REKLAMA

"Na krajówce znacznie trudniej". Warunki pracy kierowców tirów

Weronika Szkwarek2017-03-02 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2017-03-02 06:00

Mają uzasadnione obawy przed emeryturą, z nieufnością patrzą na nowe propozycje rządu w zakresie prawa transportowego i w obliczu ostatnich ataków terrorystycznych – muszą mieć oczy dookoła głowy. Kierowca tira to jeden z tych zawodów, który wymaga zmian legislacyjnych.

"Na krajówce znacznie trudniej". Warunki pracy kierowców tirów
"Na krajówce znacznie trudniej". Warunki pracy kierowców tirów
fot. Michal Kazmierczak / / FORUM

– Wydaje mi się, że na krajówce jest znacznie trudniej, ponieważ jeździ się na gorszym sprzęcie, kierowcy na załadunkach czy rozładunkach nie są szanowani i każe się im czekać godzinami. Potem trzeba dotrzeć do przedsiębiorstwa, ale brakuje im już czasu pracy przez godziny spędzone pod firmą. I znowu są zmuszani przez pracodawcę do jazdy na magnesie – mówi w rozmowie z Bankier.pl Iwona Blecharczyk, znana w sieci jako Trucking Girl, która w tej chwili jeździ „na gabarytach w międzynarodówce”, czyli przewozi towar wielkogabarytowy pomiędzy różnymi krajami.

Opowieści ludzi z tej branży mają swoje odzwierciedlenie w liczbach. Niedobory kadrowe w sektorze sięgają 100 tys. pracowników. 69 proc. kierowców sprawdzonych przez Państwową Inspekcję Pracy narusza przepisy dotyczące zapewnienia odpowiedniego dziennego czasu odpoczynku, a 50 proc. nie stosuje się do konieczności przerwy po 4,5 godz. prowadzenia pojazdu, ponieważ towar dowiozą dopiero następnego dnia, co przełoży się na straty finansowe. Sprawdzamy, jakie warunki pracy mają kierowcy i z czego wynikają tak duże niedobory kadrowe.

fot. Lukasz Dejnarowicz / / FORUM

Na umowie minimalna krajowa

– Jeśli chodzi o system wynagradzania to zgaduję, że w większości polskich firm jest taki sam – podstawa to minimalna krajowa plus diety i ryczałt za spanie w kabinie – komentuje Trucking Girl. Takie płace znajdują swoje potwierdzenie w statystykach wynagrodzeń firmy Sedlak&Sedlak, w których stawki kierowców tirów nie przekraczają często poziomu 3000 zł brutto.

Warto zauważyć, że minimalne wynagrodzenie łączy się z minimalnymi składkami odprowadzanymi do ZUS-u. Czy kierowcy martwią się o emeryturę? – Tak, zdecydowanie. Z niskiej podstawy nie ma szans na emeryturę gwarantującą przeżycie. Wielu specjalistów mówi, że nie będzie pieniędzy na ich wypłatę dla mojego pokolenia. Oczywiście wolałabym, aby okazało się to nieprawdą, ale zakładam najbardziej pesymistyczną wizję i po prostu sama inwestuję już od kilku lat na poczet emerytury. Nie chcę na starość zostać bez pieniędzy. Przykład Grecji pokazuje, że wszystko jest możliwe – mówi Blecharczyk.

Według raportu płacowego Sedlak&Sedlak miesięczne wynagrodzenie całkowite na stanowisku kierowcy tira waha się od 2150 do 3960 złotych brutto. Mediana zarobków dla tej grupy zawodowej wynosi 2958 złotych brutto.

Szacunkowy koszt uzyskania kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zawodu kierowcy

Wymagania

Średni koszt (zł)

Badania lekarskie (dla każdego z kursów)

100-150

Badania psychologiczne

200-400

Kurs na prawo jazdy kat. B

1400

Egzamin kat. B

170

Koszt wydania prawa jazdy kat. B

100

Kurs na prawo jazdy kat. C

2000

Egzamin praktyczny

200

Koszt wydania prawa jazdy kat. C

100

Kwalifikacja wstępna przyspieszona / Kwalifikacja wstępna

2800 / 5000

Szkolenie okresowe

600

Kurs na prawo jazdy kat. C+E

1800

Koszt egzaminu

245

Koszt wydania prawa jazdy

100

Szacunkowy koszt całkowity

815 - 12 265

Źródło: opracowanie PwC „Rynek pracy kierowców”

W praktyce zarobki są uzależnione od trasy i rodzaju załadunku. – Gdy jeździłam na "firance" na międzynarodówce w latach 2011-14, zarabiałam średnio 6500 złotych za 4 tygodnie non stop w trasie za granicą. Na plandekach, cysternach, chłodniach i kontenerach zarobki plasują się podobnie, jedynie w przypadku ADR-ów (czyli transportu substancji niebezpiecznych, przy których kierowca potrzebuje dodatkowego przeszkolenia i egzaminu) zarobki mogą być trochę wyższe, ponieważ wymaga się od pracownika specjalizacji. Jeśli chodzi o zarobki na gabarytach, w polskich firmach jeżdżących po Polsce i za granicą średnia waha się w przedziale 6000 do 9000 złotych netto, w zależności od zestawu – wyjaśnia Blecharczyk.

Wiosna już w drodze do nas :) #iwonablecharczyk #truckingirl #lovemywork #springiscoming #wiosna #idziewiosna #zachodslonca #sunset

Post udostępniony przez Iwona Blecharczyk (@iwonablecharczyk_official)

Przepisy przepisami, ale paczka musi być dostarczona

W 2015 roku PIP rozpoczęła kontrole związane z realizacją planu „Krajowej Strategii Kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców na lata 2015-16”, podczas której przez rok przeprowadzono 490 inspekcji, które objęły 2820 kierowców. Najczęściej ujawniano naruszenia związane z przepisami regulującymi maksymalny dobowy czas pracy kierowcy, gdy praca wykonywana była w porze nocnej – kierowcom nie zapewnia się 11-godzinnego odpoczynku w czasie 24 godzin od momentu rozpoczęcia pracy. 11-godzinny, a nawet dłuższy odpoczynek był udzielany dopiero po zakończonym okresie aktywności kierowcy, wynika ze sprawozdania z działalności PIP za 2015 rok.

– Po sześciu dniach pracy dostałem też załadunek na siódmy dzień... no zaraz, zaraz... No tak... Przecież w reklamie telewizyjnej zaszczytne hasło: "Teraz dostawy świeżej żywności codziennie! Nawet w niedzielę! – wspomina historię z byłym pracodawcą Maciej Tkaczykowski na swoim blogu. Właściciel firmy nie uważał, że sześć dni pracy z rzędu jest wystarczającym powodem, aby nie załadować auta w niedzielę. 

Przestrzeganiu przepisów w tej sprawie nie sprzyjają nowe pomysły Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Minister Andrzej Adamczyk po ostatnim karambolu na autostradzie A1 zapowiedział wprowadzenie zakazu wyprzedzania ciężarówek przez ciężarówki. Co na to sami zainteresowani?

–  Mam nadzieję, że nie dojdzie to do skutku. Weźmy na przykład nocne transporty kurierskie, które cały czas jadą „lewym”, bo już na starcie są spóźnione. Ludzie chcą mieć paczkę dostarczoną następnego dnia, ale nikt się nie zastanawia, jak to jest możliwe. Wiele firm w ramach oszczędności blokuje swoje auta na 80 km/h. Teraz, gdy ekspres, który może jechać 90 km/h na swojej trasie, trafi na ciężarówkę jadącą z prędkością 80 km/h – w ciągu dnia – 9 godzin jazdy - straci 90 km, czyli godzinę. Zatem zabraknie mu godziny, żeby dojechać do celu, a przez to towar dotrze dopiero następnego dnia – wyjaśnia vlogerka.

Raporty z kontroli kierowców ciężarowych przeprowadzonych przez ITD pokazują, że do najczęściej zgłaszanych naruszeń należą:

  • przekroczona masa całkowita pojazdu, przeładowanie,
  • manipulacje w pracy tachografu:
    • używanie „wykresówki” innego kierowcy
    • użycie magnesu w celu niezarejestrowania wymaganych zapisów
    • stosowanie wyłączników tachografów
  • stosowanie emulatorów AdBlue i symulowanie prawidłowej pracy układu emisji spalin w pojazdach.

– W wyniku przeprowadzonych kontroli drogowych w 2016 r. inspektorzy transportu drogowego stwierdzili 74 120 naruszeń przepisów sankcjonowanych zgodnie z załącznikami 1, 2, 3  do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Ponad połowa stwierdzonych naruszeń – 52,75% – dotyczyła nieprzestrzegania przez kierowców przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków, 35,19% naruszeń związanych było z nieprawidłowym używaniem urządzeń rejestrujących (tachografów), natomiast 10,49% stanowiły naruszenia związane z wymogami dotyczącymi posiadania wymaganych licencji, zaświadczeń o wykonywaniu przewozów niezarobkowych lub dokumentacji kierowców – mówi w rozmowie z Bankier.pl Bartosz Szkiłądź z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. 

Państwowa Inspekcja Pracy proponuje wprowadzenie zmiany w legislacji w związku z nieprzestrzeganiem czasu pracy. PIP uważa, że należy wprowadzić zakaz uzależniania wynagradzania pracowników od liczby przejechanych kilometrów oraz znowelizowanie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę poprzez włączenie wynagrodzenia za czas dyżuru ze świadczeń wliczanych do minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Pogodzić pracę z bezpieczeństwem

W 2015 roku w Polsce pracowało 600-650 tys. kierowców zawodowych z czego około 500-550 tysięcy stanowią kierowcy samochodów ciężarowych, deficyt w tej branży szacowano na 100-110 tys – określa PwC. Co wstrzymuje uczestników rynku pracy przed podjęciem zatrudnienia w tym zawodzie? Oprócz wysokości zarobków czy z uwagi na sytuacje prywatne, często mówi się o problemie braku bezpieczeństwa. – Informacje dobiegające z rynku świadczą, iż problem braku bezpieczeństwa narasta i może stać się istotnym czynnikiem zniechęcającym do podejmowania pracy w tym zawodzie – pisali autorzy raportu PwC „Rynek pracy kierowców”.

Wydarzenia związane z trasą Calais-Dover pokazały, że kierowcy tirów muszą mieć oczy dookoła głowy. – Ostatnio głośno się mówi o przypadku polskiego kierowcy, który spędził kilka miesięcy w więzieniu za to, że nieświadomie przewiózł kilku imigrantów. Co najbardziej boli w tej sytuacji to to, że ten pracownik przeszedł specjalistyczną kontrolę na granicy, która miała ma celu znalezienie pasażerów na gapę. Ostatecznie imigranci zapewnili władze, że to kierowca wziął od nich pieniądze na przewóz – mówi Blecharczyk.

– Wsiadają nawet niechcący w przeciwnym kierunku, co skutkuje pociętą plandeką, jak się nie zatrzymasz, to wiadomo, towar leci na autostradę – opisuje na swoim profilu Maciej Tkaczykowski.

– Na południu dwa razy straciłam paliwo, nieraz okazywało się, że miałam pociętą plandekę. Teraz nie tylko południe jest niebezpieczne – relacjonuje Trucking Girl.

Dane PwC pokazują, że ponad 60 proc. firm ma okresowe, a około 20 proc. stałe problemy z przypisaniem pełnej obsady do planowanych przewozów. Polacy nie palą się do pracy w transporcie, a nowe pomysły w kwestii wyprzedzania na trasie przez kierowców samochodów ciężarowych nie sprzyjają większej liczbie chętnych.

Źródło:
Weronika Szkwarek
Weronika Szkwarek
redaktor Bankier.pl

W Bankier.pl zajmowała się tematyką prawa pracy. Pisała o związanych z nim nadużyciach i wyzwaniach, jakie stoją przed obecnym rynkiem pracownika. W swoich artykułach zajmowała się również problemami polskich i zagranicznych konsumentów. Autorka cyklu "Życie po etacie", w którym opowiadała historie osób decydujących się na zamianę umowy o pracę na własną działalność gospodarczą.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (38)

dodaj komentarz
marek-now
niestety ciagle sa firmy ktore najchetniej by zatrudnialy za grosze i to jeszcze zebys mial wlasna firme. trzeba wiedziec kiedy powiedziec dosc i zanlezc cos porzadnego. ja bylem wyrobnikiem (bo inaczej tego nazwać nie można) i postanowilem cos zmienic. Od kilku lat już pracuję u Maszońskiego i nie mam tu zusu od najniższej krajowej niestety ciagle sa firmy ktore najchetniej by zatrudnialy za grosze i to jeszcze zebys mial wlasna firme. trzeba wiedziec kiedy powiedziec dosc i zanlezc cos porzadnego. ja bylem wyrobnikiem (bo inaczej tego nazwać nie można) i postanowilem cos zmienic. Od kilku lat już pracuję u Maszońskiego i nie mam tu zusu od najniższej krajowej i mam normalnie umowę o prace. takrze jesli sie chce to mozna. oby wiecej takich firm bylo.
sywiar
Słyszałam od znajomych, że w Alfa Trans nieźle zarabiają i mają dobre warunki, ciekawe
prezes111
Stawki są oczywiście niższe a jazda gorsza, mniej autostrad, mniej prostych odcinków, więcej kręcenia przez małe miejscowości, gorsze dojazdy do firm. Dlatego każdy woli isc na miedzynarodówke, ale wtedy jest rzadziej w domu. W M&W Spedition sporo przewoźników jeździ głównie na trasie Niemcy - Polska, jak ktos mieszka blisko Stawki są oczywiście niższe a jazda gorsza, mniej autostrad, mniej prostych odcinków, więcej kręcenia przez małe miejscowości, gorsze dojazdy do firm. Dlatego każdy woli isc na miedzynarodówke, ale wtedy jest rzadziej w domu. W M&W Spedition sporo przewoźników jeździ głównie na trasie Niemcy - Polska, jak ktos mieszka blisko Poznania to problem rozwiązany
~kiero
Powiedzmy sobie szczerze,kto jest winien tego ze kierowcy podkladaja magnesy, jezdza na drugiej karcie lub w inny sposob kombinuja z czasem pracy? Tylko wy sami panowie, wy kierowcy a nie szef czy spedytor. Szef to moze mi kazac ale wykonac prace w godzinach mojej pracy a nie poza nimi. Problem w tym ze kierowcy nie maja jaj i nie Powiedzmy sobie szczerze,kto jest winien tego ze kierowcy podkladaja magnesy, jezdza na drugiej karcie lub w inny sposob kombinuja z czasem pracy? Tylko wy sami panowie, wy kierowcy a nie szef czy spedytor. Szef to moze mi kazac ale wykonac prace w godzinach mojej pracy a nie poza nimi. Problem w tym ze kierowcy nie maja jaj i nie umieja sie postawic czyli krotko mowiac odmowic. A pozniej placza jak to jest zle w transporcie. Ja tez przechodzilem mobbing ze strony spedycji poniewaz inni zawsze dawali rade a mi sie czas konczyl - jak to powiedzial skurczysyn spedytor w mojej poprzedniej firmie. Ale dziada to niech sobie szuka ale nie we mnie. A z takich imbecyli pracujacych po 20 i wiecej godzin mozna sie tylko smiac.
~KarolZAWODOWY
Tak dokładnie jest miedzynarodowce na miesiac masz 6-7tys zyjesz jak król. KAZDY tak mysli kto nie ma pojecia nic o tym zawodzie. Przykład pracy 3tygodnie w trasie 1 tydzien wolnego za 7000tys zl, dla mnie jako kierowcy zawodowego to porazka. Za kazda godzine w pracy/trasie wychodzi ok 14zł na godzine (spanie + jazda) wystarczy Tak dokładnie jest miedzynarodowce na miesiac masz 6-7tys zyjesz jak król. KAZDY tak mysli kto nie ma pojecia nic o tym zawodzie. Przykład pracy 3tygodnie w trasie 1 tydzien wolnego za 7000tys zl, dla mnie jako kierowcy zawodowego to porazka. Za kazda godzine w pracy/trasie wychodzi ok 14zł na godzine (spanie + jazda) wystarczy proste działanie 7000zl/(21x24)=13,8zl/godz... umowa na najnizsza do tego przez 21dni musisz cos jesc, spisz w kabinie 2x2 rodziny nie widzisz! W warszawie natknałem sie na ogloszenie kierowcy do PIZZeri na skuter 14zł na godzine + napiwki POWIEM SZCZERZE ZE MALO Z KRZESLA NIE SPADLEM! Tak wiem co inni powiedza w pizzerii na umowe zlecenie praca wieczorami i takie tam... Ale moi drodzy jezdzisz skuterem po chodniku miedzy blokami nawet nie potrzebujesz prawa jazdy! A kierowca zawodowy pojazd 40ton, odpowiedzialnosc za sprzet wart. ok 500tys zl nie wspomne o wartosci ładunku jaki przewozi i jeszcze niebezpieczenstwo (kradzieze imigranci itp)
Sory ale dopoki sytuacja sie nie poprawi to nie zdecyduje sie na prace w transporcie miedzynarodowym bo NIE WARTO! Dlatego wole pracowac w lokalnym transporcie wiadomo za mniejsze wynagrodzenie w skali miesiaca. Pozdrawiam wszystkich driverow jezdzacych legalnie i w normalnych firmach:)
myszaszarysza
A według Ciebie każdy inny zawód, to ile ma wolnego w miesiącu? Większość z nas pracuję w soboty i wolną ma tylko niedzielę. Ja pracuję od 9 do 18. Kiedy wracam do domu ok godziny 20 widzę się z moimi dziećmi krótką chwile, bo zaraz kładą się spać. Mąż jest kierowcą i pracuje w firmie HiT. Dziećmi na co dzień zajmuje się niania. A według Ciebie każdy inny zawód, to ile ma wolnego w miesiącu? Większość z nas pracuję w soboty i wolną ma tylko niedzielę. Ja pracuję od 9 do 18. Kiedy wracam do domu ok godziny 20 widzę się z moimi dziećmi krótką chwile, bo zaraz kładą się spać. Mąż jest kierowcą i pracuje w firmie HiT. Dziećmi na co dzień zajmuje się niania. Nie ma lekko, ale żeby narzekać, że zarabiając 7tys zł ma się TYLKO tydzień wolny jest wg mnie nienormalne. Ja mam wolne TYLKO 4-5 dni w miesiącu i są to niedziele! Też mogłabym narzekać, ale po co? Czy to coś zmieni?
~Dzo-Dzo
Ale przecież, media i politycy twierdzą, że duzo zarabiamy i że to łatwa praca. Najbardziej boli jak zachorujesz -jestes skończony Ty i Twoja rodzina.
~Marcin
To przecież bardzo dobrze, że płaciny minimalny ZUS. Bardziej ufam swoim oszczędnościom niż temu bankrutowi
~Flex
Ten zawód to jak życie psa uwiązanego przy budzie. Brak życia rodzinnego i tęsknota za domem.
max.30% aktywnej pracy i wielogodzinne, bezczynne oczekiwania na załadunek, rozładunek odprawy czy zakończenie czasu przepisowych odpoczynków. ZUS z reguły od najniższej krajowej więc w razie wypadku i niezdolności do pracy minimalne
Ten zawód to jak życie psa uwiązanego przy budzie. Brak życia rodzinnego i tęsknota za domem.
max.30% aktywnej pracy i wielogodzinne, bezczynne oczekiwania na załadunek, rozładunek odprawy czy zakończenie czasu przepisowych odpoczynków. ZUS z reguły od najniższej krajowej więc w razie wypadku i niezdolności do pracy minimalne chorobowe apotem głodowa renta. Polowania krokodyli (ITD) oraz policji i PIP żeby wesprzeć budżet karami. Co 5 lat ok.1000 PLN na kurs przewozu rzeczy+ badania psychotechniczne+ orzeczenie lekarskie + wymiana prawa jazdy i odnowienie przez pwpw karty do tachografu. Do tego takie atrakcje jak załatwianie potrzeb fizjolog. w plenerze czy na tzw.koło bo w wielu krajach infrastruktura ma jeszcze dużo do nadrobienia. Łzy w oczach ojca opuszczającego na kolejne tygodnie dom po kilkudniowym pobycie i zmuszonego niemal siłą odrywać od siebie nie chcące go puścić, płaczące dziecko. To tak dla tych którzy widzą tylko te kwoty od 3,5 do 6 kPLN a nie zdają sobie sprawy czym są okupione.Jeśli zazdrościcie komuś zarobków, to zazdrośćcie wraz z pracą i jej warunkami.
~były_trucker
Widzę że wypowiadają się tu głownie ludzie którzy nie maja pojęcia o tej pracy. Kierowca to bardzo ciężki i niebezpieczny zawód którego nikt nie docenia. A idąc do sklepu i biorąc cokolwiek do ręki pomyśl jeden z drugim skąd się wziął ten towar w sklepie. Jadąc na stacje po paliwo zastanów się skąd to paliwo się tam wzięło. Kiedy Widzę że wypowiadają się tu głownie ludzie którzy nie maja pojęcia o tej pracy. Kierowca to bardzo ciężki i niebezpieczny zawód którego nikt nie docenia. A idąc do sklepu i biorąc cokolwiek do ręki pomyśl jeden z drugim skąd się wziął ten towar w sklepie. Jadąc na stacje po paliwo zastanów się skąd to paliwo się tam wzięło. Kiedy ty smacznie spisz kierowcy dwoją się i troją abyś rano mógł wyskoczyć po świeże bułki. Z racji tego należy nam się szacunek bo dzięki nam się to wszystko kreci.

Powiązane: Praca, płaca i kariera

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki