REKLAMA

W Polsce przybywa ludzi bogatych i chętnych na luksus. Milionerzy kupują coraz więcej samochodów i samolotów

Michał Kubicki2022-07-09 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2022-07-09 06:00
W Polsce przybywa ludzi bogatych i chętnych na luksus. Milionerzy kupują coraz więcej samochodów i samolotów
W Polsce przybywa ludzi bogatych i chętnych na luksus. Milionerzy kupują coraz więcej samochodów i samolotów
fot. 4 PM production /

Najnowszy raport KPMG pokazał wzrost rynku dóbr luksusowych wraz z rosnącym gronem osób bogatych, czyli takich, którzy zarabiają co najmniej 50 tys. zł miesięcznie według metodyki badania. Najchętniej kupują oni samochody klasy premium, ale na niebie lata też coraz więcej prywatnych samolotów, należących do milionerów.

To już 12. edycja raportu przygotowywanego przez KPMG dotyczącego rynku dóbr luksusowych w Polsce. Z najważniejszych wniosków należy wymienić większą niż przed pandemią wartość rynku, wzrost liczby osób bogatych lub bardzo bogatych oraz dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów luksusowych – wynika z opracowania. Ale po kolei.

Coraz więcej milionerów i depozytów

W 2021 roku cały rynek dóbr luksusowych w Polsce osiągnął wartość blisko 30 mld zł. To więcej niż przed pandemią. Grupą docelową rynku są osoby bogate lub bardzo bogate, których liczba w badaniu opiera się na danych Ministerstwa Finansów i raportu Credit Suisse „Global Wealth Databook 2021”.

Osoby bardzo bogate to takie, których majątek wynosi co najmniej 1 mln dolarów. W 2019 roku ich liczbę szacowano na ok. 116 tys., w 2020 roku ten sam raport banku Credit Suisse mówił o ok. 150 tys. i podał prognozę, że do 2025 r. będzie ich około 250-300 tys. Osób bogatych, czyli o zarobkach brutto przekraczających 50 tys. zł miesięcznie, w 2020 roku było 77 tys., czyli o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Na koniec 2021 roku suma majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wyniosła 2 802 mld zł. Stanowi to wzrost o 9 proc. względem 2020 roku. Wartość zobowiązań wyniosła 860 mld zł, o 5 proc. więcej niż przed rokiem.

Gospodarstwa domowe w Polsce stale najchętniej przechowują środki w postaci depozytów. W tej formie na koniec 2021 roku przechowywano ponad 38 proc. aktywów, czyli 1 073 mld zł. Ich stan, choć wciąż dominujący, powiększył się jedynie o 7 proc. rdr. Inwestycje były drugą co do wielkości kategorią. Wartość środków gospodarstw domowych ulokowanych w formie inwestycji po wzroście o 9 proc. rdr wyniosła 758 mld zł. Wartość gotówki wyniosła 334 mld zł (+11 proc rdr) i została wyprzedzona przez aktywa zgromadzone w ubezpieczeniach (348 mld zł, +16 proc. rdr) – czytamy w raporcie.

Odbudowa rynku luksusu

W 2021 roku odnotowano wzrost wartości sprzedaży wszystkich segmentów. Cały rynek dóbr luksusowych w Polsce powiększył się o 21,9 proc. w porównaniu z 2020 rokiem i osiągnął wartość 29,8 mld zł.

„Branża luksusowa powoli odbudowuje przychody do poziomów sprzed pandemii. Jak na razie tylko segment samochodów marek premium i luksusowych przekroczył poziom z 2019 roku. Oprócz branży motoryzacyjnej najlepiej radzi sobie segment alkoholi, który prawdopodobnie już w 2022 roku osiągnie wartość sprzedaży sprzed załamania rynku. W znacznie gorszej sytuacji znajduje się segment luksusowych hoteli i SPA, który najboleśniej doświadczył obostrzeń w szczycie pandemii” - komentował Tomasz Wiśniewski, szef zespołu wycen w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej KPMG w Polsce.

Przybywa samochodów premium

W ubiegłym roku liczba samochodów z kategorii premium powiększyła się o ponad 91,1 tys. sztuk, czyli o ok. 19 proc. rdr. W tym samym okresie zasadniczo wzrosła także liczba samochodów traktowanych jako luksusowe. W 2021 roku takich pojazdów przybyło 267 sztuk, o 29 proc. więcej niż w roku 2020. Auta to największy składnik rynku dóbr luksusowych, a jego szacowana wartość w 2021 r. wyniosła 20,5 mld zł. Najchętniej kupowana marką wśród aut luksusowych było Maserati, ze sprzedażą 73 szt. W kategorii aut premium liderem było BMW z 24 tys. szt.

Rynek nieruchomości ma się dobrze

Rosnące zarobki Polaków przy jednoczesnych obawach o wysoki poziom inflacji i utrzymujące się przez większość 2021 roku niskie stopy procentowe spowodowały wzrost popytu na rynku nieruchomości. Ze względu na brak jednolitej definicji luksusowego apartamentu rynek tego segmentu dóbr jest różnie wyceniany. Firma Cenatorium szacuje, że w 2021 roku wartość zawartych transakcji na zakup nieruchomości premium i luksusowych w Polsce była wyższa o 18 proc. względem 2020 roku i wyniosła 2,6 mld zł - opisuje KPMG.

W 2021 r. największą transakcją na rynku była sprzedaż apartamentu przy ul. Złotej 44 w Warszawie o powierzchni 378 mkw. Kupiono go za za 14,5 mln zł, co oznacza, że 1 mkw. kosztował 38,4 tys. zł. W 2022 r. dokonano dużo większej transakcji, a nabywcą nieruchomości w tym samym budynku był Rafał Zaorski.

Odzież i gadżety

Rynek luksusowej odzieży i akcesoriów w 2021 roku powiększył się o 418 mln zł, czyli 16,6 proc. rdr, tym samym odrabiając dużą część spadków odnotowanych w pierwszym roku pandemii. Wartość rynku wyniosła 2,9 mld zł, a prognozy wskazują, że odbuduje swoją rekordową wartość z 2019 roku (3,1 mld zł) już w 2023 roku. Akcesoria odpowiadają obecnie za jedną piątą wartości tego segmentu, a ich znaczenie będzie dalej rosło - czytamy. 

Pięciogwiazdkowe hotele

Najmniej optymistyczna jest sytuacja na rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA. Rynek ten w 2020 roku stracił dwie trzecie swojej wartości, dlatego 13,1-proc. wzrost osiągnięty rok później nie jest imponujący. W 2021 roku segment pozostawał przeszło o połowę mniejszy niż przed wybuchem pandemii, a jego wartość wyniosła 576 mln złotych. Pomimo że rynek stanowi obecnie poniżej 40 proc. swojej wartości z 2019 roku, to baza hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych powiększyła się. Udział tych ostatnich wynosił na koniec 2021 r. 7,4 proc. we wszystkich oferowanych pokojach hotelowych - wyliczają eksperci.

Wino czy whisky?

Rynek luksusowych alkoholi w Polsce w porównaniu do innych segmentów dóbr luksusowych przeszedł kryzys pandemiczny w sposób względnie łagodny, kurcząc się w 2020 roku o 169 mln zł (-13,4 proc. rdr). Niemniej w 2021 nastąpiło mocne odbicie, a rynek został wyceniony na 1,2 mld zł (+11,4 proc. rdr). Prognozy dotyczące wartości sprzedaży detalicznej wskazują, że już w kolejnym roku zostanie osiągnięty poziom sprzed kryzysu. Blisko 74 proc, tego rynku stanowią napoje spirytusowe, z czego aż 88,6 proc. należy do whisky. Wina i szampany odpowiadały za 26,3 proc. sprzedaży - informuje raport.

Biżuteria i zegarki

Luksusowa biżuteria i zegarki to kategoria dóbr konsumpcyjnych, która po wybuchu pandemii odnotowała największy spadek sprzedaży spośród analizowanych kategorii produktów. Piętnastoprocentowy wzrost wartości w 2021 roku nie wystarczył, by przywrócić poziom z 2019 roku. W 2021 r. wartość rynku oszacowano na 493 mln zł, z czego 54,6 proc. należało do biżuterii, z największym udziałem biżuterii szlachetnej, za której sprzedaż w 78,7 proc. odpowiadały kobiety - podaje szczegóły KPMG.

Milionerzy nie rezygnują z samolotów

Flota prywatnych samolotów oraz helikopterów w Polsce stale się powiększa i w 2021 roku liczyła już 1 769 jednostek. To o 64 statków powietrznych więcej niż przed rokiem, a 56 z nich zostało zarejestrowanych na osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze. Sprzedaż maszyn przeznaczonych do lotów prywatnych i biznesowych na całym świecie wyraźnie się poprawia – napisali w komentarzu analitycy KPMG.

KPMG, "Rynek dóbr luksusowych w Polsce"

Obszerny raport o luksusie

Cały raport dostępny jest na stronie KPMG i szeroko opisuje trendy i zachowania konsumenckie na rynku dóbr luksusowych. Wskazuje też kilka kolejnych kategorii dotyczących m.in. rynku ekskluzywnych kosmetyków i perfum czy rynku jachtów, których większość polskiej produkcji jest sprzedawana za granicę.

Raport nie pomija spraw związanych z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym (ang. Environmental, Social and Governance, ESG) i ich wpływu na firmy dostarczające dobra luksusowe.

Innym ciekawym zagadnieniem było sprawdzenie, jak zachowały się notowania światowych firm z rynku dóbr luksusowych, który powszechnie uważa się za bardziej odporny na kryzysy.

Rynek zmierzono, tworząc na potrzeby raportu indeks uwzględniający następujące spółki (w nawiasach przykładowe marki z ich portfela): LVMH (Christian Dior, Louis Vuitton, Tiffany, Hublot, Zenith, Krug), Hermes, Kering (Gucci, Balenciaga, Saint Laurent, Ulysse Nardin), Compagnie Financière Richemont (Cartier, IWC Schaffhausen, Panerai, Montblanc), Prada, Tapestry, Capri Holdings (Michael Kors, Versace, Jimmy Choo).

KPMG, "Rynek dóbr luksusowych w Polsce"

Jako punkt odniesienia dla zachowania spółek giełdowych z powyższych segmentów rynku posłużył indeks S&P Global 1200, który agreguje indeksy akcji spółek notowanych na giełdach w ponad 30 krajach, obejmując około 70 procent kapitalizacji światowego rynku akcji.

Z obserwacji wynika, że o ile niemal dwa lata trwającej pandemii przyniosły duże wzmocnienie spółek z segmentu dóbr luksusowych (co potwierdza tezę przedstawioną we wstępie), o tyle pierwszy kwartał 2022 roku zdecydowanie tej tezy (odporność na kryzys, red.) nie potwierdza - zauważają autorzy.

Źródło:
Michał Kubicki
Michał Kubicki
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki Bankier.pl. Absolwent finansów i rachunkowości na UMCS w Lublinie. W czasie studiów zainteresował się giełdą i rynkami finansowymi, które to zainteresowania rozwinął na SGH w Warszawie na kierunku Bankowość Inwestycyjna. Na co dzień obserwuje notowania warszawskiej giełdy, by przekazać czytelnikom portalu najważniejsze informacje z parkietu oraz przybliżyć istotne wiadomości ze spółek. tel.728 927 242

Tematy
Wyprodukuj wodę pod własną marką

Wyprodukuj wodę pod własną marką

Advertisement

Komentarze (65)

dodaj komentarz
lebero654
Prawidłowość jest jedna i obiektywna 1 - 3 % najbogatszych, 10 -20 % średniaki, 77 - 89% biedota. I to jakoś nie chce się zmienić. Co więcej postęp techniczny doprowadza do ograniczenia liczby średniaków. Najgorsze, że nasz świat niszczy niegraniczona zachłanność i chęć bogacenia.
kacz-jong-un
Kubicki - i już wszystko wiadomo. Jakiś czas temu napisał "Zaorski zainwestowała w bitcoina - i miał rację". Zrobił to po zaledwie 1 dniu wzrostów bitcoina. Po czym runął.
zops
Szwedzi/Duńczycy nie bywają przyjmowani entuzjastycznie w niektórych elitach {taktownie nie chcą napominać) . B. Prez. Gdańska sp Paweł Adamowitch, był obecny na inauguracji poremontowej 400letnich organów w Kościele 150m od Urzędu Wojewódzkiego. Jest dobra klawiatura.
itso_elityelityhellokity
https://skandynawiainfo.pl/szczesliwy-jak-dunczyk/
zops odpowiada itso_elityelityhellokity
W Danii panuje głęboka recesja. I nie mam zamiaru płacić szwedzkiego długu. Chyba że ktoś wygra w trzy karty. Ale 16 marca abw użyło bioniki na dronach w celu publicznego gwałtu.
itso_elityelityhellokity odpowiada zops
Przegląd zaczynamy od bomby kierowanej przez gołębie. W pocisku znajdowało się miejsce na trzy ptaki, które wyszkolono w taki sposób, by dziobiąc w ekran utrzymywały obraz na celu. Program Pigeon anulowano w 1944 r., ale powrócono do niego w 1948 r., uruchamiając Project Orcon. Ten z kolei zamknięto 5 lat później, gdy udowodniono Przegląd zaczynamy od bomby kierowanej przez gołębie. W pocisku znajdowało się miejsce na trzy ptaki, które wyszkolono w taki sposób, by dziobiąc w ekran utrzymywały obraz na celu. Program Pigeon anulowano w 1944 r., ale powrócono do niego w 1948 r., uruchamiając Project Orcon. Ten z kolei zamknięto 5 lat później, gdy udowodniono niezawodność elektronicznych systemów namierzania.
itso_elityelityhellokity odpowiada zops
''W Danii panuje głęboka recesja. I nie mam zamiaru płacić szwedzkiego długu. Chyba że ktoś wygra w trzy karty.'' - oszukują naróD
itso_elityelityhellokity odpowiada itso_elityelityhellokity
''elektronicznych systemów namierzania'' - to ziś trfny towar :)
itso_elityelityhellokity
''B. Prez. Gdańska sp Paweł Adamowitch, był obecny na inauguracji poremontowej 400letnich organów w Kościele 150m od Urzędu Wojewódzkiego. '' - z martwyh stani Keyboard

Powiązane: Najbogatsi ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki