Coraz więcej Polaków chce mieć własną działalność gospodarczą, jednak boi się ponieść ryzyko. W dodatku często na drodze staje im brak wystarczającej ilości pieniędzy na start. Część z nich decyduje się więc na przystąpienie do sieci franczyzowej.
Rynek franczyzy w Polsce odznacza się dużą dynamiką oraz stałym przyrostem systemów franczyzowych oraz franczyzobiorców. Liczba umów zawieranych w ramach franczyzy rośnie z roku na rok i nawet kryzys tego nie zmienił.
- Według naszego raportu o rynku franczyzowym, w 2009 roku na rynku pojawiły się 124 nowe sieci franczyzowe. Największy rozwój zanotowano w gastronomii oraz w handlu odzieżą i obuwiem. Franczyza zaczyna pojawiać się też w nowych sektorach rynku, gdzie wcześniej była zupełnie nieznana. Należą do nich np. budowa i projektowanie domów jednorodzinnych (Arde Haus), wyspecjalizowany handel sprzętem rehabilitacyjnym (należąca do Mobilexu Galeria Zdrowia), artystyczne malowanie wnętrz (Bajart), pomoc logopedyczna (Dicto logopedia), czy też w branży motoryzacyjnej (Auto-Spa i Service&Wash Master) – wymienia Magdalena Kurda z PROFIT system.
Wiele polskich sieci franczyzowych rozwija się poza krajem
Co ważne, w Polsce przeważają rodzime sieci franczyzowe nad zagranicznymi co świadczy o dojrzałości polskiego rynku. Z drugiej strony wiele polskich sieci franczyzowych rozwija się poza granicami naszego kraju. Szacuje się, że jest to około 60 sieci franczyzowych, głównie w takich państwach jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Rosja, Litwa, Łotwa i Estonia.

- Przykładem sieci, która aktywnie rozwija się za granicą jest Brand New Products, sieć outletów z odzieżą markową. W połowie 2010 roku firma uruchomiła 8 sklepów w Czechach i 2 na Litwie. Aktualnie Brand New Products posiada łącznie w Polsce i zagranicą 71 placówek – mówi nasz ekspert. Choć nie ma jeszcze szczegółowych danych z rynku franczyzy za 2010 rok, eksperci szacują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy rynek franczyzowy urósł do 640 sieci, a liczba punktów franczyzowych przekroczyła 37 tys.
Jak mówi Magdalena Kurda z PROFIT system, w 2009 roku na rynku franczyzowym przybyło najwięcej w historii franczyzy punktów franczyzowych. Ich liczba wyniosła ponad 5,5 tys. Ogółem na początku 2010 roku w Polsce działało 32 248 placówek franczyzowych w ramach 565 systemów. Dzieje się tak dlatego, że wielu dostrzega istotne korzyści z założenia firmy w sieci franczyzowej.
Polacy wolą skorzystać ze sprawdzonych pomysłów na biznes, a takie oferuje franczyza. Poza tym w sieci łatwiej walczyć z konkurencją. Z kolei dla franczyzodawców to przede wszystkim niższe koszty związane z adaptacją, wyposażeniem, a później funkcjonowaniem placówek.
Sieci franczyzowe też upadają
Oczywiście także na rynku franczyzowym zdarzają się upadłości. Z danych PROFIT system wynika, że w 2010 roku 39 sieci zakończyło swoją działalność. Największe zamieszanie wywołał kryzys we franczyzie bankowej. W 2010 roku bankom ubyło 246 placówek partnerskich, podczas gdy w poprzednich latach ich liczba rosła o podobne wartości.
- Ciekawym przykładem jest branża wyposażenia wnętrz. Przedstawiciele branży zgodnie twierdzą, że bardzo ciężkim okresem była pierwsza połowa 2010 roku (długa zima, tragedia narodowa), ale już w wakacje firmy odnotowały wzrost sprzedaży (w DDD ponad 50 proc. wyższą od średniej sprzedaży z pierwszej połowy roku) – mówi nasz ekspert. Sieci specjalistyczne (Komfort, DDD, Ruck Zuck) nie zwolniły tempa rozwoju, przeciwnie po nasyceniu rynku w dużych miastach szukają franczyzobiorców w mniejszych miejscowościach.
Po tym, jak franczyza poradziła sobie w kryzysie można oczekiwać, że w przyszłości rynek ten nadal będzie się rozwijał. Według ekspertów obserwujących ten rynek, zarówno liczba sieci jak i punktów franczyzowych będzie nadal rosła.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl
» Banki doceniają sektor MSP. Kredyt na firmę z dodatkami - od ręki!
» Zobacz, jaką możesz otrzymać dotację w 2011 roku
» Zmiany w ZUS 2011

























































