Jeśli bank prosi swoich klientów o internetowe wsparcie, to wiedz, że finał "Złotego Bankiera" już blisko. Rozpoczęło się doroczne głosowanie, w którym internauci wskazują liderów w bankowości. Oceniać można najlepsze kampanie reklamowe, działalność w mediach społecznościowych i najciekawsze inicjatywy społeczne w tej branży. Na głosujących czekają nagrody.
Jak co roku, redakcje Bankier.pl i "Puls Biznesu", organizatorzy największego badania sektora bankowego "Złoty Bankier", oddają głos swoim czytelnikom, zachęcając do wspólnego wybrania najlepszych banków. W ramach tegorocznej, 10. edycji rankingu internauci będą mieli czas na wskazanie najlepszych instytucji do 17 marca (do godz. 23:59).
Mimo tendencji do popadania w sztampę są banki, które odważnie proponują zupełne nowości - komentują tegoroczne kandydatury branżowi eksperci. Ich opinie również złożą się na finalne noty dla banków i układ miejsc na podium.


Jak zagłosować
Do przyznania są trzy statuetki. Trafią one do banków, które zdobędą największą liczbę głosów internautów oraz najwyższe noty od ekspertów w ramach trzech kategorii:
-
Najlepszy spot reklamowy
-
Bank wrażliwy społecznie
-
Najlepszy bank w social media.
Zgłoszone przez banki reklamy, opisy inicjatyw CSR-owych oraz profile w mediach społecznościowych są dostępne na stronie głosowania - www.zlotybankier.pl.
Wszyscy, którzy wezmą udział w głosowaniu, a także zostawią swój adres e-mail i odpowiedzą na pytanie konkursowe, będą mieli szansę na wygranie jednej z 30 nagród.
Zagłosuj na najlepsze banki na www.zlotybankier.pl »
Podobnie jak w minionych latach, o głosy swoich klientów aktywnie walczą również same instytucje. W poprzednich edycjach rankingu do oddawania głosów klientów namawiano zarówno na stronach WWW banków, w systemach bankowości internetowej czy mobilnej, jak w mediach społecznościowych. Nie inaczej jest w tym roku. "To Twój głos może zdecydować o naszym zwycięstwie" - pisze w wysłanym na telefony klientów pushu jeden z banków. "Oddaj swój głos na nasz bank" - zachęca inny na swojej stronie internetowej. "Zagłosuj na nas w trzech kategoriach Rankingu Złoty Bankier" - lada moment będzie nawoływała jedna z instytucji w serwisie Facebook. Za nimi z pewnością pójdą i inni.
Kogo wybrać
W ramach 10. edycji rankingu "Złoty Bankier" można głosować na 15 reklam, 14 inicjatyw prospołecznych oraz 12 profili banków w mediach społecznościowych. Czym kierować się, wybierając najlepszych? Rynkowi eksperci twierdzą, że wskazania nie będą ani oczywiste, ani proste.
– Sektor bankowy jest jednym z najbardziej konserwatywnych, jeśli chodzi o reklamę. Wciśnięty w sztywne ramy, często popada w sztampę. Czasami konsumentom wręcz trudno przyporządkować poszczególne reklamy do konkretnych marek, ponieważ posługują się one tymi samymi motywami, budując bliźniacze narracje. Są to najczęściej historie opowiadające o wizycie w placówce bankowej lub, od stosunkowo niedawna, o korzystaniu z aplikacji mobilnej. Dodając do tego częstotliwość, z jaką nadawane są te reklamy, sektor bankowy jest zawsze w czołówce, jeśli chodzi o wydatki reklamowe, trudno dziwić się znużeniu konsumentów – mówi Marcin Małecki z NowyMarketing.pl, który jest Patronem tegorocznej edycji rankingu "Złoty Bankier" i zasili grono ekspertów oceniających banki w ramach kategorii "Najlepszy spot reklamowy".
– Na szczęście są marki, które zamknięte w ramy gatunku “reklama banku” potrafią poruszać się w nich w bardzo pomysłowy i niebanalny sposób. Są też takie, które z tych ram odważnie wyskoczyły i zaproponowały coś zupełnie nowego. W tym roku mieliśmy szczęście zobaczyć kilka takich reklam. To bardzo dobra zmiana i trend, który powinien rozwijać się i nabierać pędu w najbliższych latach. Dzięki niemu banki zaczynają budować silną tożsamość swoich marek, a konsumenci zaczynają je nie tylko rozróżniać, ale też mają szansę je polubić – dodaje Małecki.
