REKLAMA

Polowanie na startupy trwa - 3,5 mln zł na 6 spółek

Grzegorz Marynowicz2011-08-24 10:00analityk Bankier.pl
publikacja
2011-08-24 10:00
Kilka dni temu media obiegła informacja o rekordowej akwizycji dokonanej przez firmę Google. Koncern z Mountain View  wyłoży rekordową kwotę 12,5 mld dol. za spółkę Motorola Mobility. Na polskim rynku internetowym także nie brakuje ciekawych transakcji. Jeden z podmiotów w ciągu kilku miesięcy wyłożył 3,5 mln zł na perspektywiczne startupy.

Jest nim fundusz SpeedUp Venture Capital Group, który zainwestował w sześć nowych spółek, działających na rynku nowych technologii. Dwie z inwestycji - Pastylka.pl i Ortopedio - dotyczą w różnym stopniu rynku e-zdrowia. Narzędzie RekomendMe reprezentuje rynek usług HR, coraz częściej przenoszących się do internetu. Projekt FusionSheep wykorzystuje technologię bezprzewodowego  przesyłu video pomiędzy różnymi urządzeniami. Twórcy projektu TimeSelf zainteresowali inwestora innowacyjnym produktem na rynku turystyki. Wsparcie funduszu otrzymali także pomysłodawcy Lookmash - platformy społecznościowej, związanej ze światem mody.  - Wybierając te projekty kierowaliśmy się kombinacją trzech kryteriów: jakości zespołu zarządzającego, potencjałem rynku i wreszcie jakością samego produktu/usługi. Działamy w obszarze wysokiego ryzyka i dlatego największą wagę przywiązujemy do umiejętności i potencjału pomysłodawców oraz kadry zarządzającej – mówi Bartłomej Gola, Partner SpeedUp.

Po ostatnich inwestycjach w PCdoc, Cuppon.pl i Grono.net, fundusz Xevin Investments skierował swoje kroki w stronę rozwiązań umożliwiających analizę i zarządzanie stronami marek na Facebooku. Podmiot zainwestował w narzędzie FanpageAd, który umożliwia dokładną selekcję monitorowanych stron, jak również łączenie fanpage w dowolne grupy. Dzięki aplikacji użytkownik może  określić takie wskaźniki jak share of voice informujący o tym jaki jest udział danej marki w całkowitej komunikacji reklamowej kategorii produktowej. Narzędzie na bieżąco aktualizuje także informacje o zasięgu marki czy przyroście liczby fanów.


Pozyskany kapitał ma być przeznaczony głównie na rozwój nowych funkcjonalności, w tym służących zarządzaniu budżetami lub aplikacjami reklamowymi. Dzięki wykorzystaniu algorytmów językowych opracowanych przez IRC, spółka zamierza pozyskiwać klientów agencyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.  - Rozwiązanie facead i IRC ma ogromny potencjał. Obserwowaliśmy ten segment, który charakteryzuje się dynamicznym wzrostem i jesteśmy przekonani, że zgłaszane zapotrzebowanie przez klientów na tego typu narzędzia, przełoży się na zyski i to w relatywnie krótkim czasie – mówi Radosław Czyrko z funduszu Xevin Investmenst.

30 proc. udziałów projektu Brand24 objęła spółka CAM Media. Głównym zadaniem aplikacji jest błyskawiczne wychwytywanie wszelkiego typu dyskusji, reklamacji, czy uwag związanych z wybraną marką / produktem. Narzędzie daje także możliwość obsługi klientów skupionych w ramach platform społecznościowych oraz na forach dyskusyjnych i blogach. - Wsparcie inwestora to duży krok naprzód. Od jakiegoś czasu poszukiwaliśmy podmiotu, który wniesie do naszego projektu nie tylko gotówkę, ale również skuteczne struktury sprzedażowe – mówi Michał Sadowski, twórca Brand24. Utworzona spółka zamierza w perspektywie 1-2 lat wejść na rynek NewConnect. Planowany jest także start globalnej, anglojęzycznej wersji narzędzia. Warto przypomnieć, że pomysłodawca narzędzia wcześniej współtworzył serwis Patrz.pl oraz zarządzał grupą Pino.pl.

Komentuje Bartłomiej Knichnicki, firma Volante

Interesujące jest, że projektem Brand24 na tak wczesnym etapie rozwoju zainteresował się inwestor branżowy. Musi mocno wierzyć w pozytywne zakończenie fazy testów. Ale Cam Media jest znana z inwestycji w ciekawe projekty. W zeszłym roku zainwestowali m.in. w Adumę (spółkę wytwarzającą różnego rodzaju systemy interaktywne i dotykowe, stosowane m.in. w reklamie). Wsparcie takiego inwestora z pewnością powinno pozwolić Brand24 na odskoczenie konkurencji (BrandoMetr, mobuzzer, Sentymetr) i pozyskanie istotnych klientów.

W przypadku inwestycji w projekt FanpadeAd mamy do czynienia z inwestorem finansowym, ale z mocnym backgroundem w marektingu on-line. Co ciekawe Xevin sprzedał swego czasu do Cam Media Ad-Vice – sieć reklamy on-line. Możliwe, że teraz chce powielić sprawdzony model inwestycji.

Aż 6 nowych inwestycji SpeedUp to pokaźny wynik. Fundusz inwestuje na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju, więc na razie trudno ocenić jakość projektów. Ale oczywiście przedstawia zdroworozsądkowe podejście do inwestowania w ludzi i ich umiejętności. Równocześnie projekty wydają się interesujące i mają działać na potężnych rynkach, na których mają szansę wygospodarować odpowiednie nisze. Szczególnie podobają mi się inwestycje w branżę zdrowotną, która w mojej opinii, w Polsce wciąż jest we wczesnym stadium rozwoju jeśli chodzi o internet, a ma olbrzymi potencjał.



Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl
g.marynowicz@bankier.pl


Źródło:
Grzegorz Marynowicz
Grzegorz Marynowicz
analityk Bankier.pl

Pomysłodawca i redaktor prowadzący serwisu MamBiznes.pl - pierwszego w Polsce projektu skierowanego wyłącznie dla młodych przedsiębiorców. W 2009 portal został przejęty przez Grupę Bankier.pl. Autor kilkuset artykułów i poradników dotyczących przedsiębiorczości, działalności gospodarczej i e-biznesu. Pomysłodawca takich cykli jak: „Tak się robi e-biznes” czy „Startupy na dywaniku”.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~Kielczanin
Kolejna próba wydymania gojów na bańkę giełdową (albo raczej "na bąbel"). A dla uwiarygodnienia idiotyzmów, informacja o wykupie Motorola Mobility, która wcale nie jest spółką rozpoczynającą działalność (start-up), lecz spółką wydzieloną (spin-off) z potężnego koncernu o kilkudziesięcioletniej tradycji.
Kupujcie goje,
Kolejna próba wydymania gojów na bańkę giełdową (albo raczej "na bąbel"). A dla uwiarygodnienia idiotyzmów, informacja o wykupie Motorola Mobility, która wcale nie jest spółką rozpoczynającą działalność (start-up), lecz spółką wydzieloną (spin-off) z potężnego koncernu o kilkudziesięcioletniej tradycji.
Kupujcie goje, kupujcie internetowe dyrdymały.
~obserwator
kolejny artykul z cyklu, jak nie ma o czym pisac na napisze o niczym
Google wydal 12,5mld USD i dla porownania ciekawa transakcja w Polsce to 3,5mln PLN (czyli 0.00125 mld USD) - nawet w skali Polski ta transakcja jest smiesznie mala. Ale artykul jest, prawda?

Powiązane: Pomysł na biznes

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki