REKLAMA
BADANIE

MOTORYZACJATesty zderzeniowe nie brały pod uwagę kobiet. Teraz ma się to zmienić

2023-02-05 10:30
publikacja
2023-02-05 10:30

Producenci aut przy projektowaniu zabezpieczeń przez lata brali za wzór do badań męską postać. Naukowcy udowadniają jednak, że aby skuteczniej chronić kobiety za kierownicą, trzeba tę zasadę zmodyfikować.

Testy zderzeniowe nie brały pod uwagę kobiet. Teraz ma się to zmienić
Testy zderzeniowe nie brały pod uwagę kobiet. Teraz ma się to zmienić
fot. MORITZ HAGER / /  Reuters / Forum

Od lat 70. manekiny do testów zderzeniowych – mechaniczne surogaty ludzkiego ciała – są wykorzystywane do określania bezpieczeństwa samochodu. Technologia ta służy do oceny skuteczności pasów bezpieczeństwa i elementów bezpieczeństwa karoserii w nowo projektowanych samochodach.

Manekin do testów zderzeniowych jest mężczyzną

Do tej pory najczęściej używane manekiny opierały się na przeciętnej męskiej budowie i wadze. Oprócz tego, że są przeciętnie mniejsze i lżejsze od mężczyzn, kobiety różnią się także siłą mięśni oraz kształtem tułowia, bioder i miednicy. Wszystkie te różnice zmieniają sposób, w jaki ich ciała reagują na wypadki. Jednak pomimo tych rozbieżności, firmy samochodowe są zobowiązane jedynie do testowania bezpieczeństwa pojazdów przy użyciu manekinów wzorowanych na mężczyźnie.

Tymczasem według statystyk ok. 50 procent kierowców to kobiety.

Szwedzi opracowali manekina-kobietę

Aby zwiększyć ich bezpieczeństwo za kierownicą, zespół szwedzkich inżynierów opracował manekina do testów zderzeniowych, odwzorowującego ciało przeciętnej kobiety. Manekin ma 162 cm wzrostu i waży 62 kg. Naukowcy położyli nacisk na kształt klatki piersiowej i nadali modelowi manekina mniejszą sztywność stawów niż jego męskiemu odpowiednikowi. Żeński manekin zbudowany przez Szwedów jest wyposażony w czujniki i przetworniki do pomiaru siły wywieranej na każdą część ciała podczas wypadku samochodowego.

W laboratorium w szwedzkim mieście Linköping kilka razy dziennie symulowane są wypadki drogowe i analizowane są ich skutki. Czujniki i przetworniki w manekinie dostarczają potencjalnie ratujących życie danych, mierząc dokładne siły fizyczne wywierane na każdą część ciała podczas zderzenia. Zespół rejestruje dane, w tym prędkość uderzenia, siłę zgniatania, zginanie, moment obrotowy ciała i wskaźniki hamowania. Badaniami tymi kieruje Astrid Linder, dyrektorka ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w Szwedzkim Narodowym Instytucie Badań Dróg i Transportu (https://www.vti.se/). Za wkład naukowy w badania bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Linder otrzymała nagrodę rządu USA za dokonania w dziedzinie inżynierii bezpieczeństwa i nagrodę w ramach European Champions of Transport Research Competition.

Jej zespół testuje zwłaszcza zderzenia tylne o niewielkiej sile. Jest to jedna z najczęstszych kolizji drogowych. Właśnie w tego rodzaju wypadkach kobiety są bardziej narażone na uraz kręgosłupa szyjnego niż mężczyźni. "Przeprowadziliśmy testy z różnymi siedzeniami i okazało się, że można uzyskać zupełnie różne wyniki w zależności od tego, czy na tych siedzeniach siedział mężczyzna, czy kobieta" - powiedziała dr Linder, cytowana na stronie BBC.

Dyrektor generalny firmy produkującej manekiny do testów zderzeniowych Humanetics, Christopher O'Connor zwrócił natomiast uwagę, że choć "bezpieczeństwo samochodów w ciągu ostatnich kilku dekad znacznie się poprawiło, naprawdę nie wzięto pod uwagę różnic między mężczyzną a kobietą".

Brak regulacji prawnych

Obecnie nie ma prawnego wymogu przeprowadzania testów bezpieczeństwa samochodu pod kątem zderzeń na czymkolwiek innym, niż "przeciętny człowiek" - czyli manekin odwzorowujący ciało męskie. Niektóre firmy samochodowe wykorzystują w badaniach bezpieczeństwa manekiny odwzorowujące ciało kobiety, nie jest to jednak jeszcze uregulowane prawnie ani w UE ani w USA. Chociaż zespół dr Linder stworzył i przetestował manekina wzorowanego na kobietach, firmy nie będą musiały go używać, chyba że zostaną wprowadzone nowe przepisy. Dr Linder wierzy, że jej badania mogą pomóc w kształtowaniu specyfikacji samochodów w przyszłości i podkreśla kluczowe różnice między mężczyznami i kobietami.

Jeśli zostaną wprowadzone zmiany prawne, które obejmą manekina do testów zderzeniowych reprezentującego przeciętną kobietę, będzie to krok ku temu, aby kobiety były bezpieczniejsze za kierownicą. „Mam nadzieję, że w przyszłości bezpieczeństwo pojazdów będzie ocenione dla obu płci” – powiedziała BBC dr Linder.

Według badań Amerykańskiego Departamentu Transportu, opublikowanych w „Injury Vulnerability and Effectiveness of Occupant Protection Technologies for Older Occupants and Women”, w porównaniu z mężczyznami kobiety są o 17 procent bardziej narażone na śmierć w wypadku samochodowym i o 73 procent bardziej narażone na doznanie poważnych obrażeń w przypadku zderzenia czołowego. (PAP)

Tomasz Szczerbicki

szt/ zan/

Źródło:PAP
Tematy
MINI pełne przygód.

MINI pełne przygód.

Komentarze (12)

dodaj komentarz
zenonn
162cm wzrostu i 62kg mają również samce. Koszykarki miewają ponad 2m.

najniższa koszykarka Shannon Bobbitt 157cm
najwyższa koszykarka Małgorzata Dydek 214cm
najniższy koszykarz Muggsy Bogues 160cm
najwyższy koszykarz Yao Ming 229cm
Marcin Gortat 214 cm [LINK]
zenonn
Dmitrij Miedwiediew ma 162 cm
Piotr Liroy-Marzec ma 160 cm
Jarosław K 168 cm
seamen
dobrze że ktoś o tym wreszcie pomyslał, choć jest jeszcze trzecia kategoria która powinna być uwzględniona w testach - dzieci, które też istotnie róznią sie fizycznie od dorosłych, a też jeżdzą w samochodach
prawda_
Niech pojda za ciosem, nie dyskryminuja tez genderowcow, eskimosow z malymi noskami, azjatow czy murzynow.
ravauw
Wystarczy zrobic rozowe dodatki na desce rozdzielczej i dac pluszowa kierownice i powinno byc ok
jenak
A co z Aborygenami? Co z transgender? Tyle niedopatrzeń, tyle niewiadomych....
samsza
To wsiadając do samochodu można zginąć ?
Czy to nie dlatego wprowadzano lockdowny bo ktoś mógł zginąć?
Czemu do jednej sprawy zasadę się stosuje, a dla drugiej nie?
Tylko rower! :)
wibor3m10procent
A co z manekinami osób niebinarnych albo trans? No i kolor manekinu też ma znaczenie, ustawowo powinien być czarny.

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki