- Sprzedaż jest siłą napędową firm, natomiast klienci są sercem biznesu. Warto skupiać się na potrzebach klienta, pamiętać o tym, że sprzedaż powinna służyć rozwiązywaniu jego problemów. Często na swoich szkoleniach wykonujemy takie ćwiczenie, które nazywa się "Dzień z życia klienta" podczas którego zastanawiamy się nad tym, jak funkcjonuje on na co dzień i staramy się dopasować do jego świata - mówi Iza Krejca-Pawski, trener sprzedaży.


- Z reguły budowanie relacji przez handlowców z klientem polega na tym, że wchodzą z nimi w relacje prywatne i rozmawiają pogodzie, rodzinie czy hobby. To jest ważne i warto o to dbać, natomiast trzeba pamiętać, że jest to relacja biznesowa i jej celem jest zaspokajanie potrzeb klienta. To często umyka, a chodzi o to, by rozmawiać o tym, czego klient od nas potrzebuje.
Czasami nam się wydaje, że dobre relacje zastąpią sprzedaż - myślimy, że klient już nie kupi u konkurencji, a tymczasem jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Poza tym kontaktujemy się z klientami za rzadko - dopiero kiedy chcemy mu przedstawić ofertę. Często pojawia się problem z umawianiem spotkań. Jest to taki obszar, którego ludzie sprzedaży nie lubią - mówi Iza Krejca-Pawski, trener sprzedaży i autorka bloga www.izakrejcapawski.pl.