Rynek AGD

Rynek AGD

Charakterystyka
Polska jest nadal dość chłonnym rynkiem zbytu na sprzęt gospodarstwa domowego (AGD). Nasycenie gospodarstw domowych jest przy tym nadal mniejsze niż w pozostałych krajach rozwiniętych. Mogłoby się wydawać, że średnie tempo wzrostu rynku AGD w Polsce powinno być kilka razy wyższe niż w tych krajach. Tymczasem sprzedaż, po dobrym okresie 1993-97, od dwóch lat rośnie wolniej.

Jest kilka przyczyn takiej sytuacji: dochody przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce są nadal wyraźnie mniejsze, niż w krajach Unii, a sprzęt AGD jest eksploatowany dwa razy dłużej. Niemały wpływ na poziom sprzedaży w ostatnim okresie miały także podwyżki stóp procentowych, bowiem duża część tzw. ciężkiego sprzętu AGD (kuchnie, lodówki, pralki) jest kupowana na raty.

W końcu 1999 r. działało w Polsce 37 zakładów produkujących sprzęt AGD. W ostatnich 3 latach najszybciej rosła sprzedaż East Trading Company sp. z o.o. (marka ARDO) i Wrozamet S.A. Wysoką dynamikę miały ponadto: Electrolux Poland sp. z o.o., Bosch - Siemens Hausgeräte sp. z o.o. oraz Amica Wronki S.A. Niewielki natomiast wzrost sprzedaży odnotował Polar S.A. (8%), a rzeszowski Zelmer P.P. odnotował spadek (-3%). Poza tym, na krajowym rynku AGD nadal funkcjonują producenci państwowi: Zelmer, Zamex, ZM Mesko.

W 1999 r. na polskim rynku sprzedano: 1,1 mln sprzętu chłodniczego (+ 7%), ok. 900 tys. pralek (+ 2,3%), 1,6 mln drobnego sprzętu AGD (+ 1,7%). Zbyt znalazło też ok. 850 tys. szt. odkurzaczy (-18%) oraz ok. 300 tys. kuchenek mikrofalowych (+ 22,3%). Łączna wartość sprzedaży w 1999 r. sprzętu gospodarstwa domowego wyniosła ok. 990 mln USD (ok. 3,8 mld zł).

W I kwartale 2000 r., uważanym za handlowo najsłabszy w każdym roku, zmieniło się zarówno tempo sprzedaży, jak i jej struktura. Bardzo wzrosła sprzedaż pralek (o blisko 16%), spadła natomiast sprzedaż sprzętu chłodniczego (o 1 pkt.%). Najbardziej wzrósł popyt na drobny sprzęt (prawie 1,5 raza).

Udział importowanego sprzętu AGD w polskim rynku rośnie od połowy lat 90. W 1999 r. trend ten umocnił się i udział zagranicznego AGD w naszym rynku zbliżył się do 60%. Polski rynek sprzętu AGD jest całkowicie otwarty. Stawki celne na import z UE, EFTA i CEFTA, skąd pochodzi ponad 80% importowanych wyrobów, wynoszą od 1998 r. 0%.

Tendencje i perspektywy
W 1999 r. wyraźnie nasiliła się konkurencja zarówno pomiędzy producentami krajowymi, jak i ze strony zwiększonego importu. Dystrybutorzy zagraniczni rozszerzają swoją ekspansję, a wynika to z ich planów strategicznych, polegających na rozbudowie samych sieci dystrybucyjnych, bez inwestycji produkcyjnych (turecki Arcelic, z marką Beko; czeska ETA; niemiecki Miele).

Ceny produktów relatywnie spadają. Producenci sprzedawali wyroby w 1999 r. (podobnie jak w 1998 r.) realnie taniej, niż rok wcześniej. Skutkiem tego jest dalszy spadek rentowności branży (netto ok. 1,3%, w 1998 r. - 2%). Rentowność poszczególnych producentów jest jednak bardzo zróżnicowana.

Rynek AGD będzie się nadal podlegać przeobrażeniom. Zmieni się zapewne układ sił w segmencie kuchni, na którym dominują dwaj producenci krajowi. Muszą się oni liczyć ze spadkiem swojego udziału, do czego już się przygotowują, licząc na większy eksport.

Na podstawie „Rynek artykułów gospodarstwa domowego”, Piotr Stefaniak, BOSS - Informacje Ekonomiczne, lipiec 2000.
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,4% I 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% I 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 282,8 zł I 2020
Produkcja przemysłowa rdr 1,1% I 2020

Znajdź profil