Niełatwy wybór przed głosującymi także w kategorii "Bank wrażliwy społecznie" - przedsięwzięcia wielu banków w tym zakresie mają podobny przekaz. – Jednym z najbardziej charakterystycznych działań banków z zakresu CSR są projekty dotyczące edukacji finansowej - skierowane przede wszystkim do przedsiębiorców, ale także do klientów indywidualnych, a nawet dzieci. Mają budować umiejętność odpowiedzialnego korzystania z produktów finansowych – tłumaczy Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna, członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, który w tym roku także wspiera ranking "Złoty Bankier" w roli Patrona.
– Najważniejszym aspektem w kontekście odpowiedzialności branży finansowej jest jej siła oddziaływania poprzez decyzje o tym, jak są lokowane pieniądze z funduszy inwestycyjnych i jakie inwestycje są przez nie kredytowane. Odpowiedzialne finansowanie to jeden z najprężniej rozwijających się obszarów społecznej i środowiskowej odpowiedzialności, coraz częściej brany pod uwagę przez inwestorów – uzupełnia Strzelczak.
Zacięta walka będzie toczyła się również o pozycję lidera w kategorii "Najlepszy bank w social media" m.in. ze względu na wysiłki, jakie podejmuje się na rzecz sprawnej obsługi klienta tą drogą. – Banki, podobnie jak firmy telekomunikacyjne, bardzo dużą uwagę poświęcają komunikacji w mediach społecznościowych, utrzymując zespoły odpowiedzialne jedynie za obsługę klienta w tych kanałach. Nic dziwnego, coraz więcej klientów korzysta z mediów społecznościowych do komunikowania się z markami, a także - co ważne w przypadku banków - wysyłania skarg, bardzo często w formie publicznych postów. I właśnie szybka oraz odpowiednia reakcja na nie jest kluczowa. Klienci w social media oczekują prawie natychmiastowej reakcji całą dobę – mówi dr Jan Zając, prezes i założyciel Sotrendera, tegorocznego Patrona rankingu "Złoty Bankier" w dziedzinie social media.
Zagłosuj na najlepsze banki na www.zlotybankier.pl »
Na nieszczęście dla ocenianych, finalny wizerunek to nie tylko efekt żmudnych, codziennych starań o płynną komunikację z klientami w mediach społecznościowych, ale też, a może przede wszystkim sztuka reagowania na sytuacje kryzysowe, o których klienci pamiętają najdłużej. – Przyczynkiem do kryzysu może być awaria, błąd ludzki lub niezbyt trafny dobór kampanii reklamowej. Do mediów społecznościowych przeniosła się większość dyskusji, a tematy wzbudzające emocje odbijają się szczególnie silnym echem – tłumaczy Michał Wieczorek, content marketing specialist z Sotrendera. Jednocześnie pociesza: – Kryzysy wizerunkowe w branży nie są bardzo częste i też mniej dotkliwe niż kiedyś. Banki, jako wielkie korporacje, korzystają z usług wyspecjalizowanych agencji PR, którym udaje się zapobiegać większym kryzysom wizerunkowym.
Jak wybieramy najlepszych w rankingu Złoty Bankier 2019
Wskazania internautów w połączeniu z głosami ekspertów (przy wsparciu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Nowego Marketingu i Sotrendera) pomogą wyłonić zwycięzców w kategoriach Najlepszy spot reklamowy, Bank wrażliwy społecznie i Najlepszy bank w social media.
Oprócz tego przyznamy również statuetki w kategoriach ocenianych wyłącznie przez ekspertów - Konto osobiste, Kredyt gotówkowy, Kredyt hipoteczny, Karta kredytowa oraz Innowacja Fin-Tech.
Partnerzy merytoryczni rankingu - Kantar TNS i Obserwatorium.biz - wyłonią zwycięzców w kategorii głównej - Złoty Bank - Najwyższa jakość obsługi we wszystkich kanałach kontaktu z klientem i specjalnej – Bezpieczny Bank.
Wyniki Rankingu zostaną ogłoszone na uroczystej gali, która odbędzie się 11 kwietnia 2019 r. w Warszawie. Wśród zaproszonych gości pojawią się przedstawiciele największych instytucji finansowych.
Internauci będą mogli śledzić wydarzenie za pośrednictwem transmisji online w Bankier.tv.

