REKLAMA

TVP chce całkowitej likwidacji reklam?

Łukasz Piechowiak2016-04-11 15:40główny ekonomista Bankier.pl
publikacja
2016-04-11 15:40

W Sejmie trwają prace nad ustawą medialną, której głównym celem jest zastąpienie abonamentu RTV stałą opłatą audiowizualną w wysokości od 11 zł do 15 zł doliczaną co miesiąc do rachunku za prąd. Tymczasem dziennik „Fakt” podał, że TVP pracuje nad konkurencyjną ustawą, której celem jest zmuszenie pozostałych mediów do dzielenia się wpływami z reklam z nadawcami publicznymi.

TVP chce całkowitej likwidacji reklam?
TVP chce całkowitej likwidacji reklam?
fot. Adam Chelstowki / / FORUM

W zamian za to nadawcy publiczni mają całkowicie zrezygnować z emisji reklam. Niedawno KRRiTV podała, że potrzeby finansowe TVP z tytułu abonamentu wynoszą co najmniej 1,5 mld zł – obecnie wpływy z abonamentu wynoszą ok. 400 mln zł. To kwota niezbędna do realizacji tzw. „misji”, ale by TVP mogła konkurować ramówką, potrzeba co najmniej 2 mld zł – tak wynika z analizy sprawozdania KRRiTV.

Opłata audiowizualna wywołuje wiele kontrowersji m.in. z tego powodu, że ma być doliczana do rachunku za prąd każdego gospodarstwa domowego. Ustawodawca z góry przyjmuje, że każdy, kto posiada dostęp do energii elektrycznej, ma możliwość odbioru sygnału. Uniknięcie opłaty będzie niemożliwe, nawet jeżeli dane gospodarstwo domowe oświadczy, że nie korzysta z telewizora i radia. Wciąż nie wiadomo jakie konsekwencje wywołałoby nieuiszczenie tej opłaty, tzn. zapłaty tylko za dostarczoną energię elektryczną.

Podział środków abonamentowych w 2015 r. oraz plan podziału na 2016 r.

2015 r.

wykonanie mln zł

2015 r.

% pokrycia kosztów misji

2016 r. zgłoszone potrzeby

mln zł

2016 r.

plan KRRiT mln zł

2016 r.

% pokrycia planowanych kosztów misji

TVP 404,2 29 1465 335 23
Polskie Radio 180,6 71,5 270 170,6 63
Rozgłośnie regionalne 165,2 88 224 155,4 69
Razem 750 x 1959 661 x
Źródło: KRRiT

Konkurencyjna ustawa powstaje w TVP

Tymczasem okazuje się, że prawdopodobnie TVP pod wodzą Jacka Kurskiego ma chrapkę na więcej. Z informacji podanych przez „Fakt” wynika, że w TVP trwają prace nad konkurencyjną ustawą, która prócz opłaty audiowizualnej zakłada również całkowite zaprzestanie emisji reklam. Kłopot w tym, że częścią zysków z państwowymi mediami mieliby się dzielić prywatni nadawcy – tzw. „składka od reklamy na TVP”.

W ten sposób TVP pozbyłoby się problemu pozyskiwania dochodów z tytułu reklam, bo brakującą kwotę uzupełniliby ze składek od prywatnych podmiotów. W zamian za to proponuje się całkowity zakaz emisji reklam – ten argument przemawia do widzów (chociaż dla niektórych reklamy również spełniają funkcje informacyjną). Niestety, to że nadawcy publiczni nie nadawaliby reklam pomiędzy różnymi programami automatycznie nie oznacza, że nie byłyby one ukryte w innej formie, np. w postaci lokowania produktu, programów na zamówienie, itp.

TVP „misja”

W efekcie można przypuszczać, że prawdziwym celem takiej regulacji jest pozbycie się problemu związanego ze sprzedażą czasu reklamowego, co w przypadku np. zmniejszonej oglądalności powoduje spadek wpływów z tego tytułu i jest m.in. podstawą do rozliczeń osób zarządzających mediami publicznymi.

W konsekwencji, media publiczne będą mogły całkowicie poświęcić się realizacji bliżej nieokreślonej „misji” - a będą miały na to 2,5 mld zł - bez patrzenia na wyniki oglądalności i rachunek ekonomiczny. Zrzucą się na to wszyscy, nie tylko płacąc opłatę audiowizualną, ale też oglądając dłuższe i bardziej nachalne reklamy w konkurencyjnych mediach (w końcu będą musiały z czegoś sfinansować składkę do TVP).

Technologie idą do przodu, na rynku jest coraz więcej podmiotów oferujących nowe usługi – TVP i inni państwowi nadawcy od jakiegoś czasu nie są już monopolistami i coraz silniej odczuwają konkurencję, np. ze strony nadawców internetowych, którzy z założenia „misji” realizować nie mogą (i według niektórych nie nadają się do tego - tak jakby dzisiaj miało znaczenie, gdzie i kiedy zostanie wyemitowany Teatr Telewizji). A szkoda, bo przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by prywatne podmioty brały udział w przetargach publicznych na produkcję konkretnych „misyjnych” programów.

Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (75)

dodaj komentarz
~ona
Do opłaty za śmieci niech ten abonament doliczą to bedziemy wiedzieć, czemu za to płacimy
~Rafal
Na co więc będzie zwracała uwagę TVP przy tworzeniu kolejnych programów jeśli nie na oglądalność? Rozumiem że w TVP zostanie powołana rada mędrców z ich szefem pożal się boże Jackiem Kurskim i będą debatować nad tym co w TV dziś puszczą... no brawo. Wiadomo czego można się spodziewać - transmisji mszy co dziennej, przekazu na żywo Na co więc będzie zwracała uwagę TVP przy tworzeniu kolejnych programów jeśli nie na oglądalność? Rozumiem że w TVP zostanie powołana rada mędrców z ich szefem pożal się boże Jackiem Kurskim i będą debatować nad tym co w TV dziś puszczą... no brawo. Wiadomo czego można się spodziewać - transmisji mszy co dziennej, przekazu na żywo z Częstochowy oraz relacji z synodu biskupów z oglądalnością na poziomie wróżki zębuszki po 24 w TV Eska...
~orkakasa
To herezja jest --takie akcje nie przejdą --to zaburzenie równowagi wolnorynkowej.Patologia w pełnym wydaniu --jak niby tvn i polsat będą się dzielić wpływami z reklam --no jak ?Jestem za PIS ale łapy precz od własności prywatnej i od wypracowanych pozycji rynkowych PRECZ.
~bebok
Komuna, komuna, komuna na każdym kroku, widać, że tym podstarzałym politykom tęskno za czasami, kiedy siedzieli przed szklanym ekranem i oglądali Dobranockę + Wiadomości + Film bez reklam, a mieli dość tej papki bo jak udało im się wyjechać z obozu socjalistycznego, to nie umieli się najeść zachodniej komercji. Teraz "nawrócili" Komuna, komuna, komuna na każdym kroku, widać, że tym podstarzałym politykom tęskno za czasami, kiedy siedzieli przed szklanym ekranem i oglądali Dobranockę + Wiadomości + Film bez reklam, a mieli dość tej papki bo jak udało im się wyjechać z obozu socjalistycznego, to nie umieli się najeść zachodniej komercji. Teraz "nawrócili" sie do czerwonych. Ot, historia zatoczyła koło. Wstyd!
~emigrant
Jak dobrze, że niedługo wyjeżdżam z tego kraju
~mw
Przecież ta opłata audiowizualna to zwykłe przestępstwo. Obywatele nie posiadający tv, a nawet ludzie nie chcący korzystać z wątpliwej jakości usług pis-tv czyli tvp powinni złożyć pozew zbiorowy.
~as
No i spoko, reklamy to zaraza i niech sobie zachwaszczają nimi tvny i polszity, i tak tego nie oglądam. TVP powinna być wolna od komercji, a abonament rozsądny do rozpatrzenia, ale mogłaby być całkowicie na koszt państwa i powinna nadawać programy spełniające jakies minimum przyzwoitości, nie tylko durne seriale i turnieje sms-owe.
~Wit
Po co. Za pół roku i tak nikt nie będzie oglądał tej szmiry tvp. , a reklama pisiu i rydzyka będzie tam gratis. Zapłacisz w opłacie za prąd obywatelu-podatniku.

Powiązane: Abonament RTV

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki