REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

WARSZAWAReferendum w sprawie Strefy Czystego Transportu? To jedno z żądań przeciwników

2023-12-09 07:15
publikacja
2023-12-09 07:15

Referendum w sprawie Strefy Czystego Transportu? To jedno z żądań przeciwników
Referendum w sprawie Strefy Czystego Transportu? To jedno z żądań przeciwników
fot. Grzegorz Krzyżewski /

Rada Warszawy przyjęła w czwartek uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT), która od lipca 2024 r. ograniczy ruch samochodów w stolicy. Przeciwnicy Strefy Czystego Transportu domagają się przeprowadzenia referendum. Zbierają podpisy pod wnioskiem w tej sprawie.

"Jesteśmy przeciwni decyzji Rady Warszawy wprowadzającej SCT. Jeżeli została ona wprowadzona przez Radę Warszawy, to może też zostać zlikwidowana przez radę" – stwierdził Paweł Skwierawski z inicjatywy Stopkorkom.

Zapowiedział, że Stopkorkom zamierza zebrać pod wnioskiem o referendum przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy popisów. "Chcemy, aby było jasne, że odrzucenie go przez władze jest wyrazem jej arogancji" - oznajmił.

Wyjaśnił, że "jeśli z jakiś względów, np. pozyskania funduszów unijnych, trzeba wprowadzić SCT", to należy ją ograniczyć jedynie do administracyjnego obszaru Starego Miasta, a decyzję o jej wprowadzeniu poprzedzić referendum.

Wrocław jak Warszawa i Kraków – usunie stare diesle z centrum. Kto i kiedy nie wjedzie do stref czystego transportu?

Wrocław – najprawdopodobniej w 2025 r. – dołączy do Warszawy i Krakowa i usunie stare diesle z centrum miasta. Stanie się tak pomimo głosu mieszkańców, którzy w konsultacjach społecznych w większości byli przeciwni tzw. strefie czystego transportu.

W ocenie inicjatywy Stopkorkom SCT jest nieefektywna pod względem poprawy jakości powietrza w Warszawie. Przypomniał, że badania przeprowadzone w czasie lockdownu wykazały, że poziom pyłów uniesionych był identyczny, jak w dwóch latach poprzedzających. Również poziom tlenku węgla był na tym samym poziomie, jedynie zaobserwowano 8-procentowy spadek zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu. Główną przyczyną zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu jest ogrzewanie.

Według Stopkorkom Strefa Czystego Transportu niesie realne zagrożenie dla zdrowia mieszkańców.

"W strefie znajduje się 11 szpitali publicznych, w tym placówki działające w obszarze transplantologii. Pacjenci po transplantologii lub leczący się onkologicznie, a nieposiadający samochodu umożliwiającego poruszanie się po SCT, będą mieli problemy z dojazdem na wizyty do lekarza i zabiegi. Dla nich nawet jazda taksówką może być niebezpieczna, bo przecież nie mogą wymagać od kierowcy, żeby przed kursem dezynfekował auto" – powiedział Skwierawski.

Rada Warszawy głosami radnych KO przyjęła w czwartek uchwałę o Strefie Czystego Transportu, która od lipca 2024 r. ograniczy ruch samochodów w stolicy. Za było 37 radnych, przeciw 16, dwie osoby wstrzymały się od głosu.

Strefa obejmie całe Śródmieście i fragmenty Woli, Ochoty, Pragi Północ i Pragi Południe.

Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą nie tylko mieszkańcy strefy, ale wszystkie osoby opłacające podatek i zameldowane w stolicy. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy.

Pozostałe osoby od lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Autor: Wojciech Kamiński

wnk/ jann/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (22)

dodaj komentarz
darius19
wlascicielom trupow ze zlomowisk Zachodu (ukochana 15-letnia beemcia TDI) - wlos sie jezy. I do tego dyzurni od Putlera... Nie chce zeby mnie i moje dzieci truli
aszkenazyjski
Ty Ukraińcu na front , a nie tu o dzieciach piszesz.

Oddaj to co pobrałeś na dzieci i won z Polski, ojczyzna wzywa.
endes
Twojej głupocie to nawet dym z 30-letniego diesla nie zaszkodzi bardziej.
hotei
Bardzo dobrze hałasujace i cuchnące spalinami auta powinny zniknac z centrum lub zostać mocno ograniczone do ruchu mieszkańców i niezbędnych dostaw.
dolar36
słyszałem że zdajesz prawko już 11 raz...
jkl777 odpowiada dolar36
Dieselgate cie zaczadzil, az ci sie paseratti rozkraczyl.
msp
Przecież wystarczy uczciwie robić badania techniczne . Jakie 25 letnie auto je przejdzie ? Kolekcjonera , etc .. wyjątki ! Po ulicach jeżdżą trupy ! Inna kwestia , jak wszyscy dostawcy itp kupią nowsze auto .. to zobaczymy czy wzrost kosztów będzie akceptowalny … Te przepisy jak cała ecopropaganda służą jedynie wyrwaniu kasy Przecież wystarczy uczciwie robić badania techniczne . Jakie 25 letnie auto je przejdzie ? Kolekcjonera , etc .. wyjątki ! Po ulicach jeżdżą trupy ! Inna kwestia , jak wszyscy dostawcy itp kupią nowsze auto .. to zobaczymy czy wzrost kosztów będzie akceptowalny … Te przepisy jak cała ecopropaganda służą jedynie wyrwaniu kasy ze społeczeństwa ! Nikogo nie obchodzi ekologia ! Najmniej tzw ekologów i ich sprzedajne organizacje !
fiat126p
Ale od 2028 nawet mieszkańcy nie będą mogli.
Hałas? Ciekawe o ile się zmniejszy gdy zamiast 22-letniego benzyniaka pojedzie 18-letni, o 0,5dB?
Jeżeli nie ma uwględnienia samochodów z LPG to znaczy, że nie o czystość chodzi.
Przy okazji "Centrum Warszawy" okazało się duuużo większe niż powszechne pojęcie centrum miasta.
jkl777
Niech podwsiawiaki nie wjezdzaja do miasta swoimi passeratti w tedei z oszukanym oprogramowaniem i wszyscy odetchna pelna piersia.
czadfad
Po co są wybory? Sroko politycy mają gdzieś opinię wyborców i kierują się tylko narracją narzuconą przez Unię.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki