BLACK FRIDAY W BANKACH

PODCASTPolska robi się za mała dla krajowych firm? Rozkwita transgraniczny e-handel

Marcel Zatoński2024-03-30 08:00redaktor
publikacja
2024-03-30 08:00

Polacy coraz więcej kupują w internecie i coraz więcej sprzedają, a ponieważ kraj jest dla e-handlowców za mały, to wychodzą za granicę. W "Pulsie Biznesu do słuchania" można dowiedzieć się, jak to robią i dlaczego najchętniej idą na południe.

Polska robi się za mała dla krajowych firm? Rozkwita transgraniczny e-handel
Polska robi się za mała dla krajowych firm? Rozkwita transgraniczny e-handel
fot. Andrii Yalanskyi / / Shutterstock

Polski e-handel zaliczył niesłychany boom w czasie pandemii, a potem — choć nadal rósł — złapał lekką zadyszkę. Krajowy rynek jest coraz bardziej dojrzały, choć jego wartość wciąż rośnie w dwucyfrowym tempie. Dominującą platformą jest oczywiście Allegro, ale sporo zakupów dokonuje się też na zagranicznych serwisach, takich jak Amazon, AliExpress czy — ostatnio — Temu. Działa to też jednak w drugą stronę — polscy e-sprzedawcy, od dużych firm do indywidualnych działalności obecnych tylko na platformach, coraz więcej produktów dostarczają do klientów poza Polską. Tak zwana sprzedaż transgraniczna czy też crossborderowa, by użyć określenia bardziej międzynarodowego, rośnie w wyraźnie szybszym tempie od sprzedaży krajowej, choć oczywiście z niższej bazy.

To właśnie e-handlu transgranicznego dotyczy najnowszy odcinek podcastu "Pulsu Biznesu do słuchania". Goszczą w nim analitycy, doradcy i reprezentanci e-handlu, którzy opowiadają o tym, gdzie i jak Polacy sprzedają za granicą.

Audycję rozpoczyna rozmowa o transgranicznej dynamice z Kacprem Rozenbaumem z Baselinkera, dostarczającego oprogramowanie do zarządzania e-sklepami i regularnie analizującego wyniki polskiej branży e-commerce. Uważnym czytelnikom "PB" firma powinna być dobrze znana, bo co miesiąc publikujemy indeks Baselinkera, obrazujący zmieniającą się kondycję polskiego e-handlu na bazie danych sprzedażowych ponad 3 tys. e-sklepów.

Audycja tego rodzaju nie mogłaby się obyć bez przedstawiciela Allegro — w tym konkretnym przypadku bez przedstawicielki, bo największą polską platformę e-handlową reprezentuje Monika Kachniarz-Klimkiewicz, business project menedżerka w zespole odpowiadającym za umiędzynarodowienie sprzedaży Allegro. Rozmawiamy głównie o Czechach, bo to tam za pośrednictwem platformy w ostatnich miesiącach rozwijają skrzydła tysiące polskich sprzedawców.

W następnej rozmowie na handel transgraniczny patrzymy z nieco innej perspektywy — z perspektywy e-sklepu, który samodzielnie rozwija się na rynkach zagranicznych. Wojciech Radziwon, członek zarządu i szef marketingu w R-Golu, opowiada o tym, jak sprzedaje się akcesoria piłkarskie w 11 krajach regionu, jakie są różnice między krajami i na co trzeba zwracać uwagę przy budowaniu rozpoznawalności poza Polską.

Audycję zamyka rozmowa z Maciejem Kroenke, partnerem w PwC Strategy, który od lat doradza polskim detalistom — także w zakresie e-commerce. Mówi o tym, gdzie polskie firmy najbardziej lubią się rozwijać (dlaczego akurat w Rumunii) oraz o tym, jakie proste błędy najczęściej są przy tym popełniane.

Źródło:

W "Pulsie Biznesu" pracuję od wiosny 2011 r. Od samego początku pisałem o sieciach spożywczych i producentach papierosów (ale nie alkoholu!), a z biegiem lat w obszarze moich zainteresowań znalazł się też m.in. rynek telekomunikacyjny i pocztowy. Najchętniej piszę jednak o firmach na skraju upadłości, niezależnie od branży. Po godzinach lekturę bilansów spółek zamieniam na lekturę bilansów drużyn NBA i nudnych powieści, z naciskiem na literaturę obozową, z przyjemnością podyskutuję też z tobą o wyższości gangsterskiego rapu nad każdym innym gatunkiem muzycznym.

Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Powiązane: Podcast

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki