Profil Zaufany to elektroniczny podpis, za pomocą którego obywatele mogą załatwiać urzędowe sprawy przez internet. Do tej pory żeby go uzyskać, trzeba było udać się do urzędu lub placówki banku i osobiście potwierdzić swoją tożsamość. Teraz można to zrobić z poziomu bankowości internetowej PKO BP.


PKO Bank Polski jest pierwszym bankiem, który udostępnił taką możliwość swoim użytkownikom. Po zalogowaniu do systemu bankowości internetowej iPKO, klient znajdzie odpowiedni wniosek w zakładce e-urząd. Może tam potwierdzić Profil Zaufany bez konieczności osobistego odwiedzania urzędu lub placówki bankowej.


- Oddając możliwość założenia profilu zaufanego podmiotom komercyjnym powodujemy, że nie musimy udawać się do autoryzowanej jednostki administracji publicznej, żeby potwierdzić swoją tożsamość. Dzięki temu powodujemy coraz większą powszechność tego rozwiązania – powiedziała Anna Streżyńska, minister cyfryzacji.
Wizyta w placówce urzędu była konieczna w celu weryfikacji tożsamości osoby wnioskującej o Profil Zaufany. Z tego względu usługa ta cieszyła się niewielką popularnością. Ministerstwo Cyfryzacji podaje, że Profil Zaufany ma około 500 tys. obywateli. Wkrótce usługa będzie dostępna dla wszystkich klientów korzystających z bankowości internetowej, a tych jest ponad 16 mln. Osoby te zostały już odpowiednio zweryfikowane przez banki i nie muszą przechodzić dodatkowego procesu potwierdzania tożsamości.
Ministerstwo Cyfryzacji liczy na to, że dzięki temu ułatwieniu uda się upowszechnić Profil Zaufany i e-usługi. Profil umożliwia bowiem dostęp m.in. do serwisów ePUAP, PUE ZUS, CEIDG, obywatel.gov.pl, biznes.gov.pl. Dzięki niemu można zamówić kartę EKUZ, złożyć wniosek o dowód lub prawo jazdy, uzyskać odpisy aktów urodzenia, małżeństwa lub zgonu, zawiadomić o zbyciu pojazdu. Profil Zaufany jest bezpłatny i dostępny dla wszystkich.
Na początek z rozwiązania mogą skorzystać klienci PKO BP. Założony za pośrednictwem iPKO Profil pozwala logować się i składać podpis elektroniczny na podobnej zasadzie, jak w przypadku szybkich płatności w sklepach internetowych (pay-by-link). Bank uwierzytelnia klienta po podaniu przez niego danych, a następnie przelogowuje go do wybranego serwisu lub umożliwia potwierdzenie dyspozycji czy złożonego wniosku. Podczas tego procesu nie następuje przekazywanie danych między urzędem a bankiem.
Profil Zaufany w iPKO to kolejna już usługa łącząca usługi bankowości elektronicznej z e-administracją. Ważnym testem dla systemów bankowych było kwietniowe wdrożenie obsługi wniosków o świadczenie 500 plus. Później udało się też udostępnić możliwość logowania za pomocą loginów i haseł bankowych do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). W planach są kolejne projekty, m.in. stworzenie cyfrowego dowodu tożsamości (eID).