Giełdowe spółki 01Cyberaton oraz Biomass Energy Project zamierzają zająć się budową stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Akcje obu przedsiębiorstw mocno drożeją.


Biomass Energy Project podpisał list intencyjny z 01Cyberaton o zamiarze realizacji projektu „Autonomiczne stacje ładowania pojazdów zasilane ogniwem fotowoltaicznym”. Przedmiotem projektu ma być współpraca w zakresie realizacji inwestycji związanych z ogólnokrajowym programem budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych m.in. samochodów elektrycznych i łodzi elektrycznych. Stacje ładowania mają być zasilane przez systemy fotowoltaiczne dostarczone przez 01Cyberaton, które zostaną zintegrowane z urządzeniami Biomass Energy Project.
Pomimo, że to dopiero podpisanie listu intencyjnego, a ostatecznie projekt ten może nie dojść do skutku, akcje wspomnianych spółek dziś bardzo gwałtownie drożeją. Kurs 01Cyberaton rósł o 40 proc., tymczasem Biomass Energy Project zwyżkował nawet o niemal 50 proc. Nie sposób również nie wspomnieć o ogromnych, jak na te spółki, obrotach, które wyniosły kolejno 2,7 i 0,5 mln złotych.
01Cyberaton głównie zajmuje się realizacją różnego rodzaju projektów fotowoltaicznych, poczynając od dużych instalacji deweloperskich, a kończąc na przydomowych mikroinstalacjach fotowoltaicznych. Spółka stała się dzięki temu jednym z głównych beneficjentów giełdowego boomu na fotowoltaikę, w ciągu zaledwie kwartału ponad 4-krotnie zwiększając swoją wartość. Z drugiej strony, 01Cyberaton ma na swoim koncie liczne zawieszenia obrotu akcjami, w tym spowodowane opóźnieniami w publikowaniu wyników finansowych.
Biomass Energy Project specjalizuje się w sadzonkach roślin energetycznych - zakładaniu plantacji oraz uprawie gruntów pod te cele. Obecnie działania spółki skupiają się głównie na najszybciej rosnącym na świecie drzewie - Paulowni. Spółka zajmuje się także produkcją sadzonek i biomasy z Miskanta olbrzymiego. Jedną z pobocznych działalności jest właśnie zaangażowanie w elektryczny przemysł motoryzacyjny. Biomass Energy Project jest nawet jednym ze współtwórców pierwszej w Europie Ligi Rallycross’u elektrycznego. Projekt ten realizowano wspólnie z Elimen Group, a więc spółką, której KNF zakazał niedawno prowadzenie oferty publicznej akcji.