Senat zaproponował w środę poprawki doprecyzowujące do nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego. Zgodnie z ustawą, podmioty rynku finansowego będą musiały umożliwić klientom składanie reklamacji w formie elektronicznej.


Każdą z poprawek poparło 90 senatorów, nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał od głosu. Całość ustawy wraz z poprawkami poparło 91 senatorów, nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał. Ustawa wróci teraz do Sejmu, który rozpatrzy senacką zmianę.
Nowelizacja ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej zakłada możliwość składania reklamacji elektronicznej do podmiotów rynku finansowego. Obecnie instytucje finansowe zazwyczaj preferują formę pisemną, co bywa niewygodne dla klientów oczekujących komunikacji elektronicznej. Nowe przepisy przewidują, że odpowiedź na reklamacje będzie udzielana drogą elektroniczną, o ile klient nie poprosi o odpowiedź na piśmie.
Nie oznacza to, że dopuszczona będzie jedynie forma elektroniczna. Jak tłumaczył wcześniej resort finansów i gospodarki, z myślą o seniorach forma pisemna nadal ma być dozwolona, tak samo jak ustna, np. przez telefon lub w trakcie wizyty w oddziale podmiotu finansowego. Adekwatnie w przypadku rozpatrywania i odpowiedzi na reklamację, którą będzie można uzyskać elektronicznie lub na piśmie.
Pierwsza poprawka ma na celu uwzględnienie w przepisie określającym sposoby składania reklamacji, że kwestie dotyczące składania reklamacji, w tym formy i sposoby jej składania określa się w umowie między podmiotem rynku finansowego a klientem. Druga z poprawek doprecyzowuje, w jakich przypadkach podmiot rynku finansowego będzie udzielał odpowiedzi na piśmie w postaci elektronicznej, a w jakich na piśmie w postaci papierowej.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. (PAP)
bpk/ drag/