Kilka dni temu Bank Ochrony Środowiska wprowadził do oferty lokatę na 7 proc. Depozyt był proponowany dotychczasowym klientom, jak i tym, który nie mają relacji z bankiem. Jak się jednak okazuje, nasi czytelnicy mieli problem z założeniem depozytu – bank odrzucał ich wnioski.


Lokata na 7 proc. to obecnie nie lada gratka dla zwolenników lokowania pieniędzy w bezpiecznych produktach oszczędnościowych. Z ofertą wyszedł kilka dni temu BOŚ Bank, który wprowadził do oferty lokatę kwartalną z taką właśnie stawką. Lokata była dostępna dla klientów banku posiadających konto, oraz tych, którzy nie mają relacji z bankiem. Ta druga grupa osób mogła otworzyć lokatę za pomocą internetowego wniosku.
Przynajmniej tak było w teorii, bo jak donoszą nam czytelnicy – część rzekomo prawidłowych wniosków bank odrzucił. Ostatecznie wycofał się z możliwości zakładania lokat online dla „klientów z ulicy”. Obecnie z oferty można skorzystać, jeśli posiada się konto w BOŚ.
Przeczytaj także
- Złożyłem wniosek bardzo starannie i błędów nie było. Co więcej, szczególnie uderzające jest to, że w celu poprawnego złożenia wniosku, system przyjmowania wniosków banku wymuszał wyrażenie zgód marketingowych. Jeśli wnioskodawca świadomie nie wyrażał zgody marketingowej, system nie pozwalał na złożenie wniosku. W tej sytuacji uważam, że pod pozorem możliwości założenia lokaty na 7 proc. bank wyłudzał od osób zainteresowanych ich dane osobowe i zgody marketingowe – napisał jeden z czytelników na adres alert@bankier.pl.
Jak się okazuje, nie był od odosobnionym przypadkiem – podobny problem zgłaszają inni potencjalni klienci BOŚ. - Wygląda na to, że BOŚ odrzuca bez powodu prawidłowo co do każdego szczegółu złożone wnioski internetowe o założenie lokat - czy ta akcja to tylko gra pozorów? Pozyskują od wielu ludzi sporo danych i powstają uzasadnione obawy, czy te dane w przyszłości będą wykorzystane i do jakich celów! – zastanawia się inny. Forum Bankier.pl pełne jest tego typu wpisów.
Tymczasem bank zdecydował się wycofać z możliwości założenia lokaty online dla nie-klientów. Zapewnia jednak, że nie ma to wpływu na już złożone wnioski – będą rozpatrywane do 5 dni roboczych. Wyraża też zadowolenie, że lokata cieszyła się tak dużą popularnością i nie wyklucza wprowadzenia podobnej oferty w przyszłości.
ReklamaWysłaliśmy do banku pytania dotyczące tego, dlaczego odrzucał część wniosków, jaka była skala tego problemu i co zamierza zrobić z pozyskanymi danymi osobowymi klientów. Poniżej publikujemy odpowiedzi:
1. Z jakiego powodu bank odrzucał wnioski klientów?
Bank zobowiązany jest pozyskać i zweryfikować dane klienta określone w art. 36 Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz dokonuje ich weryfikacji między innymi na podstawie skanów dokumentów tożsamości. Bank również zobowiązany jest ocenić, czy nie doszło do naruszenia przepisów w związku z przekazywanymi dokumentami. Niespełnienie standardów, w szczególności w zakresie skanu dokumentu i pomyłki w danych klienta są najczęstszą przyczyną odrzuceń wniosków.
2. Jaka jest skala tego problemu? Ile wniosków zostało odrzuconych?
Wnioski złożone przez bankowość elektroniczną, zostały obsłużone. Odrzucenia dotyczyły wniosków złożonych przez stronę internetową, zostaną one ponownie zweryfikowane.
Współczynnik negatywnej weryfikacji wniosków wynosi od 30% do 40%. Najczęstszymi przyczynami są różnice pomiędzy zapisem danych klienta we wniosku i w bazach RDO i MIG-DZ, jakość skanu dokumentu tożsamości oraz niezgodność danych osoby wnioskującej z danymi na przelewie zasilającym lokatę (na ostatnim etapie zakładania lokaty).
3. Czy bank będzie przetwarzał dane osobowe klientów, od których nie przyjął pieniędzy na lokatę?
Bank, zbierając dane osobowe klientów w związku ze złożonym wnioskiem o lokatę, będzie przetwarzał dane osobowe klientów wyłącznie w celu zawarcia umowy o lokatę (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
W przypadku, gdy nie dojdzie do zawarcia umowy lokaty, bank będzie przetwarzał dane osobowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów administratora - banku (zapobieganie oszustwom) i nie będzie przetwarzać danych w innych celach, np. marketingu bezpośredniego.