REKLAMA
»

Realizacja genialnych pomysłów. Jak sprawić, by nie skończyło się na gadaniu

2011-11-11 09:00
publikacja
2011-11-11 09:00
Tak naprawdę kreatywność nie wiąże się tak bardzo z ogromnym talentem, jak z produktywnością. Aby znaleźć kilka pomysłów, które się sprawdzają, musisz wypróbować mnóstwo innych, które nie działają. To zwykła gra liczbowa”. — Robert Sutton, profesor nauk o zarządzaniu i technologiach Stanford School of Engineering.

Założenie, które każe podejmować szybkie działania bez przekonania, opiera się tradycyjnemu poglądowi, aby pomyśleć, zanim się coś zrobi. Jednak dla kreatywnego umysłu koszt oczekiwania na przekonanie o właściwej chwili na działanie może być czymś zbyt trudnym do zniesienia. Zwlekanie rodzi apatię oraz prawdopodobieństwo, że inny pomysł zajmie naszą wyobraźnię i energię. Ponadto jeśli po intensywnej analizie ukształtujesz w sobie ogromne przekonanie, może okazać się, że będziesz zbytnio oddany jednej opcji działania i nie będziesz w stanie zmienić planu, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Kiedy kreatywne i organizacyjne tendencje zaistnieją razem, następuje rozwój cywilizacji »
Tradycyjne praktyki takie jak sporządzanie biznesplanu ― całkowicie statycznego dokumentu, który nieuchronnie i tak zostanie pospiesznie zmieniony wraz z pojawieniem się nieprzewidzianych okoliczności ― muszą być porównane z korzyściami płynącymi z podjęcia kolejnych kroków w związku z Twoim pomysłem, nawet jeśli takie wczesne działania mogą wydawać się nieroztropne. Działanie szybciej i bardziej jednoznacznie niż jakiekolwiek rozmyślania pokazuje nam, czy znajdujemy się na dobrej, czy złej ścieżce.

Podczas jednej z moich wizyt w IDEO, znanej na świecie firmie konsultingowej zajmującej się innowacją i projektowaniem produktu, miałem okazję spędzić ranek z Samem Truslowem, starszym członkiem zespołu, który nadzoruje współpracę firmy z takimi partnerami jak Hewlett-Packard. Podobnie jak inne osoby z IDEO, Truslow od razu zaznacza, że koncepcja „fabryki pomysłów” jest dużym nieporozumieniem. „Wbrew temu, co myślą klienci, to, co nas napędza, to nie tylko dobre pomysły”, mówi. „Kiedy ludzie pragną nowych pomysłów, oświadczają tak naprawdę, że nie potrafią ich realizować”. IDEO dostarcza niezwykle skutecznego systemu wspomagającego realizację pomysłów ― często pomysłów, które klienci być może już mieli. Zdaniem Truslowa tendencja IDEO do ciągłego „tworzenia rzeczy” dzięki twórczemu procesowi jest być może najważniejszym składnikiem sukcesu firmy.

W procesie generowania pomysłów w większości środowisk obiecujące koncepcje tracą na sile podczas dyskusji lub po prostu zostają pominięte w trakcie jej trwania. Kiedy grupa decyduje się zająć danym pomysłem ― bez względu na to, czy pomysł ten wymaga wcześniejszego zbadania lub pewnego rodzaju wstępnego projektu albo makiety ― będzie próbowała osiągnąć porozumienie przed przystąpieniem do jego realizacji. To dążenie do konsensusu opóźnia prawdziwy postęp.

Powszechne praktyki stosowane przez IDEO w celu wprowadzania pomysłów w życie przypominają bardziej zabawę ciekawego świata czterolatka eksperymentującego z klockami lego niż firmy z rozpoznawalnym logo, zajmującej się rozwojem przedsięwzięć biznesowych. Kiedy członkowie zespołu mają pomysł dotyczący tego, jak coś mogłoby wyglądać lub funkcjonować, budują po prostu prototyp, który pozwoli na eksperymenty ― bez względu na to, na jakim etapie projektowania się znajdują. Praktyki stosowane w IDEO związane z szybkim tworzeniem prototypów są częścią sprytnej strategii, która pozwala pokonać niektóre największe ograniczenia stojące na przeszkodzie urzeczywistnianiu pomysłów.

Pomysły nie mają wartości, jeśli nie możesz ich urzeczywistnić »
Członkowie zespołu IDEO szybko opracowują pomysły, nawet podczas początkowych etapów projektu. Mogą to robić dzięki wyjątkowemu zestawowi środków, które pozwalają pracownikom podejmować szybkie działania w związku ze świeżymi pomysłami pojawiającymi się podczas burzy mózgów. Przede wszystkim projektanci mają dostęp do „Warsztatu” ― wartego miliony dolarów działu firmy zatrudniającego pełną kadrę pracowników i wyposażonego w najnowsze urządzenia pozwalające na szybkie tworzenie makiet z metalu, drewna lub plastiku. Krótka wycieczka po „Warsztacie” przedstawia obraz historii powstania flagowych projektów takich jak standardowa mysz dla Microsoftu z kółkiem do przewijania oraz modem Palm V dla firmy 3Com.

Truslow wyjaśnił, że potrzeba osiągnięcia konsensusu jest mniejsza, jeśli poszczególne osoby mogą podejmować odpowiednie działania na własną rękę w trakcie procesu twórczego. Świeże pomysły są testowane w praktyce już na wczesnym etapie, co ukazuje ich słabe strony, i prowadzi do tworzenia kolejnych prototypów gwarantujących postęp. Koncepcja firmy IDEO wykorzystująca „Warsztat” ― zaplecze wspomagające szybkie odtwarzanie pomysłów ― może zostać powielona przez każdy zespół poprzez zastosowanie takich narzędzi jak wielkie białe tablice, pomieszczenia przeznaczone na prowadzenie eksperymentów lub strony wiki dla zespołu. Niektóre zespoły zajmujące się opracowywaniem stron internetowych tworzą nawet dodatkowo wydzielone środowiska, które pozwalają twórcom dodawać i wypróbowywać nowe funkcje oraz poprawki poza standardowym procesem realizacji projektu. Jako lider kreatywnego zespołu powinieneś stworzyć środowisko, które pozwala na podjęcie wczesnych działań. Bez względu na to, czy pracujesz samodzielnie, czy z zespołem, podejmowanie wczesnych działań ― bez zbytniego przekonania ― pomoże Ci urzeczywistniać pomysły.

Artykuł stanowi fragment książki Realizacja genialnych pomysłów. Jak sprawić, by nie skończyło się na gadaniu (Helion/Onepress 2011)

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki