Obecnie, kiedy każda godzina jest dla nas cenna, a internet daje możliwość załatwienia różnych spraw o wiele szybciej niż idąc osobiście do urzędu – wielu z nas myśli także o rozliczeniu się z fiskusem przez internet. Niestety, wówczas możemy mieć kłopoty z uzyskaniem kredytu w banku.
Składania deklaracji podatkowych w trybie on-line cieszy się coraz większym zainteresowaniem podatników (i płatników) podatku dochodowego od osób fizycznych. Stworzony przez Ministerstwo Finansów system e-Deklaracji, umożliwia osobom fizycznym składanie deklaracji rocznych PIT w formie elektronicznej.
Niestety, skorzystanie z tej formy rozliczenia skutkuje jednak w pewnych przypadkach wątpliwościami co do znaczenia i charakteru prawnego dokumentów utworzonych w postaci elektronicznej. Przekonują się o tym w szczególności klienci banków wnioskujący o udzielenie kredytu.
Na pytania o to, w jaki sposób internetowe rozliczenie z fiskusem wpływa na kontakt klienta z bankiem odpowiadają Michał Bartkowiak, radca prawny oraz Marcin Muchowski, prawnik z Kancelarii MERSKI Radcy Prawni i Adwokaci Sp.k.
Na jakie kłopoty w banku mogą napotkać klienci?
Zdarza się, iż pomimo przedstawienia deklaracji złożonej w formie elektronicznej wraz z wydrukiem urzędowego poświadczenia jej odbioru (UPO) przez właściwy urząd skarbowy, bank żąda od klientów przedstawienia tradycyjnego „papierowego” zaświadczenia o dokonanym rozliczeniu rocznym PIT, opatrzonego pieczęcią organu podatkowego. Tymczasem elektroniczny wydruk UPO deklaracji rocznej przez urząd skarbowy ma takie samo znaczenie i rodzi takie same skutki jak pisemne zaświadczenie o wypełnieniu obowiązku deklaracyjnego.
|
Wyjaśnijmy więc czym jest UPO?
Urzędowe poświadczenie odbioru to dane elektroniczne dołączone do dokumentu elektronicznego, doręczonego podmiotowi publicznemu lub połączone z tym dokumentem w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana dokonana w tym dokumencie jest rozpoznawalna.
Procedura wydawania UPO deklaracji rocznej PIT przebiega dwuetapowo: w pierwszej kolejności następuje przeniesienie dokumentu przesłanego drogą elektroniczną do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów, a następnie system automatycznie wytwarza urzędowe poświadczenie odbioru. Podatnik, który wysłał zeznanie roczne, otrzymuje numer referencyjny, którego podanie jest podstawą do otrzymania UPO. W treści UPO znajdują się dane takie jak: nazwa organu, do którego złożono deklarację oraz data złożenia deklaracji.
Zatem UPO potwierdza złożenie deklaracji podatkowej?
Tak, urzędowe poświadczenie odbioru stanowi dowód i potwierdza termin złożenia deklaracji. W świetle powyższego, nie powinno ulegać wątpliwości, iż UPO pełni funkcje zbliżone do prezentaty (pieczęci z datą wpływu) umieszczanej na treści dokumentu składanego w kancelarii organu podatkowego, jak również potwierdzenia (dowodu) nadania poleconej przesyłki pocztowej.
Czy forma złożenia deklaracji podatkowej ma tutaj znaczenie?
Złożona przez podatnika deklaracja podatkowa - niezależnie od formy, w jakiej została złożona – korzysta z tzw. domniemania prawdziwości. Skutkiem tego domniemania jest to, że w razie dopełnienia przez podatnika obowiązku złożenia deklaracji, wysokość zobowiązania podatkowego przyjmuje się zgodnie z danymi w niej zawartymi (art. 21 § 5 Ordynacji podatkowej). Obalenie wspomnianego domniemania może nastąpić jedynie w toku postępowania podatkowego, w razie wykazania niezgodności danych zawartych w deklaracji ze stanem faktycznym.
Czy elektroniczna forma rozliczenia może nie być dla banku wystarczająca?
Dokonując oceny zdolności kredytowej swego klienta bank może żądać od niego udzielenia dodatkowych informacji, innych niż zawarte w deklaracji na podatek dochodowy. W szczególności dotyczyć to może np. informacji o tym, czy w stosunku do klienta toczy się bądź toczyło postępowanie podatkowe.
CnB: Zmiany w podatku Belki
Co do samego faktu złożenia deklaracji przez konkretnego podatnika w oznaczonym terminie, nie ma podstaw do kwestionowania UPO jako dokumentu potwierdzającego fakt dokonania tych czynności. UPO wprawdzie nie zastępuje treści samej deklaracji rocznej, jednakże stanowi urzędowy dowód jej złożenia w określonej dacie do właściwego organu podatkowego drogą elektroniczną.
Dziękuję za rozmowę.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl
Podstawa prawna:
- art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. Nr 64, poz. 565),
- art. 3a § 2 Ordynacji podatkowej,
- pkt. 3 Załącznika nr 5 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. Nr 259, poz. 1769).
» Kara dla szefa, który na czas nie przekazał pracownikom PIT-11
» Kto odpowiada za błędnie rozliczony PIT?
» Przekaż 1% podatku!