylko kilka przykładów oszustw, których ofiarą łatwo paść podczas wakacji. Przestrzegamy przed podejrzanymi ofertami, na które lepiej uważać.

Wakacje rozluźnienie i tłumy turystów to idealne warunki dla oszustów. Sposobów wyłudzania pieniędzy jest tak dużo, że czasami chwila nieuwagi wystarczy, żeby stracić środki. Przeanalizowaliśmy aktualne oraz historyczne ostrzeżenia, jakie kierowały do turystów zarówno firmy prywatne, jak i publiczne instytucje – tak powstała lista 15 popularnych oszustw, z jakimi można spotkać się w Polsce i za granicą.

(YAY Foto)

1. Organizacja fikcyjnych wycieczek

W czerwcu br. policja informowała o sprawie dotyczącej oszusta, który ogłaszając się jako organizator rejsów, zbierał od zainteresowanych pieniądze na wycieczkę jachtem po Morzu Śródziemnym. Niestety wycieczka nigdy nie doszła do skutku.

Metoda wyłudzenia pieniędzy jest bardzo prosta. Oszuści nawiązują przypadkowy kontakt z innymi osobami za pośrednictwem portali społecznościowych. Przez określony czas podtrzymują relację, natomiast kiedy zostanie uśpiona czujność, informują o posiadaniu własnego jachtu i zapraszają nowych znajomych na wspólną wyprawę za niewielką kwotę. Innym scenariuszem jest umieszczenie ogłoszenia, w którym oszust poszukuje osób chętnych na organizowaną wyprawę w atrakcyjnej cenie. W taki sposób oszuści są w stanie wyłudzić kilka tysięcy złotych.

W przypadku podejrzanego, zatrzymanego przez małopolską policję, nabranych zostało sześć par, które łącznie wpłaciły oszustowi kwotę około 5000 zł.

2. Wirtualne kwatery

Od paru lat ukazują się informacje o kolejnych oszustwach polegających na publikowaniu ogłoszeń oferujących nieistniejące kwatery na wynajem. Policja informowała o podobnych przypadkach mających miejsce w Zakopanem, Sopocie czy Kołobrzegu. Oszuści oferują różnego rodzaju kwatery – tanie pensjonaty, a nawet luksusowe apartamenty. Najczęściej kuszą turystów atrakcyjnymi cenami oraz wysokimi rabatami przy wpłacie całej kwoty z góry. Aby się uwiarygodnić, oszuści kontaktują się ze swoimi ofiarami w celu potwierdzenia rezerwacji. Dopiero po przybyciu na miejsce okazuje się, że wczasowicze padli ofiarą naciągaczy.

Policja ostrzega, aby zachować ostrożność. Zanim zdecydujemy się przelać jakiekolwiek środki pieniężne na wskazane konto, należy zweryfikować właściciela obiektu. Warto poszukać jak największej ilości informacji, szczególnie na forach internetowych gdzie znajdziemy opinię innych ludzi na temat danego ośrodka. Najlepszym jednak sposobem jest każdorazowe sprawdzenie obiektu turystycznego na stronie Urzędu Miasta bądź Gminy oraz czy podmiot znajduje się w bazie ewidencji działalności gospodarczej.

Oszuści ponownie naciągają na darmowy pobyt w hotelu

Oszuści ponownie naciągają na darmowy pobyt w hotelu

Oszuści, podszywając się na Facebooku pod Hotel Gołębiewski w Karpaczu, ogłosili konkurs, w którym można było wygrać całkowicie darmowy tygodniowy pobyt w ośrodku. W rzeczywistości uczestnicy byli narażeni na utratę znacznych sum pieniędzy.

3. Nieistniejące biura podróży

Niezależnie od tego, jaką ofertę wakacji wybierzemy – krajową czy zagraniczną – ważne jest, aby sprawdzić firmę oferującą wypoczynek. Na rynku pojawia się wiele lokalnych biur, szczególnie w sezonie letnim. Często ich oferty są konkurencyjne w stosunku do ofert rozpoznawalnych biur podróży. Wielu turystów, skuszonych ceną, zapomina o należytej ostrożności.

