REKLAMA

Raport: Boeing winny dwóch katastrof samolotu 737 MAX

2020-09-17 11:41
publikacja
2020-09-17 11:41
fot. Jason Redmond / Reuters

Przedstawiciele Boeinga ukrywali przed regulatorami i liniami lotniczymi kluczowe informacje na temat samolotów 737 MAX, co doprowadziło do dwóch katastrof - wynika z raportu komisji Izby Reprezentantów. Raport mówi też o niedostatecznym nadzorze państwa.

W opublikowanym w środę raporcie, będącym owocem 18-miesięcznego śledztwa, członkowie komisji transportu Izby Reprezentantów stwierdzili, że władze Boeinga celowo ukrywali kluczowe informacje o modelach 737 MAX, by uniknąć dodatkowych kosztów i móc sprzedawać je po zawyżonych cenach. Według kongresmenów Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) nie wywiązała się też ze swojej roli, dopuszczając samoloty do użytku.

Chodzi o system MCAS, który powoduje automatyczne skierowanie nosa samolotu w dół, mając w ten sposób ułatwić panowanie nad maszyną. W praktyce jednak system miał kluczowe mankamenty, np. testujący maszynę pilot zdał sobie sprawę z działania systemu dopiero po 10 sekundach, podczas gdy przepisy mówią o maksymalnie 4-sekundowym czasie na reakcję. W rezultacie piloci mogli być nieświadomi działania systemu, co pociągnęło za sobą katastrofalne skutki.

Według raportu firma tuszowała krytyczne głosy pracowników i zatajała informacje o MCAS przed urzędnikami, by łatwiej uzyskać zgodę FAA oraz uniknąć konieczności dodatkowych szkoleń dla pilotów starszych modelów 737. Taka konieczność obniżyłaby cenę maszyny nawet o milion dolarów za sztukę. Wzmianki o MCAS zostały też usunięte z instrukcji dla pilotów.

"Ten fakt był powodem mnóstwa naprawdę złych decyzji wewnątrz Boeinga, a FAA nie zwróciło uwagi na te rzeczy" - powiedział szef komisji Peter DeFazio.

Brak informacji o działaniu systemu i dodatkowych szkoleń dla pilotów przyczynił się do dwóch katastrof 737 MAX: Lion Air 610 w Dżakarcie w październiku 2018 r. i Ethiopian Airlines 302 w marcu 2019. W wypadkach zginęło łącznie 346 osób. Od tej pory wszystkie maszyny tego typu zostały uziemione, a Boieng poniósł straty w wysokości prawie 20 miliardów USD.

W odpowiedzi na raport Boeing wydał komunikat, w którym podkreśla, że podjął znaczące zmiany dotyczące "kultury bezpieczeństwa" wewnątrz firmy oraz wziął pod uwagę opinie ekspertów na temat 737 MAX.

Raport krytykuje też władze FAA, które - jak wynika z wewnętrznego badania - są zdaniem pracowników urzędu zbyt nastawione na biznesowe cele firm i nie są rozliczane za decyzje dotyczące bezpieczeństwa. (PAP)

osk/ kar/

Źródło:PAP
Tematy
Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Indywidualna opieka Doradcy, kursy walut Premium, ochrona przed cyber przestępcami.

Advertisement

Komentarze (9)

dodaj komentarz
heldbaum
Och, gdyby to byl Airbus, patrioci szczytowaliby. A tak - cicho. Dziwnie cicho.
darius19
kolego ajwaj - niezly belkot
a propos - jak tak rosyjska szczepionka, czy kolega juz wyprobowal na sobie
ajwaj
kolego - niezly belkot
ujmij w donosie
ajwaj
kasownik hamuj
nie widac co pisali, a na pewno PADa nie obrazili
paru analfabetów PISy nie trza obslugiwac
ajwaj
BOEING to czesc skorumpowanych koncernów zbrojeniowych Jankesów

Z budzetu USA idzie 1/3 na personal, 1/3 na bazy (bez sensu), walke (przegrywana od Vietnamu) + 1/3 na korupcje
Podobnie Wsch. Europa

Podziw dla konstruktorów-patriotów USA, ze to jeszcze funkcjonuje :)
Z w/w zdaje sobie sprawe prez. Trump
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
abcx
No jak to co, nalepi się nalepkę z nową nazwą, wgra nowy firmware i może będzie latać...

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki