REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Wrześniowy wzrost sprzedaży detalicznej. Polski konsument ruszył na zakupy

Krzysztof Kolany2025-10-22 10:00główny analityk Bankier.pl
publikacja
2025-10-22 10:00

Wrzesień przyniósł zdecydowany wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce. Niemniej jednak jego skala nieco rozczarowała większość ekonomistów, którzy prognozowali jeszcze wyższą dynamikę sprzedaży.

Wrześniowy wzrost sprzedaży detalicznej. Polski konsument ruszył na zakupy
Wrześniowy wzrost sprzedaży detalicznej. Polski konsument ruszył na zakupy
fot. Cezary Pecold / / FORUM

Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych we wrześniu 2025 roku była o 6,4% wyższa niż przed rokiem – poinformował Główny Urząd Statystyczny. Był to najwyższy rezultat od blisko pół roku, gdy efekt Wielkanocy podbił statystyki sprzedaży za kwiecień. Aby znaleźć kolejny tak wysoki odczytu, trzeba by się cofnąć aż do wiosny 2022 roku. Lecz mimo to ekonomiści spodziewali się nieco więcej. Rynkowy konsensus zakładał bowiem wzrost obrotów w sklepach o 6,8% rdr.

GUS

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, we wrześniu 2025 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 4,9% wyższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku oraz odnotowała spadek o 0,6% względem sierpnia.

W danych GUS już jednoznacznie widać, że ostatnie miesiące przyniosły wyraźne ożywienie w handlu detalicznym, jakie nastąpiło po bardzo słabej wiośnie, zimie i zeszłorocznej jesieni. Pomimo spadków w lutym i w marcu pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku przyniosło realny (czyli po uwzględnieniu zmiany cen) wzrost sprzedaży o 3,9% rdr. Dla porównania, w analogicznym okresie roku 2024 sprzedaż urosła tylko o 2,6% rdr.

Niedawne ożywienie w sklepach sprawiło, że indeks sprzedaży detalicznej wreszcie wyrwał się z marazmu, jaki panował w latach 2022-24. Po konsumpcyjnym boomie z lat 2021-22 (dodatkowo podbitym napływem imigrantów i uchodźców wojennych z Ukrainy) indeks sprzedaży detalicznej pozostawał mniej więcej na podobnym poziomie. Dopiero od kwietnia obserwujemy wzrost.

GUS

W całym 2024 roku sprzedaż detaliczna realnie urosła tylko o 2,7% po spadku o 2,7% w roku 2023. Natomiast przez pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku sprzedaż detaliczna była o 3,9% wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Trzy tendencje w sprzedaży detalicznej

W strukturze sprzedaży detalicznej w dalszym ciągu można dostrzec trzy główne tendencje. Po pierwsze, wciąż mocno trzyma się sprzedaż samochodów (oraz artykułów motoryzacyjnych), która we wrześniu była aż o 15% wyższa niż przed rokiem. Dla porównania, w sierpniu wzrost sprzedaży  w tej kategorii spowolnił do 9,4% wobec 10,7% w lipcu, 15,7% w maju oraz względem wzrostu o 14,9% w kwietniu i aż 18,4% w marcu.

Po drugie, konsumenci po kilku latach przerwy wreszcie wrócili do sklepów meblowych oraz zwiększyli zainteresowanie sprzętem agd i rtv. Sprzedaż w tej kategorii poszła w górę o 16,1% rdr. W sierpniu w tej kategorii odnotowano zwyżkę sprzedaży o 13,9%, a w lipcu o 15,3% rdr.

I po trzecie, utrzymuje się stagnacja lub spadek sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, gdzie obroty były ledwie o 0,2% wyższe niż rok wcześniej, po ciągłych spadkach w poprzednich miesiącach. Ten regres można wiązać z czynnikami demograficznymi (postępujący spadek ludności Polski) jak i z postępującym zanikiem mniejszych i średnich sklepów.

Solidny wzrost (o 20,5% rdr) odnotowano w sklepach odzieżowych o obuwniczych.  Niewielki wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym odnotowano za to w „pozostałych” sklepach (3,3% rdr) oraz w sprzedaży prasy i książek (0,1%).

- We wrześniu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 8,8% wyższa niż przed rokiem. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,9% do 9,0%. W większości kategorii towarów zaobserwowano wzrost udziału, podczas gdy w grupach o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet nastąpił spadek udziału: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 24,6% przed rokiem do 20,6%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 24,3% do 23,6%) oraz „meble, rtv, agd” (z 18,7% do 18,2%) – dodaje GUS.

Źródło:
Krzysztof Kolany
Krzysztof Kolany
główny analityk Bankier.pl

Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Analityk rynków finansowych i gospodarki. Analizuje trendy makroekonomiczne i bada ich przełożenie na rynki finansowe. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Inwestor giełdowy z 20-letnim stażem. Jest trzykrotnym laureatem prestiżowego konkursu Narodowego Banku Polskiego dla dziennikarzy ekonomicznych. W 2016 roku otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Telefon: 697 660 684

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (7)

dodaj komentarz
tomitomi
wrzesień - szkoła , czyli obowiązkowe wydatki na kałamarzy !
platfusoptymista
Obroty sprzedaży rosną, bo ceny rosną i za to, co niezbędne do życia trzeba więcej płacić. Wolumen sprzedaży stoi w miejscu.
samsza
Co z tym tytoniem?
GUS w informacji o produkcji sprzedanej przemysłu za wrzesień umieścił tabelkę, a tam dynamika sprzedaży tytoniu prawie jak lidera, a w opisie o tym zero. To ile ten przemysł we wrześniu tego tytoniu sprzedał, jak w detalu tyle co zawsze. A jak nie w detalu to kto kupił?
bha
Polski konsument ruszuł na zakupy naprawdę ładnie to brzmi. W statystykach z reguły wszystko co roku raczej rośnie od płac aż po detaliczną zakupo-sprzedaż i to Niby u wszystkich? ciekawe czy na realnych i namacalnych portfelach i kontach też widać takie wzrosty u wszystkich.Ciekawe czy nie kupuje wielu, ale dodatkowo przy tym zadłużając Polski konsument ruszuł na zakupy naprawdę ładnie to brzmi. W statystykach z reguły wszystko co roku raczej rośnie od płac aż po detaliczną zakupo-sprzedaż i to Niby u wszystkich? ciekawe czy na realnych i namacalnych portfelach i kontach też widać takie wzrosty u wszystkich.Ciekawe czy nie kupuje wielu, ale dodatkowo przy tym zadłużając się by związać jakoś co m-c swój budżetowy koniec z końcem.Szczeglnie przy tej dalej co roku rosnącej inflacji detalicznej powodującej coraz to większą cenową i % drożyznę szczególnie w Detalu!!!.
niepejsiaty_polak
Chanuka się powoli zbliża - i w sklepach zabrakło już gaśnic ...
niepejsiaty_polak odpowiada (usunięty)
Być może ...Polecam czosnek z rana. Dobry na nerwy jest. Zresztą - wy o tym wiecie od pokoleń ...P.S. Osobiście zakupiłem 6 gaśnic. Ale tak sobie myślę, że chyba za mało kupiłem ...

Powiązane: Gospodarka i dane makroekonomiczne

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki