Pepco Group, sieć wielobranżowych sklepów dyskontowych w Europie, zamierza przeprowadzić ofertę publiczną i wejść na GPW w Warszawie - poinformowała spółka w komunikacie. IPO obejmie sprzedaż istniejących akcji przez obecnych akcjonariuszy.


Oferta ma być skierowana do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych w Polsce oraz do wybranych inwestorów instytucjonalnych za granicą, w tym w Stanach Zjednoczonych. Do polskich inwestorów indywidualnych miałoby trafić do 5 proc. oferowanych akcji.
Pepco Group spodziewa się publikacji prospektu w pierwszej połowie maja - poinformowali przedstawiciele grupy podczas poniedziałkowej telekonferencji.
"Zakładamy, że prospekt będzie dostępny w pierwszej połowie maja" - powiedział Nick Wharton, dyrektor finansowy Pepco Group.
Przeczytaj także
"Pepco uważa, że oferta i dopuszczenie to naturalny krok na obecnym etapie rozwoju grupy (biorąc pod uwagę wzrost i stopień dojrzałości biznesu), dający dostęp do szerokiego spektrum możliwości pozyskiwania kapitału, z których grupa będzie mogła skorzystać w przyszłości. Grupa zamierza także zdywersyfikować strukturę akcjonariatu i w większym stopniu wyodrębnić się z grupy Steinhoff, wzmocnić możliwości grupy do pozyskiwania talentów, utrzymania i motywowania kluczowych menedżerów i pracowników, a także stworzyć płynny rynek obrotu akcji dla obecnych i przyszłych akcjonariuszy" - napisano w komunikacie Pepco.
Jak podało Pepco, celem grupy i jej akcjonariuszy jest zapewnienie znaczącego poziomu akcji pozostających w wolnym obrocie, na poziomie co najmniej 15 proc.
Przeczytaj także
O planach grupy w połowie kwietnia informował Reuters.
Pepco Group jest wyceniana na ok. 6 mld dolarów. Według telewizji SkyNews oferta publiczna ma mieć wartość 4,5 mld euro. Gdyby IPO doszło do skutku, byłaby to największa oferta publiczna na GPW w tym roku.
Przeczytaj także
Grupa Pepco powstała w 2015 roku i składa się z dwóch sieci detalicznych – b, która działa również na rynkach międzynarodowych pod marką Dealz. Grupa obecnie ma ponad 3200 sklepów w 16 krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Hiszpanii i w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce.
Ambicją grupy jest stać się wiodącą w Europie siecią dyskontowych sklepów wielobranżowych.
Celem jest osiągnięcie w ciągu 5-7 lat wyniku EBITDA na poziomie ponad 1 mld euro.
"Jest to możliwe dzięki dalszemu wzmocnieniu wiodącej na rynku oferty dla klientów i planowanemu ponad trzykrotnemu powiększeniu liczby sklepów, wchodzących obecnie w skład grupy" - napisano.
Strategia grupy zakłada m.in. wzrost sprzedaży porównywalnej (like-for-like) oraz wzrost udziałów rynkowych, znaczące rozszerzenie skali działalności w Europie oraz poprawę efektywności operacyjnej.
Pepco poinformowało, że w okresie 29 miesięcy bezpośrednio poprzedzających wpływ pandemii COVID-19 w marcu 2020 r. przychody grupy wzrosły o 12 proc., a EBITDA o 22 proc.
Z kolei w okresie sześciu miesięcy do 31 marca 2021 r. wzrost przychodów grupy wyniósł 4,4 proc.
W roku 2020 przychody grupy wyniosły 3,5 mld euro (wzrost o 3 proc. rdr). Podstawowa EBITDA wyniosła 229 mln euro wobec 333 mln euro rok wcześniej. Na koniec roku finansowego 2020 spółka miała 400 mln euro gotówki. Rok finansowy kończy się 30 września.
Jak podano w komunikacie, w celu zrefinansowania istniejącego zadłużenia grupy wynikającego z obowiązujących umów kredytów oraz pożyczki od akcjonariusza, podmioty z grupy zawarły z konsorcjum instytucji finansowych nową umowę kredytów senioralnych, na podstawie której po dopuszczeniu podmiotom z grupy zostaną udostępnione zabezpieczone kredyty terminowe w łącznej wysokości do 550 mln euro oraz zabezpieczony kredyt obrotowy w łącznej wysokości do 190 mln euro.
Grupa zaangażowała Goldman Sachs Bank Europe i J.P. Morgan jako globalnych koordynatorów i współprowadzących księgę popytu; Barclays Bank Irelend PLC, BM PKO BP i Santander Bank Polska jako współprowadzących księgę popytu; Pekao Investment Banking oraz Bank Polska Kasa Opieki - Biuro Maklerskie Pekao jako współzarządzających księgą popytu oraz ING Bank N.V. i Trigon Dom Maklerski jako współmenedżerów oferty.
Pepco rozważa ostrożną politykę dywidendową
Pepco Group zamierza rozwijać się organicznie. Rozważa ustanowienie ostrożnej polityki dywidendowej - poinformowali przedstawiciele grupy podczas poniedziałkowej telekonferencji.
"Planujemy w odpowiednim czasie wprowadzić ostrożną, ale progresywną politykę dywidendową" - powiedział Nick Wharton, dyrektor finansowy Pepco Group.
Jak powiedzieli przedstawiciele grupy, spółka nie potrzebuje emitować nowych akcji. Będzie finansować rozwój ze środków własnych.
Grupa planuje inwestycje w dalszy rozwój sieci sklepów (ok. 300 sklepów Pepco i ok. 100 sklepów Dealz rocznie), w dystrybucję, IT.
Dyrektor finansowy poinformował, że rocznie CAPEX może wynieść ok. 250 mln euro.
Spółka nie ma obecnie w planach akwizycji.
"Uważamy, że możemy zrealizować cele organicznie. Jesteśmy jednak otwarci na fuzje i przejęcia, jeśli pojawią się możliwości, choć nie mamy żadnych konkretnych planów w tym zakresie" - powiedział Andy Bond, dyrektor generalny Pepco Group.
Pytany, czy spółka myśli o nowych formatach sklepów, odpowiedział, że na razie nie ma tego w planach, choć temat jest otwarty na przyszłość.(PAP Biznes)
pel/ osz/






















































