

To, czy ktoś jest dobrym liderem, zależy przede wszystkim od jego predyspozycji i osobowości. Nie ma to nic wspólnego z płcią. Niestety, stereotypy i ogólnodostępna pseudowiedza sprawiają, że kobiety muszą walczyć o swoją pozycję w firmach, a mężczyźni często uważani są za szowinistów.
Ponieważ w wielu firmach panują prymitywne stereotypy, kobiety powinny bardzo uważać na tzw. seksualizację relacji. – Nie chodzi tu jednak o to, że kobieta rozmawia o miłości czy o technikach seksualnych. Chodzi o sam fakt, że kobieta będzie miała jeden guzik głębiej rozpięty, że zarzuci włosy do tyłu i latem odsłoni pachę. Dla kobiety może to być bardzo niewinne, ale dla mężczyzny to już obietnica, zachęta do przekroczenia jej granic. A to wszystko rzutuje na relacje w firmie – mówi psycholog biznesu Jacek Santorski.
![]() |
» Wysoki niebieskooki blondyn zarobi więcej |
Niestety, w Polsce nadal obserwuje się, że zarówno mężczyzna, jak i całe otoczenie źle znosi to, że kobieta robi karierę i np. zarabia więcej niż partner. – Tu potrzebna jest przede wszystkim szczera rozmowa między partnerami, otwartość i szacunek. Szacunek jest tu niezmiernie ważny. Mnie jest na przykład bardzo miło, kiedy moja żona przy kimś mówi, że „Jacek potrafiłby to rozwiązać” – dodaje Santorski.
Jaka zatem jest rola kobiety w biznesie? Czy płeć może nie mieć znaczenia przy robieniu kariery? A może jesteśmy skazani na stereotypy, ponieważ sami je utrwalamy? Czy kobietom udaje się pogodzić rolę matki, żony i gospodyni domowej z rolą przedsiębiorczej kobiety biznesu? O tym i o wielu innych ciekawostkach w pełnej rozmowie redaktor Bankier.pl Justyny Niedbał z Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu.