

W marcu 2021 r. sprzedaż detaliczna wystrzeliła, na co wpływ miał m.in. efekt niskiej bazy związanej z ubiegłorocznym „pierwszym lockdownem” polskiej gospodarki.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu 2021 r. była o 17,1 proc. wyższa niż w marcu 2020 r. – poinformował Główny Urząd Statystyczny. To wynik o wiele lepszy od oczekiwań ekonomistów, którzy spodziewali się 10,9 proc.
Sama wysoka roczna dynamika marcowej sprzedaży detalicznej to oczywiście efekt punktu odniesienia, którym był moment pierwszego uderzenia pandemii w nasz kraj oraz związanego z tym „pierwszego lockdownu”. Z kolei względem lutego 2021 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 16,5 proc.
Analizując marcowe dane o sprzedaży, warto dodać, że tegoroczna Wielkanoc przypadła 4 kwietnia, więc część świątecznych zakupów zrealizowana została jeszcze w marcu. Rok temu Niedziela Wielkanocna wypadła 12 kwietnia.
Dzisiejsze dane stanowią mocne „wyjście nad kreskę”. W lutym sprzedaż detaliczna była o 2,7 proc. niższa niż rok wcześniej. W styczniu, po ponownym zamknięciu galerii handlowych, sprzedaż detaliczna mocno spadła: była o 24,6% niższa niż w grudniu oraz o 6,0% niższa niż rok wcześniej. Dla porównania, w grudniu GUS raportował spadek tylko o 0,8% rdr, w listopadzie o 5,3 proc., w październiku o 2,1 proc.
Nieco mniejszy wzrost sprzedaży widać w dynamice w cenach stałych, która w skali roku wyniosła w marcu 15,2 proc. wobec -3,1 proc. w lutym, -6,0 proc. w styczniu oraz -0,8 proc. w grudniu. Warto dodać, że w okresie styczeń-grudzień 2020 r. sprzedaż zmalała w ujęciu rocznym o 3,1 proc. wobec wzrostu o 5,4 proc. w 2019 r.
- Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 93,0% wobec spadku o 49,6% przed rokiem). Znacznie wyższą sprzedaż zaobserwowano również w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 50,5%); „meble, rtv, agd” (o 39,0%); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 28,2%). Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty z grup „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 2,6%) oraz „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 0,6%) – informuje GUS. Jak łatwo zauważyć, w danych wyraźnie widać efekt ubiegłorocznego zamknięcia sklepów i galerii handlowych.


Niewielką dynamiką cechowała się żywność (2,9 proc.), której w ubiegłym roku Polacy robili spore zapasy.
W marcu 2021 r. w
porównaniu z lutym 2021 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej
przez internet w cenach bieżących (o 28,8%). Udział tej sprzedaży zwiększył się
z 8,6%
w lutym br. roku do 9,5% w marcu br.
- Wzrost udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,8% przed miesiącem do 32,0%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,8% do 26,4%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,9% do 18,9%) – wyjaśnia GUS.
Równolegle o danych o sprzedaży detalicznej, GUS poinformował dziś także o produkcji budowlano-montażowej.