Wielokrotnie media informowały o biurach podróży, które nagle znikają, pozostawiając turystów samym sobie. Taki przypadek miał również miejsce dwa lata temu. Sto osób z Łodzi i Aleksandrowa Łódzkiego zostało oszukanych przez biuro podróży, które zorganizowało wypoczynek w Chorwacji. Niestety w trakcie pobytu kontakt z organizatorem się urwał, a urlopowicze nie mieli jak wrócić z Chorwacji do kraju.

W celu uniknięcia podobnej sytuacji warto sprawdzić, czy wybrane przez nas biuro działa legalnie, tj. czy posiada licencję w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wpisane biura posiadają zabezpieczenie finansowe, które w sytuacji kryzysowej jest uruchamiane w celu ewentualnej organizacji pomocy dla turystów. Natomiast w przypadku biur nie posiadających licencji, urlopowicze nie mogą liczyć na pomoc ze środków publicznych.

4. Zaniżanie cen na początku procesu internetowej rezerwacji 

Dokonując zakupu wakacji, biletów lotniczych czy rezerwacji samochodu często zamiast wybrać się w tym celu do biura podróży, korzystamy z serwisu internetowego. Natomiast okazuje się, że 19 proc. skarg otrzymanych przez Europejskie Centra Konsumenckie dotyczyło właśnie problemów z urlopem zakupionym przez internet.

Sieć ECC-Net przeprowadziła badanie, którego celem była weryfikacja, czy ceny lotów, hoteli, wynajmu samochodów oraz innych usług wakacyjnych wskazanych w ofercie (promowane w internecie za pośrednictwem reklamy lub pojawiające się na początku procesu rezerwacji) odpowiadają cenie końcowej, którą ostatecznie płaci konsument. Wyniki badania potwierdzają, że istnieją różnice cenowe między początkową wartością usługi, a płatnością końcową. W większości przypadków są związane z:

  • opłatami manipulacyjnymi,
  • opłatą za karty kredytowe,
  • pułapkami reklamowymi,
  • opłatami za serwis.

Dodatkowo sieć ECC-Net poinformowała, że odnotowała znacznie mniejszy odsetek podwyższenia ceny początkowej w przypadku rezerwacji hoteli oraz wypożyczania aut w porównaniu z rezerwacjami biletów lotniczych. Analiza skarg, które trafiły do sieci ECC-Net wykazała, że w 67 proc. reklamacji (tj. 365 z 539) ostateczna cena lotów nie odpowiadała cenie początkowej. Ten wynik został potwierdzony w trakcie przeprowadzonych symulacji, bowiem wzrost cen odnotowano w przypadku 77 proc. (tj. 92 z 119) rezerwacji lotniczych wykonanych online. Ponadto badanie wykazało, że do głównych przyczyn wzrostu cen lotów należą: opłata za karty kredytowe, za rezerwację miejsca, a także opłata za bagaż.

Należy pamiętać, że w przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów z zagraniczną firmą o pomoc należy zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Ponadto ECK współpracuje z siecią CPC-Net (Consumer Protection Cooperation Network), do której zostają przekazywane wszelkie informuje o stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przez zagranicznych przedsiębiorców.

5. Niesłuszne opłaty za leżaki i parasole

Pomysłowi oszuści znajdą różne sposoby, aby w szybki i łatwy sposób się dorobić. Jednym z nich jest pobieranie opłaty za korzystanie z leżaków oraz parasoli w miejscu, w którym takiej opłaty być nie powinno. Aby nie dać się oszukać warto w hotelu, w którym przebywamy, zasięgnąć informacji, czy przebywający w nim wczasowicze mają bezpłatny dostęp do leżaków znajdujących się na plaży. Jeśli natomiast okaże się, że opłata za korzystanie z nich jest pobierana, wato przy jej uiszczaniu poprosić o kwit bądź rachunek.

Podobną metodę wykorzystali oszuści, który pojawili się w Neapolu, na jednej z dzikich plaż. Okazało się, że leżaki i parasole, za które pobierali opłatę, pochodziły z okradzionego przez nich kilka dni wcześniej ośrodka wypoczynkowego.

15 oszustw, na które lepiej uważać na wakacjach
15 oszustw, na które lepiej uważać na wakacjach

6. Pomoc hotelowa w przebraniu

Metoda jest bardzo prosta. Oszuści, podszywając się pod pracowników hotelowych, mają na celu kradzież wartościowych rzeczy należących do urlopowiczów. Najczęstszy schemat wygląda następująco – dwie osoby przebrane za pracowników hotelowych pukają do pokoju, jedna z osób rozprasza rozmową gościa hotelowego, podczas gdy druga w tym czasie dokonuje kradzieży. Ważne jest, aby w podobnych sytuacjach zawsze zachowywać czujność i pamiętać, że obsługa hotelowa posiada klucze do apartamentów, zatem sprzątanie możemy zamówić w dogodnej dla nas porze. 

7. Przekręty taksówkarzy

Jadąc do innego miasta bądź kraju należy również bacznie przyglądać się osobom, które oferują usługi taksówkarskie. Częstym zjawiskiem jest wykorzystanie niewiedzy turysty na temat nowego miejsca.  Wśród najczęściej stosowanych chwytów znajduje się celowe wybieranie dłuższej trasy czy bocznych ulic. Niejednokrotnie taksówkarze tłumaczą, że wybierają dłuższą drogę w celu ominięcia korków. Innym rodzajem spotykanego oszustwa, które ma miejsce głównie w krajach, w których taksówkarze nie posiadają taksometrów, jest podawanie zawyżonej stawki za odbyty kurs lub wydawanie nieprawidłowej kwoty reszty w lokalnej walucie. Takiego typu działanie często jest spotykane m.in. w Egipcie, gdzie turyści najczęściej posługują się dolarami amerykańskimi, natomiast lokalni przewoźnicy w celu wprowadzenia w błąd, resztę wydają w funtach egipskich.   

8. Handel nieważnymi biletami

W sezonie wakacyjnym jest organizowana największa liczba imprez oraz festiwali. Spędzając urlop w danym miejscu, chętnie wybieramy się na różnego rodzaju wydarzenia. Pamiętajmy, że jest to również sposobność dla oszustów, którzy handlują fałszywymi wejściówkami. Szczególnie wyczuleni powinniśmy być na osoby, które zaczepiają turystów stojących w kolejce do kasy. Podszywając się za oficjalnego pracownika biura, oferują sprzedaż biletu po zawyżonej cenie tłumacząc, że dzięki temu kupujący nie musi czekać w długiej kolejce. Ostatecznie okazuje się, że nabyte bilety są fałszywe, a turysta stracił środki pieniężne i na dodatek nie jest w posiadaniu wejściówki uprawniającej do udziału w danym wydarzeniu.

9. Cyberprzestępcy

Do zagrożeń, jakie mogą czyhać na urlopowiczów, należą również cyberprzestępstwa. W okresie wakacyjnym do najczęstszych zaliczane są niebezpieczeństwa związane z korzystaniem z internetowych serwisów społecznościowych, stron biur podróży, jak również spreparowane przez cyberprzestępców wyniki wyszukiwania haseł związanych z różnego rodzaju sensacyjnymi informacjami i plotkami. Należy wystrzegać się przede wszystkim otwierania podejrzanych wiadomości e-mailowych zawierających załączniki, które mogą być źródłem złośliwego oprogramowania czy klikania w linki pochodzące z niepewnych źródeł. Oszuści do swoich działań wykorzystują imprezy sezonowe i wydarzenia kulturalne, fałszywe oferty biur podróży czy obniżki cen.

Phishing najczęstszą metodą cyberprzestępstw w 2016 r.

Phishing najczęstszą metodą cyberprzestępstw w 2016 r.

CERT Polska w najnowszym raporcie wskazuje, że najczęstszą metodą cyberprzestępstw w 2016 r. był phishing. Celem oszustów podszywających się pod osobę lub instytucję jest wyłudzenie informacji lub kradzieży tożsamości.

10. Kieszonkowcy w akcji

Największa grupa turystów jest narażona na działania kieszonkowców. Obrali oni różne metody działania, które mają jeden cel – kradzież środków pieniężnych i wartościowych rzeczy, które posiada przy sobie urlopowicz. Jedną z nich jest "kradzież na upuszczony portfel". Widząc leżący na ulicy portfel, wiele osób instynktownie sięga do kieszeni gdzie znajduje się ich własny, tym samym wskazując złodziejowi miejsce, w którym ma szukać pieniędzy. Kolejną metodą jest "plama na ubraniu". Złodziej „przypadkowo” plami ubranie ofiary, następnie oferuje pomoc w jej wyczyszczeniu licząc na to, że uda mu się w tym czasie opróżnić kieszenie turysty. Unikać powinno się również natarczywych sprzedawców. Zaczepiają turystów w celu próby sprzedaży np. pamiątek, map. Natomiast w trakcie prezentacji przedmiotu, wspólnik okrada ofiarę. Popularne są również sztuczki oraz gry uliczne. Oszust wykonuje magiczną sztuczkę, zachęcając zgromadzony tłum do zabawy. W tym czasie jego wspólnicy, udający widzów, przeszukują kieszenie niczego nie świadomych gapiów.

11. Nieuczciwi hotelarze

Jest to metoda oszustwa, która ma na celu zwabienie turysty, oferując mu niższą cenę, niż faktycznie trzeba będzie zapłacić albo usługami na wyższym poziomie, niż w rzeczywistości ośrodek oferuje. Najczęściej spotykana w krajach, gdzie przepisy nie zapewniają prawa do domagania się tego, za co urlopowicz zapłacił.

Schemat wygląda następująco. Klient rezerwuje miejsce w hotelu bądź pensjonacie. Nieświadomy, co go czeka, planuje resztę podróży. W ostatniej chwili dostaje jednak informację, że zarezerwowany przez niego pokój przestał być dostępny. Właściciel ośrodka oferuje mu w zastępstwie nocleg w podobnej lokalizacji i porównywalnym standardzie. Niestety gdy turysta przyjeżdża na miejsce okazuje się, że kwaterunek nie jest wart swojej ceny, ani nie spełnia standardu, jakiego oczekiwał. W sytuacji, gdy upiera się, że powinien dostać lepszy pokój, oszust obciąża wczasowicza dużo wyższymi kosztami niż te, po jakich dokonał rezerwacji. W większości przypadków turysta dochodzi jednak do wniosku, że szukanie innego zakwaterowania zajmie za dużo zachodu i godzi się na warunki stawiane przez nieuczciwego właściciela.

12. Kanty bankomatowe

Oszuści starają się pozyskać wszelkie informacje, dzięki którym wyczyszczą konto turysty bez jego wiedzy. Oczywiście taka sytuacja może spotkać każdego, bez względu na to, czy znajduje się na urlopie, czy wybiera środki z bankomatu osiedlowego. Jednak z reguły osoby przebywające na wczasach są mniej ostrożne, na co właśnie liczą przestępcy. Złodziej potrzebuje dwóch rzeczy – numeru PIN oraz sczytania paska magnetycznego kary. W tym celu oszuści najczęściej wybierają metodę „obserwacji zza ramienia”. Dyskretnie zbliżają się do ofiary, w trakcie wybierania przez nią pieniędzy z bankomatu, w celu spisania numer PIN. Następnie szukają sposobności do kradzieży karty. Jedną z metod jest włożenie do bankomatu jakiegoś przedmiotu, żeby zablokował kartę. Inną jest pozyskanie niezbędnych informacji z paska magnetycznego za pomocą plastikowych czytników mocowanych do bankomatu.

Złota trzynastka. Porady dla klientów banków wyjeżdżających na wakacje

Złota trzynastka. Porady dla klientów banków wyjeżdżających na wakacje

Nadchodzą wakacje. Dla turystów jest to okres beztroski i lenistwa. Dla złodziei i oszustów rozpoczynają się żniwa. Żeby urlopu nie pokrzyżowały żadne przykre niespodzianki, warto zachować czujność i zastosować się do prezentowanych poniżej rad.

13. Niekorzystna wymiana gotówki

Należy pamiętać, aby za każdym razem, kiedy dokonujemy transakcji gotówkowych, dokładnie przeliczać nasze środki. Jeśli natkniemy się na nieuczciwego handlarza, może on spróbować oszukać nas podczas wymiany gotówki. Przeważnie ma to miejsce przy transakcjach z udziałem sporej sumy pieniędzy. Wówczas oszust zawija stare i bezużyteczne banknoty albo nawet pocięte gazety w nowe banknoty. Taki zwitek pieniędzy wręcza turyście. Od spostrzegawczości ofiary zależy, czy przekręt się uda, czy też nie.

14. Pomysłowi restauratorzy

To oszustwo jest bardzo popularne w miejscowościach turystycznych. Właściciele tawern czy restauracji informują turystów, że nie posiadają menu, ale specjalnie dla nich przyrządzą coś wyjątkowego. Urlopowicze w takich sytuacjach bardzo często nie myślą o zapytaniu o cenę. Niestety po posiłku, kiedy przychodzi do płacenia okazuje się, że ich rachunek jest wyjątkowo wysoki. Turyści są podatni na tego rodzaju oszustwa, ponieważ z reguły nie wiedzą, jakie są ceny w danym kraju. Dodatkowo w odróżnieniu do lokalnych mieszkańców nie będą się skarżyć na zawyżony rachunek. Należy również być ostrożnym przy wszelkiego rodzaju pokazach i degustacjach. Bowiem to, co początkowo miało być darmowymi próbkami, ostatecznie może przerodzić się w wysoki rachunek wystawiony przez nieuczciwych restauratorów.

15. Domniemane uszkodzenia wypożyczonego sprzętu

Wielokrotnie turyści padają ofiarą nieuczciwych wypożyczali sprzętów. Każą sobie płacić za najdrobniejsze uszkodzenie, a gdy sprzęt jest naprawdę drogi, turysta może strącić dużo pieniędzy. Jednym z najpopularniejszych sposobów oszustwa jest wynajem uszkodzonego samochodu. Firma wypożycza felerne auto, mając świadomość jego wad. Natomiast podczas zwrotu samochodu przez turystę pracownik wypożyczalni twierdzi, że uszkodzeń wcześniej nie było i obciąża go kosztami naprawy. Oszustwo przynosi największe zyski, kiedy wczasowicz płaci kartą, bowiem firma za uszkodzenia może obciążyć go później. Ważne jest, aby za każdym razem, gdy wypożyczamy sprzęt – samochód, rower, sprzęt do nurkowania – sprawdzić jego stan, a najlepiej spisać protokół zdawczo-odbiorczy.

(Bankier.pl)

W związku z nagromadzeniem różnego rodzaju oszustw oraz niebezpieczeństw, które mogą spotkać urlopowiczów w trakcie wakacji zarówno Policja, Europejskie Centrum Konsumenckie, jak również UOKiK prowadzą liczne akcje, które mają na celu zwrócenie uwagi na możliwe zagrożenia. Aby zmniejszyć ryzyko ich zajścia, warto:

  • sprawdzać organizatorów i obiekty oferujące wypoczynek,
  • planując wyjazd za granicę, dowiedzieć się jak najwięcej o kraju, do którego się wybieramy, poznać obowiązujące w nim prawo i lokalne zwyczaje, przydatne będzie również posiadanie informacji na temat lokalizacji polskiej placówki dyplomatycznej lub konsularnej,
  • sprawdzić aktualne ostrzeżenia dla podróżujących publikowane przez MSZ,
  • rozważyć zakup ubezpieczenia turystycznego, gwarantującego m.in. pokrycie kosztów transportu medycznego,
  • sprawdzić, jakie obecnie są prowadzone przez UOKiK postępowania dotyczące usług turystycznych,
  • porównać ceny usług turystycznych oraz przeczytać umowę zawieraną z organizatorem,
  • unikać uczestnictwa w grach hazardowych odbywających się na ulicach miast,
  • nie odpowiadać na wiadomości SMS czy e-mail o podejrzanej treści.

Katarzyna Rostkowska

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 3 druzjan

No to może ujmę to tak, żeby nie urazić admina:

aby nie stracić pieniędzy, trzeba uważać, żeby nie płacić za granicą kartą takiego jednego polskiego banku, który nalicza 2% za przewalutowanie i ma spread 15% za rozliczenia walutowe.

! Odpowiedz
2 1 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 2 ~tomcik

i dlatego czy biuro podróży czy kwatery warto wcześniej sprawdzić! moje sprawdziłem w KRD, wolę nie ryzykować. a tak mam pewność, ze jadę z pewnym biurem, bez zadłużenia. i mam spokojny sen.

! Odpowiedz
1 2 ~hik

oszukują jak sie da

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne