REKLAMA

Polska czwartym eksporterem czekolady na świecie [Raport]

2021-10-13 06:29
publikacja
2021-10-13 06:29
Polska czwartym eksporterem czekolady na świecie [Raport]
Polska czwartym eksporterem czekolady na świecie [Raport]
fot. Shulevskyy Volodymyr / / Shutterstock

Polska jest czwartym eksporterem czekolady na świecie, za Niemcami, Belgią i Włochami - wynika z opublikowanego we wtorek raportu. Wartość sprzedaży za granicę wynosi prawie 2,1 mld dolarów, co stanowi 7,3 proc. udziału w eksporcie globalnym.

Zarówno światowy, jak i rodzimy rynek słodyczy czekoladowych rozwija się pomimo pandemii - wynika z raportu opublikowanego przez spółkę Wedel z okazji 170. rocznicy jej powstania. Wartość światowego rynku tych produktów na koniec ubiegłego roku była oceniana na 106 mld dolarów, a z przywołanych w raporcie prognoz firmy Euromonitor wynika, że w 2025 roku rynek osiągnie wartość 133 mld dolarów, co oznacza wzrost o około 25 proc. w ciągu najbliższych 4 lat.

Również statystyki z polskiego rynku wskazują, że polska branża czekoladowa pozostaje w całkiem dobrej formie. Powołując się na dane agencji Nielsen wskazano, że wartość naszego rynku wyrobów czekoladowych w czerwcu 2021 roku wyniosła 7,65 mld zł, co oznacza wzrost o 0,5 proc. rdr.

Z przedstawionych danych wynika, że Polska pod względem sprzedaży produktów czekoladowych za granicę zajmuje czwartą pozycję na świecie, za Niemcami, Belgią i Włochami. Wartość eksportu to prawie 2,1 mld dolarów, co stanowi 7,3 proc. udziału w eksporcie światowym. Wskazano też, że w 2020 roku Polska odnotowała najszybszy wzrost, wynoszący ponad 13 proc. rdr. Sprzedaż krajowych firm za granicę rosła około dwa razy szybciej niż wicelidera Francji (6,8 proc.) i trzeciej Austrii (6,6 proc.)

W raporcie zaznaczono, że w ciągu kilkunastu ostatnich lat spożycie czekolady w przeliczeniu na statystycznego Polaka wzrosło o około 30 proc. – z 4 kilogramów w 2007 roku do 5,2 kilograma obecnie. Jednak - jak napisano - w porównaniu do światowych liderów konsumpcji, nadal jemy jej sporo mniej niż na przykład Austriacy czy Niemcy (8,3 kg rocznie na mieszkańca), a o ponad 2 kg rocznie wyprzedzają nas Szwajcarzy, Brytyjczycy i Szwedzi.

Statystyczny Polak na słodycze z dodatkiem kakao wydaje około 190 zł rocznie. Najpopularniejszymi produktami są tabliczki czekolady (28,2 proc. rynku) i praliny (27,2 proc. rynku). Największy segment na polskim rynku jest obecnie wart sporo ponad 2 mld zł, przy czym ok. 2/3 pod względem wartości sprzedaży należy do czekolad mlecznych, a ok. 1/5 do czekolad gorzkich. Znacznie mniejszy udział stanowią czekolady białe oraz pozostałe.

Wskazano, że Polska jest największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej, na którym ok. 50 proc. udziałów posiada grupa trzech firm.

autor: Ewa Wesołowska

Źródło:PAP
Tematy
0 zł za prowadzenie konta! Otwórz PKO Konto za Zero >>

0 zł za prowadzenie konta! Otwórz PKO Konto za Zero >>

Komentarze (1)

dodaj komentarz
peluquero
Wedel fantastyczne reklamy, utwierdzające że firma jest polska. Ich wyroby doskonale pamiętam smak sprzed i po zmianie, zresztą nie jest to moja odosobniona opinia że poziom zaniżony (czekolad - innych nie próbowałem), nie wiem co się zmieniło, że mnie osobiście odrzuca. Ponadto bardzo agresywny marketing, przejdźcie Wedel fantastyczne reklamy, utwierdzające że firma jest polska. Ich wyroby doskonale pamiętam smak sprzed i po zmianie, zresztą nie jest to moja odosobniona opinia że poziom zaniżony (czekolad - innych nie próbowałem), nie wiem co się zmieniło, że mnie osobiście odrzuca. Ponadto bardzo agresywny marketing, przejdźcie po sklepie i popatrzcie na sortyment co i za ile i jaka gramatura (bodajże trzy rodzaje opakowań 100g, 90g ,80g) bardzo sprytnie, nowe produkty relatywnie tańsze, ale sztuczka z różnymi wagami czekolad sprawia że 80% klientów wydaje więcej niż powinno :) no i rozmowy rekrutacyjne do ich firmy, gdzie nie sposób cokolwiek wynegocjować na rozmowie, góra trzyma takie widełki, że zatrudniają ludzi zdesperowanych

Powiązane: Żywność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki