REKLAMA

Przez zmianę VAT najbardziej podrożały perfumy

2011-04-06 12:00
publikacja
2011-04-06 12:00
Ceneo opublikowało raport dotyczący zmian na rynku po trzech miesiącach od wprowadzenia nowych stawek VAT. Odpowiada on na pytanie, jak z nowym podatkiem poradziły sobie sklepy internetowe, czy nie było technicznych problemów oraz, czy ceny rzeczywiście wzrosły.

Zbadano średnie ceny listopadowe oraz ich stosunek do średnich cen z lutego i marca 50 najpopularniejszych produktów z danej branży.

Zmiany stawek

Kategoria

Do 31 grudnia 2010

Od 1 stycznia 2011

Stawka podstawowa

22,00%

23,00%

Pieczywo i soki

7,00%

5,00%

Elektronika, telefony, sprzęt AGD

22,00%

23,00%

Książki i czasopisma

0,00%

5% (od 1 maja)

Ubranka i obuwie dziecięce

7,00%

8% (Od 31 grudnia 2011 - 23%)


Najbardziej podrożały perfumy


Z badań wynika, że najwięcej podrożały perfumy. Ich średnia cena wzrosła w lutym o 2%, natomiast w marcu aż o 4%. VAT na te produkty wzrósł tylko o 1%, zatem zdaniem Ceneo sklepy wykorzystały zmianę stawki po to by nieznacznie podnieść ceny.

W Internecie najpopularniejsze produkty to RTV i AGD


Spadły ceny sprzętu RTV, aparatów fotograficznych i komputerów. Ceneo badało ceny dokładnie tych samych produktów zarówno w listopadzie, jak i w marcu. Zatem nikogo nie powinno dziwić, że po prawie pół roku ceny tych sprzętów zmalały. Oczywisty wniosek wskazuje, że zawsze lepiej poczekać z zakupem upatrzonego sprzętu.

 

zmiany cen wg ceneo
Zmiany cen wg Ceneo


W dłuższym okresie sprzęt elektroniczny tanieje. Mimo to producenci starali się wykorzystać nadarzającą się okazję, tworząc promocje zachęcające konsumentów do nabywania „w starej cenie”. Zatem nową stawkę wykorzystano jako metodę promocji towarów, których sprzedaż i tak wymagała obniżenia ceny.

Książki


Ceny książek wzrosły - odpowiednio o 2% w lutym i 2,75% w marcu. Z badań czytelnictwa w Polsce wynika, że tylko 44% Polaków miało w roku 2010 przynajmniej jednokrotny kontakt z książką. Wydawcy i księgarze obawiali się, że 5% VAT może jeszcze zmniejszyć zamiłowanie Polaków do książek.


Z negocjacji między Ministerstwem Finansów i organizacjami branżowymi wykrystalizował się okres przejściowy dla nowej stawki. W styczniu okazało się, że mimo iż książki mogą być sprzedawane bez VAT-u, to już hurtownicy z takiej ulgi skorzystać nie mogą. Powoduje to chaos na rynku, gdyż w księgarniach pojawiają się te same pozycje z różnymi cenami.

Ubranka i buty dziecięce


Również w tym przypadku ceny wzrosły (1,4% w lutym i 2,6% w marcu). W przypadku tej kategorii zmiana stawki VAT jest bardziej skomplikowana. W ubiegłym roku była to stawka 7%. W tym roku jest to już 8%, ale tylko do końca grudnia. Zgodnie z unijną dyrektywą, od 2012 stawka ta wzrośnie do 23%. Eksperci z centrum im. Adama Smitha wyliczyli, że rocznie rodzina z trójką dzieci wyda o 450zł więcej.

Nie było problemów technicznych


Przed podwyżką VAT straszono, że dojdzie do strasznego chaosu, który będzie spowodowany technicznymi zmianami kas fiskalnych. Okazało się, że wprowadzenie nowych stawek VAT chociaż stanowiło duże wyzwanie dla detalistów, to obyło się bez większych problemów.

Sklepy internetowe miały przewagę nad sklepami standardowymi. Większość platform sklepowych dawała bowiem możliwość bardzo prostej zmiany stawek. Zwykle działo się to automatycznie lub przy minimalnym udziale administratora sklepu.

Podsumowanie


Z raportu wynika, że w krótkim okresie zmiany nie są zbyt zauważalne, gdyż zostały zrekompensowane różnymi promocjami, tak by klient nie zauważył znacznego wzrostu cen i nie zrezygnował z zakupów. Jednak zdarza się, że sklep celowo podwyższa cenę produktu, tłumacząc się nowymi stawkami VAT.

Przy jednorazowych zakupach zmiana ceny jest kosmetyczna, ale sumując wszystkie wydatki przez rok, okazuje się, że faktycznie zapłacimy dużo więcej. Nie można jednak zapominać o wszelkich innych czynnikach wpływających na cenę produktu – wzrost kosztów paliwa, ceny produktów pośrednich – to wszystko dużo bardziej powinno nas martwić niż wzrost stawek VAT.

Ł.P
Bankier.pl

 
Źródło:

Do pobrania

CeneoRaportVATmarzec2011pdf
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
~Sebel
"VAT na te produkty wzrósł tylko o 1%" = nie o 1% tylko o 4,5%.
Wzrost VATu z 22% do 23% to wzrost o 4,5% czyli 1 punkt procentowy.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki