REKLAMA

Marcowy wystrzał sprzedaży detalicznej na rocznicę pierwszego lockdownu

Michał Żuławiński2021-04-22 10:10analityk Bankier.pl
publikacja
2021-04-22 10:10
Marcowy wystrzał sprzedaży detalicznej na rocznicę pierwszego lockdownu
Marcowy wystrzał sprzedaży detalicznej na rocznicę pierwszego lockdownu
fot. Dziurek / / Shutterstock

W marcu 2021 r. sprzedaż detaliczna wystrzeliła, na co wpływ miał m.in. efekt niskiej bazy związanej z ubiegłorocznym „pierwszym lockdownem” polskiej gospodarki.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu 2021 r. była o 17,1 proc. wyższa niż w marcu 2020 r. – poinformował Główny Urząd Statystyczny. To wynik o wiele lepszy od oczekiwań ekonomistów, którzy spodziewali się 10,9 proc.

Sama wysoka roczna dynamika marcowej sprzedaży detalicznej to oczywiście efekt punktu odniesienia, którym był moment pierwszego uderzenia pandemii w nasz kraj oraz związanego z tym „pierwszego lockdownu”. Z kolei względem lutego 2021 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 16,5 proc.

Analizując marcowe dane o sprzedaży, warto dodać, że tegoroczna Wielkanoc przypadła 4 kwietnia, więc część świątecznych zakupów zrealizowana została jeszcze w marcu. Rok temu Niedziela Wielkanocna wypadła 12 kwietnia.

Dzisiejsze dane stanowią mocne „wyjście nad kreskę”. W lutym sprzedaż detaliczna była o 2,7 proc. niższa niż rok wcześniej. W styczniu, po ponownym zamknięciu galerii handlowych, sprzedaż detaliczna mocno spadła: była o 24,6% niższa niż w grudniu oraz o 6,0% niższa niż rok wcześniej. Dla porównania, w grudniu GUS raportował spadek tylko o 0,8% rdr, w listopadzie o 5,3 proc., w październiku o 2,1 proc.

Nieco mniejszy wzrost sprzedaży widać w dynamice w cenach stałych, która w skali roku wyniosła w marcu 15,2 proc. wobec -3,1 proc. w lutym, -6,0 proc. w styczniu oraz -0,8 proc. w grudniu. Warto dodać, że w okresie styczeń-grudzień 2020 r. sprzedaż zmalała w ujęciu rocznym o 3,1 proc. wobec wzrostu o 5,4 proc. w 2019 r.

- Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 93,0% wobec spadku o 49,6% przed rokiem). Znacznie wyższą sprzedaż zaobserwowano również w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 50,5%); „meble, rtv, agd” (o 39,0%); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 28,2%). Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty z grup „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 2,6%) oraz „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 0,6%) – informuje GUS. Jak łatwo zauważyć, w danych wyraźnie widać efekt ubiegłorocznego zamknięcia sklepów i galerii handlowych.

Niewielką dynamiką cechowała się żywność (2,9 proc.), której w ubiegłym roku Polacy robili spore zapasy.

W marcu 2021 r. w porównaniu z lutym 2021 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 28,8%). Udział tej sprzedaży zwiększył się z 8,6%
w lutym br. roku do 9,5% w marcu br.

- Wzrost udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,8% przed miesiącem do 32,0%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,8% do 26,4%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,9% do 18,9%) – wyjaśnia GUS.

Równolegle o danych o sprzedaży detalicznej, GUS poinformował dziś także o produkcji budowlano-montażowej.

Źródło:
Michał Żuławiński
Michał Żuławiński
analityk Bankier.pl

Redaktor prowadzący działu Rynki Bankier.pl. Wraz z zespołem śledzi bieżące wydarzenia na polskiej giełdzie i globalnych rynkach finansowych, analizuje dane gospodarcze z kraju i ze świata, monitoruje politykę banków centralnych itp. Miłośnik nowych technologii, zarówno w obszarze mediów, jak i szeroko pojętego inwestowania. Laureat nagrody specjalnej w konkursie dla dziennikarzy ekonomicznych Narodowego Banku Polskiego im. Władysława Grabskiego. Tel: 604 678 518

Tematy
Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Szukasz pracownika? Opublikuj pierwsze ogłoszenie o pracę już od 59,32 zł na Pracuj.pl!

Advertisement

Komentarze (6)

dodaj komentarz
bha
Sprzedaż widać między 1 a 15 potem jest coraz puściej w sklepach do kolejnego 1-15 po wypłacie.
barysza51
1. odniesienie do totalnego dna.
2. Miesiąc przed świętami Wielkanocnymi.
Więc nie ma się czemu dziwić
-----------------------
A i jeszcze ciekawostka. Ludzie masowo odwiedziali się w święta i jakoś tego na krzywej zakażeń nie widać. Wrecz przeciwnie.
stachsgh
Może sprzedaż tego produktu wzrosła, bo jest bardzo potrzebny do %
https://www.youtube.com/watch?v=oVrdIXQ2g30
1as
Nie zachwycałbym się wzrostem sprzedaży odzieży o 193%, w końcu 193% od blisko zera to nie jest specjalnie dużo...
konjoo
Skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle?
volksempfanger
Poczekajmy na inflacyjke po otwarciu.

Powiązane: Gospodarka i dane makroekonomiczne

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki