PKO Bank Polski jako agent emisyjny obligacji detalicznych wydał na promocję obligacji przeznaczonych dla beneficjentów programu „Rodzina 500 plus” ponad 5 mln zł brutto. Inwestycja nie okazała się jednak trafiona, bo wartość sprzedanych jak dotąd papierów wartościowych była ponad pięciokrotnie niższa.
W związku z interpelacją posła Pawła Kobylińskiego resort rozwoju i finansów opublikował dane dotyczące kosztów wyprodukowania i emisji spotów reklamowych Rodzinnych Obligacji Skarbowych. Zgodnie z założeniem, papiery wartościowe mogą być kupowane jedynie przez beneficjentów programu „Rodzina 500 plus”. Ci jednak nie wyrazili zbyt dużego zainteresowania, bo według podanych przez Ministerstwo Finansów wyników sprzedaży obligacji oszczędnościowych w październiku 2016 przeznaczyli na nie 783 tys. zł.
Piotr Nowak, podsekretarz stanu w MF mówił wtedy, że popyt na te obligacje będzie systematycznie rósł. – Dostępna kwota, jaką beneficjenci programu "Rodzina 500 plus" mogą przeznaczyć na zakup obligacji rodzinnych, narasta z każdym miesiącem. Zakładamy, że popyt na te instrumenty będzie się ujawniał sukcesywnie, co obserwujemy już w pierwszej dekadzie listopada, w której kupiono wyraźnie więcej obligacji rodzinnych niż w tym samym okresie października – komentował.
Z kasy PKO Banku Polskiego jako agenta emisyjnego przeznaczono na promocję takiej inwestycji ponad 5 mln zł. Łączny koszt promocji w mediach wyniósł 5 006 879,72 zł brutto, a produkcja spotu telewizyjnego 284 549,43 zł. Do tego dochodzą koszty związane z adaptacją spotu na potrzeby pozostałych środków przekazu – 87 000 zł. W sumie PKO BP musiało zapłacić agencji reklamowej 5,38 mln zł brutto.
Październik był najlepszym miesiącem od 8 lat pod względem sprzedaży standardowych obligacji oszczędnościowych. Wynik wyniósł 870 mln zł. Ok. 70 proc. obligatariuszy zdecydowało się przedłużyć papiery wartościowe, których termin zapadalności przypadał na październik 2016 r. Największym zainteresowaniem nabywców cieszyły się obligacje o najkrótszym okresie oszczędzania 2-letnie (79 proc. udziału w strukturze sprzedaży, 690,6 mln zł). W dalszej kolejności oszczędzający wybierali obligacje 4-letnie (14 proc., 118,8 mln zł), 10-letnie (5 proc.) oraz 3-letnie (2 proc.) - wynika z komunikatu. Ministerstwa Finansów. Popyt na Rodzinne Obligacje Skarbowe na tle października wyniósł niecałe 0,1 proc.
Mateusz Gawin


























































