W sklepach trwa polowanie na nasze adresy e-mail. Sprzedawcy kuszą nawet kilkudziesięcioprocentowymi zniżkami w zamian za zapis na newsletter. Przyjrzeliśmy się tej „newsletterowej batalii”.
Wiele sklepów z różnych branż przyjęło tę samą strategię – oferuje rabat za pozostawienie danych do elektronicznego kontaktu. Dzięki temu rozbudowują swoje bazy i „grillują” klientów. Wysyłają powiadomienia o nowych ofertach, zniżkach i specjalnych okazjach. Oczywiście z nadzieją na kolejne i kolejne zakupy. To zjawisko widać szczególnie w branży odzieżowej (trwa sezon letnich wyprzedaży), ale nie tylko tam. Marki obuwnicze, kosmetyczne oraz związane z artykułami dziecięcymi również mają swoje propozycje. Kto zyskuje na nich więcej - klient czy sprzedawca?


Marki odzieżowe
Powody do radości mają fani zakupów w sklepach odzieżowych. Zdecydowana większość z nich oferuje dodatkowe benefity w postaci promocji po zapisaniu się na newsletter:
- Big Star – 5%
- Calzedonia - 10%
- C&A - 10%
- Cropp - 15%
- Diverse - 30 zł
- Gerry Weber - 40 zł
- House - 15%
- Kubenz - 20%
- Lavard - 20%
- Medicine - 30 zł
- Orsay - 25%
- Peek-Cloppenburg - 15%
- Pull and Bear - 10%
- Triumph - 25 zł
- Wrangler - 10%
Wśród marek odzieżowych występuje wyraźny podział na te, które oferują rabat na pierwszy zakup: Big Star, Diverse, na kolejne zakupy: C&A, Triumph, Wrangler oraz tylko na asortyment dostępny online, tak jak Cropp. W niektórych przypadkach można skorzystać z rabatu, jeżeli zrobimy zakupy za kwotę wyższą niż określona. W przypadku C&A to 100 zł a kupon rabatowy ważny jest na 14 dni od momentu rejestracji, w Peek-Cloppenburg zniżkę można wykorzystać przez 30 dni, ale przy zamówieniu o minimalnej wartości 250 zł. Promocja w sieci Orsay dotyczy jednego najdroższego produktu przy zakupach powyżej 80 zł.
Obuwie
Wśród marek obuwniczych większość oferuje tylko rabaty kwotowe – nie tak jak w przypadku pozostałych branż, gdzie podział na procentowe i kwotowe promocje – na badanej próbie - był raczej równomierny.
- Crocs - 20 zł
- Ecco - 40 zł
- e-obuwie - 40 zł
- Intershoe - 40 zł
- Prima Moda - 30 zł
- Wojas - 10%
W Intershoe oraz Crocs ze zniżki skorzystamy przy zakupie w wysokości minimum 200 zł. Oprócz wymienionych promocji ciekawą ofertę dla swoich klubowiczów posiada CCC. Po dołączeniu do klubu, członkowie dostają SMS-y z obowiązującymi promocjami dostępnymi tylko dla nich. W CCC promocje ze sklepu i klubu często się łączą – można oszczędzić kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych.
Marki sportowe
W tej kategorii w większości sklepów dostaniemy 10% - 15% zniżki. Wyjątkiem wśród analizowanych marek był Skalnik, który oferuje 10 zł za zapisanie się na newsletter:
- Adidas - 15%
- Martes - 10%
- Sizeer - 10%
- Skalnik – 10 zł
- Wordbox - 10%
- 50 style – 10%
W Martes rabat obejmuje cały asortyment poza rowerami, nartami i butami narciarskimi oraz dotyczy zakupów powyżej 100 zł. Od momentu zapisania się do subskrypcji mamy 30 dni na skorzystanie z promocji.
Zdrowie i uroda
Sprawdziliśmy też, jakie promocje „za newsletter” oferują nam producenci branży szeroko rozumianej branży kosmetycznej:
- Clinique - 20%
- Douglas - 15%
- Gafas - 40 zł
- Neonail - 5%
- Organique - 10%
- Wax Center - 20%
Clinique oferuje rabat na zakupy online. W Gafas promocja dotyczy zamówień powyżej 250 zł. Wax Center kupon dotyczy jednego wybranego przez klienta zabiegu.
Biżuteria i akcesoria
Ciekawą strategię w tej branży przyjął W. Kruk, który obiecuje niespodziankę, ale nie zdradza nic więcej. Po podaniu adresu e-mail dostajemy informację o zniżce. W testowanym przez nas przypadku było to 10 zł do wykorzystania przez okres 28 dni. Inne marki za zapisanie się na newsletter oferują:
- Galeria Jubilerska – 40 zł
- Obag - 10%
- Samsonite - 10%
- Swarovski - 10%
- W. Kruk – 10 zł
- Wittchen - 50 zł
W Wittchen promocja obowiązuje przy wartości zamówienia powyżej 250 zł. Samsonite oraz Obag kod rabatowy przysługuje gdy kupujemy za minimum 200 zł, z uwzględnieniem czasu trwania promocji przez Samsonite na okres 3 miesięcy.
Inne branże
W sklepach, które trudno zaklasyfikować do wcześniej wymienionych branż, obecnie dostępne są następujące zniżki za subskrypcję:
- Bartek - 15%
- Duka - 10%
- Endo – 20 zł
- Fotojoker - 5%
- Hurom - 50 zł
- Jysk – 20 zł
- Lily Kids - 10%
- Smykoland – 5%
- Tchibo – 10%
- Teletorium - 10 zł
W Teletorium rabat dostaniemy na pierwsze zakupy powyżej 100 zł. Fotojoker oferuje zniżkę tylko na produkty CEWE FOTOŚWIAT, a 10% kodu w Tchibo i Bartka skorzystamy przy pierwszych zakupach.
Wiele sklepów zastrzega, że promocje uzyskane za zapisanie się na newsletter nie łączą się z innymi.
Dodatkowe bonusy
Co możemy zyskać na subskrypcji? Spotyka się różne opcje. Zapisując się na newsletter Itaki, dostaniemy 40% zniżkę na przewodniki Pascala. Darmową wysyłkę zakupów oferuje Monnari, ale oprócz adresu e-mail musimy podać dodatkowo dane osobowe i numer telefonu.
Oprócz rabatów za zapisanie się na newsletter firmy oferują też promocje związane z innymi działaniami klientów. Za zainstalowanie aplikacji możemy w Empiku zgarnąć rabat na 10 zł, do wykorzystania przy zamówieniu w minimalnej kwocie 129 zł. X-KOM z kolei przesyła informacje o tzw. złotym strzale, czyli obecnej, atrakcyjnej promocji. Jest limitowana i dotyczy określonej puli produktów. Tak ten, jak i inne sklepy, starają się nas przekonać, jak cenna jest szybkość informacji. I że wygrywa ten, kto informację o zniżce dostaje pierwszy przed innymi. Klientowi pozostaje wybór: czy cenniejszy jest czas, czy swoje dane.
DF