REKLAMA
TYLKO U NAS

„Nikt nie odrobił lekcji z przeszłości”. Producenci aut w panice przez chińskie obostrzenia

2025-06-10 09:25
publikacja
2025-06-10 09:25

Przemysł samochodowy w Europie desperacko szuka alternatyw dla magnesów z Chin, których nie może dostać przez ograniczenia eksportowe Pekinu. Według doniesień agencji Reutera, w branży automotive narasta panika i spółki są gotowe zapłacić każdą cenę, byle tylko uniknąć wstrzymania produkcji.

„Nikt nie odrobił lekcji z przeszłości”. Producenci aut w panice przez chińskie obostrzenia
„Nikt nie odrobił lekcji z przeszłości”. Producenci aut w panice przez chińskie obostrzenia
/ Volkswagen

Na początku kwietnia Chiny wprowadziły ograniczenia eksportu metali ziem rzadkich - surowców i ich przetworów, takich jak magnesy trwałe niezbędne do produkcji samochodów, ale również broni, półprzewodników, elektroniki i dóbr konsumpcyjnych. 

Frank Eckard, dyrektor generalny Magnosphere, niemieckiej firmy produkującej magnesy, powiedział agencji Reutera, że w ostatnich tygodniach otrzymuje ogromną liczbę połączeń od producentów samochodów i dostawców części, którzy szukają desperacko zamienników dla towarów z Chin.

Niektórzy mówili Eckardowi, że bez magnesów ich zakłady staną do połowy lipca. "Cały przemysł samochodowy wpada w panikę. Są gotowi zapłacić każdą cenę" - skomentował rozmówca agencji Reutera, jednocześnie zwracając uwagę, że "nikt nie odrobił lekcji z przeszłości". 

Ograniczenie eksportu metali ziem rzadkich to karta, która znajduje się już od dawna w talii narzędzi politycznego nacisku Pekinu. To, że została zagrana akurat w tym momencie, ma ścisły związek z wojną handlową rozpoczętą przez drugą administrację Donalda Trumpa.

Chiny odcinają świat od krytycznych surowców. Przemysł bije na alarm

Zaledwie 4 dni temu agencja Reutera podała, że globalni producenci samochodów ostrzegają przed konsekwencjami chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich. Teraz dołączyli do nich przedstawiciele niemieckiej branży automotive, którzy obawiają się, że niedobory krytycznych surowców...

Co warte podkreślenia aktualne ograniczenie eksportu metali ziem rzadkich ze strony Pekinu nie stanowi żadnego precedensu. Po raz pierwszy Chiny zrobiły to wobec Japonii w 2019 roku. Drugie z państw musiało znaleźć wówczas alternatywnych dostawców. W rezultacie do 2018 roku Chiny pokrywały 58% zapotrzebowania Japonii na metale ziem rzadkich.

Chiny kontrolują do 70% globalnego wydobycia metali ziem rzadkich, 85% zdolności do ich rafinacji i około 90% produkcji stopów i magnesów metali ziem rzadkich. W przeciętnym samochodzie znajduje się kilkadziesiąt komponentów, w których je znajdziemy, od pomp olejowych, po wycieraczki, głośniki, boczne lusterka i czujniki. 

Do wyprodukowania przeciętnego samochodu spalinowego potrzeba zużyć ok. 0,25 kg metali ziem rzadkich, a w przypadku pojazdów elektrycznych dwa razy więcej - podaje Międzynarodowa Agencja Energii.

Nowe technologie, nowe łańcuchy dostaw

Rozmówcy agencji Reutera są zgodni, że podstawą jest znalezienie alternatyw poza Chinami. Odbywa się to dwutorowo - z jednej strony poprzez próby pozyskiwania surowców krytycznych z innych miejsc, a z drugiej poprzez opracowywanie nowych technologii, które nie wymagają stosowania metali ziem rzadkich. 

General Motors, BMW i producent części motoryzacyjnych ZF i BorgWarne, pracują nad silnikami o niskiej lub zerowej zawartości metali ziem rzadkich, ale w większości przypadków nie potrafią jeszcze skalować ich produkcji, aby obniżyć koszty.

Brytyjski Warwick Acoustics stworzył głośniki samochodowe, które również nie potrzebują tych surowców i mają znaleźć się w pierwszym aucie jeszcze w tym roku. Firma prowadzi rozmowy z 12 innymi producentami pojazdów. 

Z drugiej strony coraz więcej mówi się o geograficznej dywersyfikacji źródeł surowców. Skalę działalności zwiększają amerykańskie firmy, które pozyskują metale ziem rzadkich w stanie Wyoming. 

Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych UE blok zamierza pokrywać samodzielnie minimum 35% swojego zapotrzebowania na metale ziem rzadkich do 2030 roku. 25% ma zapewnić recykling.

Unia Europejska powinna wyciągnąć wnioski z chińskich ograniczeń eksportowych. Nie chodzi wyłącznie o metale ziem rzadkich. Według zeszłorocznego raportu Komisji Europejskiej, Pekin kontrolują ponad 50% globalnej podaży 19 kluczowych surowców, w tym manganu, grafitu i aluminium. 

Oprac. MM

Źródło:
Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (23)

dodaj komentarz
skt
Tak się kończy bezmyślna, nastawiona na zysk za wszelką cenę polityka.
sterl
Zdaje się że wcześniej zablokowano eksport do Chin najnowszych chipów? drukarek chipów? i jakoś nikt nie biadolił?
santoriusz
no i spełni się samoistnie zielony ład bo samochodów nie będzie wcale. Brawo Chińczycy, Ursula powinna im Medal ufundować
zoomek
Ale Chińczykom utrudnienia wprowadzać to było można?
swep
No to producenci będą mieć powód aby podnieść ceny :) ile procentowo ? Minimum dwucyfrowe wzrosty :) tak więc szybciutko do salonu bo niedługo zabraknie .
prawda_
Rynek zweryfikowal dostawy surowcow i polityke surowcowa krajow swiata. 'Wojna' celna miedzy Chinami, USA czy innymi mocarstwami jest naturalnym biznesem. Traci na tym nieudolna polityka EU, zamiast skupiac sie na dezyrfikacji zrodel surowcow wprowadzaja kolejne obostrzenia majace na celu podniesienia cen energi, towarow Rynek zweryfikowal dostawy surowcow i polityke surowcowa krajow swiata. 'Wojna' celna miedzy Chinami, USA czy innymi mocarstwami jest naturalnym biznesem. Traci na tym nieudolna polityka EU, zamiast skupiac sie na dezyrfikacji zrodel surowcow wprowadzaja kolejne obostrzenia majace na celu podniesienia cen energi, towarow i utopienia europejskiej gospodarki.
wizytator
My tu mamy inne problemy. Zakrętki do butelek już opracowane. Teraz ID na gołe baby i FB. Mentalnie ich załatwimy!
zoomek
No i coraz drożej za emisję CO2 niezbędnego do fotosyntezy.
petrol-invest
Po co nam samochody, przecież już wkrótce wszyscy mamy jeździć tylko rowerami.
lapbusrz
Charakteropatyczny neurotyk pohitlerowski.

Powiązane: Wojna handlowa Chiny-USA

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki