Polskie auto elektryczne coraz bliżej. Do małoseryjnej produkcji trafi w 2019 roku

W ciągu najbliższych miesięcy eksperci motoryzacyjni wybiorą partnera do budowy pierwszego polskiego e-samochodu. Auto trafi do małoseryjnej produkcji w 2019 r.

Pod koniec ubiegłego roku spółka rozstrzygnęła konkurs na wizualizację nadwozia, w którym wyłoniła projekty o najciekawszym designie. W listopadzie rozpoczęło się postępowanie skierowane do producentów pojazdów i komponentów samochodowych.

- Komisja ma za zadanie wytypować samochód, który byłby polską wizytówką. W tej chwili waży się, czy powinien on być duży czy mały, tani czy drogi. Dylematy wiążą się nie tylko z trudnościami technicznymi, lecz także ze sprawami finansowymi. Podoba mi się młoda generacja konstruktorów, ludzi chętnych do stworzenia polskiego samochodu, oni podchodzą do tego z wielkim zapałem - mówi Zbysław Szwaj, konstruktor i członek komisji oceniającej w postępowaniu „Polski Samochód Elektryczny”.

Całe postępowanie będzie się składać z kilku etapów, w trakcie których eksperci dokładnie zweryfikują nie tylko wszystkie projekty, lecz także kompetencje zespołów, które je zgłosiły. Spółka chce, aby za kilkanaście miesięcy były już gotowe pierwsze prototypy funkcjonalne - czyli takie, które nie są jeszcze gotowe do wdrożenia do produkcji, ale pokażą już, jak będzie wyglądało e-auto, jakie będzie miało funkcje i czym będzie mogło przekonać do siebie polskich konsumentów.

- Oczekujemy od projektów przede wszystkim innowacyjności, ponieważ wchodzenie w bezpośrednią konkurencję z firmami samochodowymi, które od wielu lat zajmują się elektromobilnością, nie będzie proste. Musimy znaleźć sobie niszę, która odpowiada naszym użytkownikom i realnie ją zagospodarować - mówi zasiadający w komisji Wojciech Sierpowski, który od 1992 roku jest także członkiem jury Car of the Year.

Zainteresowanie współpracą z EMP jest bardzo duże. Zgłosiło się siedemnaście konsorcjów, na które składa się blisko dwieście podmiotów. Jak zapewnia Piotr Zaremba, dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland, firmy te mają bardzo różne kompetencje, które wzajemnie się uzupełniają. Oceniamy koncepcję biznesową i techniczną złożonych projektów. Szukamy też ludzi, którzy mogliby te projekty dalej realizować.

Bartosz Mielecki z Polskiej Grupy Motoryzacyjnej ocenia, że projekt polskiego elektryka jest inicjatywą, która przyciągnie młodych, ambitnych konstruktorów czy inżynierów, którzy mają już doświadczenie w pracy dla dużych, zagranicznych koncernów. Teraz będą mogli je wykorzystać na polskim rynku.

- Wokół PGM zbudowaliśmy sojusz, grupę polskich firm, które zdecydowały się wesprzeć ten projekt. Chcemy, żeby powstała wspólna wartościowa marka, która będzie integrowała zakłady produkcyjne, użytkowników samochodów i państwo. Traktowanie tego jako wspólny projekt i wspólne przedsięwzięcie może być z korzyścią zarówno dla polskiej gospodarki, jak i dla konsumentów - mówi Bartosz Mielecki.

Wśród projektów, które trafiły do EMP, znalazła się między innymi nowa wersja legendarnej Syreny i elektryczny crossover z napędem na cztery koła. Jego twórca, Andrzej Lechowicz ze spółki Sancad, podkreśla, że to obecnie szybko rosnący segment rynku motoryzacyjnego.

- Crossover to najszybciej rozwijający się segment samochodów. Widzę, że na rynku jeszcze tego nie ma, ale wszyscy - Chińczycy, Europejczycy, Amerykanie - rozpoczęli już prace nad elektrycznymi crossoverami. Myślę, że to najlepsza droga, żeby dzisiaj zacząć ten projekt, a za kilka lat być na równi z dużymi koncernami.

Piotr Kiljańczyk z AK Motor, uczestnik postępowania „Polski Samochód Elektryczny” dodaje - uznaliśmy, że w inicjatywie ElectroMobility Poland warto zaistnieć i zdobyć w ten sposób udział w rodzącym się rynku elektromobilności. Nasz pojazd ma cechy - zarówno techniczne, jak i użytkowe - dzięki którym może zaistnieć na rynku i być ciekawą alternatywą do dostępnych obecnie samochodów masowych. Nasze konsorcjum odpowiada za stworzenie prototypu oraz wdrożenie na rynek nowego wcielenia samochodu Syrena. Mamy nadzieję, że - tak jak pierwsza Syrena obudziła w Polakach mobilność - tak syrena elektryczna będzie w stanie pobudzić w Polakach elektromobilność.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 0 trader01

Góra urodzi mysz za ciężką kasę, ale ktoś (podatnik) zapłaci, cwaniaki zarobią.

! Odpowiedz
1 0 jendreka

Jak patrzę na to co pokazane na tym filmie to mnie strasznie brzuch boli od śmiechu.TAKIE CACKO pewnie będą Polacy wyrywać jak malucha w latach 70tych.

! Odpowiedz
2 0 nijakibp

Aby produkować najlepszy samochód elektryczny jest pilna potrzeba wynalazku nowych baterii w Polsce, aby można było naładować je na jazdę w obie strony od Gdańska do Zakopanego. Jak nic takiego nie będzie wymyślone to takiego samochodu nigd nie kupię, bo już jestem za stary aby wydawać swoje ciężko zarobione pieniądze na coś takiego co nie zda egzaminu przynajmniej na czwórkę +. Najwidoczniej samochód hybrydowy w Polsce ma większe prawo bytu jak tylko sam w sobie samochód elektryczny. Na razie na tym należy skupić wysiłki polskich konstruktorów. A jak ktoś wymyśli sposób przechowywania energii elektrycznej to będzie wtedy przełomowe osiągnięcie. Już Tesla o tym myślał 100 lat temu i do tej pory nic poważnego nie wymyślono.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
7 10 xtyro

małoseryjna produkcja polskiego auta elektrycznego w 2019? kto, jak, gdzie i za ile?
bujda na resorach. chyba, że chodzi o zabawkę dla dzieci.
wyprodukują pewnie jeden popychany drewniany prototyp, wezmą dotację i na tym się skończy.

! Odpowiedz
1 5 karbinadel

Zawsze mogą zmusić państwowe molochy typu poczta, żeby to kupiły, Ale wątpię, by znaleźli się na to klienci na zasadach rynkowych

! Odpowiedz
13 8 bamboocza2

Nieduże Tanie auto z dobrym zasięgiem, takiego nie ma i myślę że to jest szansa dla nas. U nas zagraniczne firmy produkują bo jest tanio więc możemy i my.

! Odpowiedz
1 5 karbinadel

Takiego auta nie ma, bo połączenie tych trzech rzeczy nie jest możliwe. Przynajmniej na dziś. Naprawdę uważasz, że sklecona naprędce spółka podmiotów z branż wszelakich potrafi zrobić to, czego nie dokonały firmy motoryzacyjne z ponadstuletnią tradycją?

! Odpowiedz
10 30 karbinadel

Wszystko można zrealizować, gdy się wyda odpowiednio dużo pieniędzy. Dowodzą tego wielkie budowy socjalizmu w ZSRR i Chinach. Pozostaje kwestia, czy ten projekt będzie miał sens ekonomiczny.

! Odpowiedz
11 27 czerwony_wiewior

Od razu przypomina się Chruszczow i kukurydza :)

! Odpowiedz
14 45 fwd_price

Skrzyżujcie sobie serwis jaki otrzymujecie z:
1. Polskich Spółek Energetycznych np. ENERGA, PKP, Poczt-Polska...
TAK BĘDZIE WYGLĄDAŁ POLSKI SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY

2. Potem wyobraźcie sobie jak wygląda NFZ, służba zdrowia, ZUS...:
TAK BĘDZIE WYGLĄDAŁ SERWIS

:-)

! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Narzędzia

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl