Polska się nam rozlatała

zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl

Większa liczba pasażerów, operacji i wyższy współczynnik wypełnienia miejsc. Poprawione wyniki Ryanaira, Wizz Aira i LOT-u. Lepsza sytuacja na prawie każdym z lotnisk. To wszystko składowe 19-procentowego wzrostu przewozów pasażerskich w Polsce po III kw. 2017 roku – podaje Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Najnowsze dane ULC to przedłużenie trendu widocznego już w poprzednich okresach. Jak podaje Urząd, wyniki polskiego rynku są lepsze od wyników europejskich i światowych. Rośnie przede wszystkim liczba przewozów regularnych, a w drugiej kolejności – również czarterowych.

Na lotniskach gęsto

Tylko w miesiącach letnich ub. roku porty lotnicze w Polsce obsłużyły, zarówno w ramach ruchu regularnego, jak i czarterowego, 12,7 mln pasażerów (rok wcześniej 10,7 mln, dwa lata wcześniej – 9,8 mln), w całym okresie od stycznia do września – łącznie ponad 30 mln.

Liczba pasażerów w ruchu lotniczym w Polsce

III kwartał

Przewozy regularne

Przewozy czarterowe

2017

10,522 mln

2,235 mln

2016

8,760 mln

2,005 mln

2015

7,807 mln

2,012 mln

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Na poprawę wyników wpłynęła m.in. o 11 proc. większa w trzecim kwartale niż rok wcześniej liczba operacji lotniczych na polskim niebie. Wzbijające się w powietrze samoloty przewożą statystycznie coraz więcej pasażerów – średnie obłożenie na każdym rejsie w ciągu roku wzrosło ze 121 do 129 osób. Współczynnik wypełnienia miejsc w samolocie wzrósł o 2 p.p. w stosunku do III kw. 2016 roku. – Przewoźnicy zdołali skuteczniej wypełnić samoloty na rynku polskim niż na rynku europejskim i światowym – podkreślają autorzy podsumowania ULC.

Miesięczne przewozy pasażerskie
Miesięczne przewozy pasażerskie (Urząd Lotnictwa Cywilnego)

Lepiej radziły sobie prawie wszystkie lotniska. Wyników po III kwartale nie poprawiły tylko trzy porty – spadek ruchu zanotowały: Łódź-Lublinek („w związku z zawieszeniem połączeń Adria Airways z/do Monachium, a także wcześniej z/do Amsterdamu i Paryża” – czytamy w uzasadnieniu do raportu), Bydgoszcz-Szwederowo i Radom-Sadków. Na przeciwległym biegunie znalazło się stołeczne Lotnisko Chopina z 24-proc. wzrostem ruchu pasażerskiego rdr. (wzrost o ok. 1 mln pasażerów), bardzo dobre wyniki na tle kraju odnotowały także porty lotnicze w Katowicach, Gdańsku i Krakowie, gdzie pasażerów było więcej odpowiednio o ok. 300 tys., 223 tys. i 200 tys.

Coraz częściej na Wyspy

Największa część lotów pasażerskich w III kw. 2017 była związana z trasami do/z Wielkiej Brytanii. Inne popularne kierunki w ramach przewozów regularnych to Niemcy, Włochy, Norwegia i Hiszpania. Najbardziej urósł w trzecim kwartale ruch do/z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i Ukrainy. Za wyjątkiem Ukrainy, na rosnącą popularność wymienionych kierunków wpłynęli tani przewoźnicy. W przypadku wschodniego sąsiada, za przybierającymi na sile operacjami stał głównie LOT, ale wyniki poprawił również Wizz Air.

Na trasach obsługiwanych przez czartery najpopularniejsza była Grecja, z kolei największe wzrosty odnotowano w przypadku połączeń z Turcją i Egiptem. Najlepsze wyniki w zakresie połączeń czarterowych odnotowały lotniska Katowice-Pyrzowice oraz port lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

Liczba pasażerów według przewoźników obsłużonych w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu regularnym w trzecim kwartale 2016 i 2017 roku - TOP 10

Lp.

Przewoźnik

III kw. 2017

III kw. 2016

1

Ryanair

3 017 567

2 502 815

2

LOT

2 558 865

2 012 759

3

Wizz Air

2 336 658

1 982 108

4

Lufthansa

563 146

591 454

5

Norwegian

224 131

241 674

6

EasyJet

223 934

173 169

7

Enter Air

219 431

0

8

KLM

130 056

110 297

9

SAS

97 207

97 443

10

Air France

92 269

96 366

Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Wśród przewoźników czarterowych w skali kraju najbardziej urósł Small Planet, który w miesiącach letnich przewiózł ponad 772 tys. pasażerów, czyli o 217 tysięcy więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Miejsce wicelidera w czarterach zajmuje Enter Air (spadek o 52 tys. pasażerów rdr.), trzeci z czołówki to Travel Service.

W ruchu regularnym prym niezmiennie wiedzie Ryanair. W okresie lipiec-wrzesień minionego roku samoloty irlandzkiego przewoźnika startujące lub lądujące w Polsce miały na pokładzie w sumie ponad 3 mln pasażerów, to jest o ok. 0,5 mln więcej niż rok wcześniej. Drugim największym przewoźnikiem jest LOT z 2,5 mln pasażerów po trzecim kwartale, trzecim Wizz Air, który obsłużył ok. 2,3 mln pasażerów.

Malwina Wrotniak

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 kumpel19

No no enter całkiem dobry wynik, drugie miejsce szacun

! Odpowiedz
0 0 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
11 27 open_mind

W końcu na zmywaki jakoś trzeba się dostać !

! Odpowiedz
11 22 open_mind

Widzę czerwone bo Ops. Przepraszam zapomniałem o cleaners, i całej reszcie wyrobników! Jak i rodzin odwiedzających tą brać. Tak lud mamy prosty to I roboty nie wykonują za granicą skomplikowane,

! Odpowiedz
12 24 pluto85md

Chyba nie ladowales na Lutonie czy Stansted -niby Londynskie lotniska.

! Odpowiedz
36 24 specjalnie_zarejstrowany1

Wszystko spoko tylko szkoda ze niektore te lotniska to po prostu szopy! O ile to w Krakowie jako tako sie rozbudowalo to ta dziura w Modlinie to katastrofa! Polaczenie z Warszawa raz na godzine czyli jak akurat miniesz sie z pociagiem/autobusem to czekasz jakies 40 minut. Nie wspomne juz ze do stacji kolejowej musisz jechac autobusem jakies 10 minut! Takze jak lecisz do Warszawy gdzies z Europy (czas lotu mniejwiecej 3 godziny) to wyglada to tak w Modlinie. Ladujesz, Czekasz na autobus z lotniska na stacje 15 minut, na stacji nastepny pociag za 40 minut i na centralnym jestes za jakies 30 minut (nie pamietam dokladnie)

W sumie z Modlina do Warszawy jedzie sie tyle samo czasu co przez pol Europy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz