Strata netto grupy CCC, przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniosła w pierwszym kwartale 2017 roku 50,6 mln zł wobec 19,5 mln zł straty rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP zakładał 11,2 mln zł straty netto.


[Aktualizacja: 9:31] Oczekiwania analityków co do wyniku netto wahały się od 31,4 mln zł straty do 6 mln zł zysku netto.
Rynek bardzo negatywnie przyjął wyniki kwartalne obuwniczej spółki. Po 30 minutach handlu kurs akcji CCC zniżkował o blisko 5%, do 207,50 zł.
Strata netto, skorygowana o zdarzenia jednorazowe (rozpoznanie aktywa z tytułu podatku odroczonego dot. znaku towarowego i wartości firmy oraz ulgi inwestycyjnej w kwocie - 11,9 mln zł) wyniosła 35,5 mln zł wobec 18 mln zł straty rok wcześniej.
Strata operacyjna CCC wyniosła 16,1 mln zł wobec 4,8 mln zł straty rok wcześniej. Analitycy oczekiwali tymczasem 0,6 mln zł zysku EBIT.
Z wyliczeń PAP wynika, że EBITDA grupy wyniosła w pierwszym kwartale 3,5 mln zł. Konsensus zakładał tymczasem 19,8 mln zł EBITDA.
Przychody grupy w okresie styczeń - marzec ukształtowały się na poziomie 720,4 mln zł wobec 534,6 mln zł rok wcześniej i były zgodne z oczekiwaniami analityków.
Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł do 350,7 mln zł z 269,4 mln zł rok wcześniej. Marża brutto wyniosła 48,7 proc. wobec 50,4 proc. w I kwartale 2016 roku.
Marża w segmencie sprzedaży detalicznej wyniosła w pierwszym kwartale 2017 r. 51,7 proc. i spadła o 1,4 p.p. w stosunku do okresu porównywalnego.
Koszty funkcjonowania sklepów wyniosły 265,5 mln zł wobec 203,9 mln zł rok wcześniej, a koszty ogólnego zarządu 22,4 mln zł wobec 23,8 mln zł przed rokiem.
Poniżej przedstawiamy wyniki CCC w zestawieniu z konsensusem PAP (dane z mln zł):
1Q2017 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
Przychody | 720,4 | 719,1 | 0,2% | 34,8% | -36,4% |
EBITDA* | 3,5 | 19,8 | -82,4% | -69,3% | -98,5% |
EBIT | -16,1 | 0,6 | - | 235,4% | - |
Zysk netto j.d. | -50,6 | -11,2 | 352,2% | 159,5% | - |
marża EBITDA | 0,5% | 2,8% | -2,27 | -1,65 | -20,45 |
marża EBIT | -2,2% | 0,1% | -2,32 | -1,34 | -21,49 |
marża netto | -7,0% | -1,6% | -5,47 | -3,38 | -23,50 |
* wyliczenia PAP
Ogółem przychody ze sprzedaży detalicznej w pierwszym kwartale 2017 r. stanowiły 79,3 proc. całości sprzedaży od klientów zewnętrznych, przy 5,3 proc. sprzedaży hurtowej, 15,4 proc. sprzedaży w kanale e-commerce.
Sprzedaż detaliczna wyniosła 1,31 tys. zł/m kw. (1,27 tys. zł/m kw. w analogicznym okresie 2016 r.) przy wzroście średniej powierzchni sklepu CCC o 9,0 proc. do poziomu 544 m kw.
Spółka podała, że wzrosty w placówkach porównywalnych odnotowano na wszystkich rynkach (Polska +11,4 proc.; Europa Środkowo-Wsch. +3,6 proc.; Europa Zachodnia +1,6 proc.)
I kwartał 2017 roku stał pod znakiem dalszej ekspansji na zagranicznych rynkach. Grupa otworzyła po 3 salony w Austrii i Czechach, 2 salony na Słowacji, po 1 salonie w Słowenii, Chorwacji, Bułgarii, Rosji i Ukrainie
Na koniec marca 2017 roku sieć sprzedaży grupy CCC obejmowała 870 placówek sieci CCC.
Powierzchnia sprzedaży grupy na koniec marca wyniosła 471,4 tys. m kw. (w tym: sieć CCC 471,3 tys. m kw., sieć BOTI 0,1 tys. m kw.) i wzrosła o 12,4 tys. m kw. (w stosunku do stanu na koniec grudnia 2016 r.), na co złożyły się otwarcia i powiększenia sklepów CCC +16,1 tys. m kw. i zamknięcia – 3,7 tys. m kw. (3,4 tys. m kw. CCC, 0,3 tys. m kw. BOTI)
Powierzchnia sprzedaży w placówkach własnych sieci CCC wzrosła o 2,6 proc. i wyniosła 436,8 tys. m kw. na koniec marca (w tym: 214,7 tys. m kw. w Polsce) w stosunku do 425,7 tys. m kw. na koniec grudnia 2016 (w tym 212,2 tys. m kw. w Polsce).
Skonsolidowane przepływy netto z działalności operacyjnej za pierwszy kwartał 2017 r. wyniosły –322,2 mln zł i wynikały m.in. ze zwiększenia zapotrzebowania na kapitał obrotowy (290,3 mln zł).
CCC spodziewa się dobrych wyników za maj
CCC spodziewa się dobrych wyników za maj – poinformował wiceprezes Marcin Czyczerski.
„Widzimy po słabszym kwietniu, że w naszych sklepach jest duży ruch i maj wypełnia lukę, która powstała po kwietniu i spodziewamy się, że maj zamknie się dobrymi, względnie bardzo dobrymi wynikami” – powiedział wiceprezes na konferencji.
Wyniki CCC za I kwartał okazały się słabsze od oczekiwań analityków.
Strata netto grupy CCC, przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniosła w pierwszym kwartale 2017 roku 50,6 mln zł wobec 19,5 mln zł straty rok wcześniej. Konsensus PAP zakładał 11,2 mln zł straty netto.
„Wyniki są w pełni zgodne z oczekiwaniami zarządu, takich wyników się spodziewaliśmy” – powiedział Czyczerski.
„To nie zakłóca wiary w wyniki całego roku” – dodał.
CCC podtrzymuje plany powiększenia powierzchni handlowej o ponad 100 tys. m kw. w tym roku.
„Na 2017 rok zaplanowaliśmy zwiększenie powierzchni o ponad 100 tys. m kw. i te cele są z dzisiejszej perspektywy niezagrożone” – powiedział wiceprezes.
CCC chce zwiększyć udział finansowania długoterminowego
CCC chce zwiększyć udział finansowania długoterminowego, do końca 2017 roku chce wyemitować obligacje zamienne na akcje o wartości ok. 100 mln euro - poinformował Czyczerski.
„Zakładamy zwiększenie udziału finansowania długoterminowego” – powiedział wiceprezes.
CCC planuje program emisji obligacji zamiennych na akcje.
„Chcemy mieć zgodę na realizację programu do końca 2017 roku” - powiedział Czyczerski.
Potencjalna wartość programu to ok. 100 mln euro, zapadalność ma wynieść 5 lat. Liczba wyemitowanych akcji ma wynieść do 2 mln akcji.
Czyczerski poinformował, że spółka liczy też na zgodę akcjonariuszy na wydłużenie o 3 lata terminu na podwyższenie przez zarząd kapitału zakładowego. (PAP Biznes)
pel/ ana/