REKLAMA

Polskiej branży transportowej brakuje 100 tys. kierowców

Anna Drozd2017-05-23 15:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2017-05-23 15:00

Brakuje ponad 100 tys. kierowców w branży transportowej w Polsce. Rocznie z branży odchodzi nawet 25 tys. kierowców. To jedynie kropla w morzu problemów ją trawiących. Nie pomaga embargo rosyjskie i sojusz drogowy.

Transport drogowy stanowi 6,5% PKB. Szacuje się, że obecnie w Polsce aktywnych zawodowo kierowców pojazdów ciężarowych i pasażerskich jest 600-650 tys. Jednak 40% kierowców to kierowcy w wieku emerytalnym powyżej 65. roku życia. Stanowi to jedno z poważniejszych wyzwań dla branży transportowej.

Sytuację w branży transportowej komentuje Adam Łącki - prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA



Główne problemy branży to między innymi rosyjskie embargo, które odcisnęło piętno na branży. Obecnie jej struktura to 60% transportu krajowego, a 40% stanowią przewozy zagraniczne. Według szacunków straty poniesione na skutek embarga rosyjskiego dla firm z krajów UE wyniosły 45 mld dolarów.

W ciągu trzech lat branża transportowa podwoiła swoje zadłużenie z prawie 300 mln zł do ponad 600mln zł. Wynika ono głównie z niespłaconych kredytów i leasingów - w sumie ponad 200 mln zł. Szacowany dług rekordzisty wynosi prawie 45 mln zł.

Polskiej branży transportowej brakuje 100 tys. kierowców
Polskiej branży transportowej brakuje 100 tys. kierowców
fot. Piotr Skiba /

W Krajowym Rejestrze Długów aż 21 tys firm transportowych zalega z płatnościami. W tym roku ta liczba wzrosła o 4 tys firm. W małych firmach transportowych nawet jedna niezapłacona faktura może zachwiać płynnością finansową.

Jak podkreśla Jakub Kostecki, prezes Zarządu Kaczmarski Inkasso Sp. z o.o., branża transportowa wyciąga wnioski z sytuacji rynkowej. W ciągu ostatniego roku liczba raportów pobieranych z KRD przez firmy transportowe wzrosła o 20%. Szybciej też reagują w sytuacjach, kiedy pojawia się pierwszy dług.

Źródło:
Anna Drozd
Anna Drozd
redaktor Bankier.pl

W Bankier.pl od 2009 roku. Redaktor odpowiedzialna za tworzenie materiałów wideo, relacji i wywiadów dla internetowego kanału wideo - Bankier.tv. Podejmuje tematykę rynku nieruchomości, prezentuje ciekawe pomysły na biznes i nowinki technologiczne, porusza bieżące tematy gospodarcze ważne dla Kowalskiego i jego portfela. Tel. 22 333 99 10

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (48)

dodaj komentarz
real_baro
No branża transportowa ma troche problemy i nie ma co ukrywac. Wydaje sie ze wsyztko jest ok bo ciezarowek na drogach jest strasznie duzo a wewnatrz firm braki w keirowcach. Nawet u nas w M&W Spedition przewoznicy z wlasnym autem sa poszukiwani a warunki pracy są całkiem dobre
~Dzieckowidzi
Polskiej branży transportowej brakuje przede wszystkim uczciwych pracodawców z uczciwymi pensjami!
~inst
taki bełkoczący BEŁKOT ten art. ! Każdy wie jak JEST ! -------Tam gdzie WYZYSK ludzi do pracy coraz mniej ! CO Z TEGO ŻE ZAROBI !? ALE NIE ZA 8 godz/40tyg! ---------TYLKO NA DWA ETATY + SPANIE W AUCIE !!!! / sprzątaczka jak by wzięła dwa etaty też zarobi 4,000 zł (i będzie spała w domu)
~ja
Sprawdzilem z ciekawosci oferty dla zawodowych kierowcow w moim posredniaku, wyglada to tak:
Kierowca kat C, 2000 brutto (z dopiskiem - C+E mile widziane!).
Aut teraz po 3 w jednej rodzinie, na drogach bardzo duzo.
Odpowiedzialnosc, koncentracja na maksa non-stop, moment nieuwagi i mozna pozabijac ludzi.
Za dwa tysiace
Sprawdzilem z ciekawosci oferty dla zawodowych kierowcow w moim posredniaku, wyglada to tak:
Kierowca kat C, 2000 brutto (z dopiskiem - C+E mile widziane!).
Aut teraz po 3 w jednej rodzinie, na drogach bardzo duzo.
Odpowiedzialnosc, koncentracja na maksa non-stop, moment nieuwagi i mozna pozabijac ludzi.
Za dwa tysiace brutto musialbym byc strasznie zdesperowany by podjac ta prace i stad takie tytuly artykulow jak powyzej.
Nie dziwota, 2 tys to ma ciec pilnujacy zyrandola czy barierki na parkingu.
~Camillo
Na tirach w spedycji międzynarodowej ok 300PLN na rękę netto za dobę. Pojeździsz 20 dni i przytulasz 6 koła. A ile się przy tym napauzujesz to Twoje.
~inst odpowiada ~Camillo
na dobę żałosny człeku to są 3 ETATY !!!!!!!!!!!!! ( 2,000 zarobisz wszędzie bez żadnego zawodu i umiejętności ! Wystarczty towar wyzstawiac na półki !) / weż przynajmniej dwa etaty i tez zarobisz ! --------- I ZAPEWNIAM ŻE SIĘ NAPRACUJESZ MNIEJ ! ---------Kto jeździł to doskonale WIE !
~Eskimos
A może by tak policjanci otrzymywali emerytury w wieku 40 lat pod warunkiem 10 letniego stażu pracy do 50tki za kierownicą tira czy busa.
Poznaliby prawdziwą pracę, a nie stanie w krzakach z suszarką gdy jest pogoda czy ściganie autostopowiczów po autostradzie.
~gfdgd
ale nie w polsce ;;) kłamstow jak nic....
~łotake
Jest proste rozwiązanie . osoby pracujące w SŁUŻBIE TRANSPORTOWEJ powinny otrzymać PRZYWILEJE MUNDUROWE CHOĆBY TE EMERYTALNE .Gwarantuje chętnych do pracy nie zabraknie .
~hehe
Będzie kasa będą ludzie do roboty. Rynek zawsze dąży do równowagi.

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki