REKLAMA

Niemcy i Brytyjczycy obawiają się przejęcia Opla przez Francuzów

2017-02-15 15:14
publikacja
2017-02-15 15:14

Informacja o możliwości przejęcia Opla przez francuski koncern motoryzacyjny PSA wywołała w środę reakcję niemieckich władz, które podkreśliły, że monitorują sprawę. Opel zatrudnia większość swych pracowników w niemieckich zakładach.

fot. Ralph Orlowski / / Reuters

Producent należący obecnie do koncernu General Motors (GM) ma także zakłady w Austrii, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii, gdzie powstają samochody pod marką Vauxhall.

Niemiecka minister pracy i spraw społecznych Andrea Nahles mówiła po środowym posiedzeniu rządu w Berlinie, że trwają rozmowy "na wszystkich szczeblach" z Oplem, GM i PSA, aby uzyskać pewność, że w przypadku ewentualnej sprzedaży niemieckie trzy fabryki będą nadal funkcjonować.

"Podczas dzisiejszego posiedzenia gabinetu rząd intensywnie omawiał sprawę Opla" - relacjonowała Nahles.

Na komentarze Berlina zareagował Francuski rząd, którego rzecznik Stephane Le Foll podkreślił, że rozumie obawy niemieckich władz. "Nie wiem jakie warunki zostały ustalone. (...) Jednak zdaję sobie sprawę, że z niemieckiego punktu widzenia istnieje potrzeba zachowania istotnej części ich przemysłu i ochrony miejsc pracy" - mówił Le Foll.

Zaniepokojenie ewentualną transakcją wyraził też rząd Wielkiej Brytanii, a także jeden z największych związków zawodowych. "Rząd pozostaje w bliskim kontakcie z GM i monitoruje sytuację" - relacjonował rzecznik ministerstwa biznesu. Dodał że minister Greg Clark wyraził już swoje zaniepokojenie sytuacją w rozmowie z prezesem GM Danem Ammannem. W dwóch fabrykach Vauxhalla w Wielkiej Brytanii pracuje ok. 4,5 tys. osób.

Jeden z największych związków zawodowych w Wielkiej Brytanii przypomniał, że w zeszłym roku szefostwo GM zapewniło ich, że nie będzie żadnych zmian ws. tamtejszych fabryk.

We wtorek francuski koncern PSA poinformował w oświadczeniu, że rozważa możliwość "potencjalnego kupna" firmy Opel. W dokumencie podkreślił, że rozważa "wiele strategicznych inicjatyw", które mają wzmocnić dotychczasową współpracę między nimi a General Motors. Pozyskanie Opla jest jedną z nich - zaznaczono.

Jak przypominają światowe agencje PSA i GM są wspólnie zaangażowane w kilka projektów w Europie.

Agencja Associated Press zwraca uwagę, że od lat GM ponosi koszty w związku z Oplem, który jest ich główną marką w Europie. W zeszłym roku odnotowano stratę w wysokości 257 mln dolarów.

W 2012 roku GM i PSA ogłosiły zawarcie partnerstwa. Porozumienie dotyczyło współpracy przemysłowej w Europie, na mocy której GM wszedł w posiadanie 7 proc. akcji PSA. Jednak w 2013 roku GM ogłosiło, że sprzedaje te udziały. Według przedstawicieli koncernów porozumienie nie przyniosło oczekiwanych korzyści.

PSA jest producentem samochodów marek Peugeot i Citroen. Ewentualne połączenie tych firm spowodowałoby, że nowy podmiot stałby się największym po Volkswagenie producentem samochodów w Europie. (PAP)

lm/ jbr/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (25)

dodaj komentarz
~bumbum
Nie oszukujmy się. Beznarodowość kapitału to tylko pasza propagandowa dla odmóżdżonej biomasy nad Wisłą.
~Hairy_Portier
A ja żałuję, że nie kupiliśmy SAABa albo Volvo kiedy były na sprzedaż.
piterro1980
Na moje GM to marka amerykańska a nie niemiecka, ale co ja tam wiem...
~abc
To PSA jest jeszcze francuskie czy już chińskie?
~wielblad13
a przecież kapitał nie ma swojej narodowości... jak przejmą Opla to zamkną nierentowne zakłady ;) pak jak w Polsce gdzie wiele było nierentownych konkurentów ;)
~Kaszub
Ach czemu to czemu? wspaniali pro unijni NIemcy tak boj? si? przej?cia OPL-la przez Francuzów. Przecie? Francuzi to ich najlepsi koledzy w Unii Europejskiej - papu?ki nieroz??czki.
Przecie? z tych unijnych mi?o?ci Pan Lewandowski, Balcerowicz jego pomagier Petru, Tusk, Kopacz i Schetyna sprzedali wszystkie czasopisma polskie oraz
Ach czemu to czemu? wspaniali pro unijni NIemcy tak boj? si? przej?cia OPL-la przez Francuzów. Przecie? Francuzi to ich najlepsi koledzy w Unii Europejskiej - papu?ki nieroz??czki.
Przecie? z tych unijnych mi?o?ci Pan Lewandowski, Balcerowicz jego pomagier Petru, Tusk, Kopacz i Schetyna sprzedali wszystkie czasopisma polskie oraz sieci handlowe wspania?ym bezinteresownym Niemcom, którzy to grosza z dywidendy nie wywioz? do Niemiec tylko zostawi? w POlsce.
~repoloinzacja
nawsiwko Adam Opel nieprzypadkowo jest w języku polskim. jego przodkowie pochodzili zpod Opola i stad jego nzwisko. to część dziedictwa narodowego jak Adam MIckiewicz. firmę Opel powinny zrepolonizować polskie firmy takie jak PKO, PZU czu KGHM. dzięki temu odbudujemy polski przemysł motoryzacyjny jak stocznie
~tradycja
to prawda, polską tradycję odzwierceidlają także nazwy najwazniejszych modeli: kadet, astra, sigma, zafira, insignia któe stanowią uzupełnienie portfollio takich nazw jak tarpan, nysa, zuk, jelcz, ursus. nie powinniśmy znowu zaprzepaścicć polskiego dziedzictwa. tak nam dopomóż
~żartowniś
dobrze Waść prawisz, trzeba ten pomysł podrzucić Jarkowi, będziemy mieli polski samochód narodowy (to nic, że z niemieckimi korzeniami), zachowamy miejsca pracy w Gliwicach i u kooperantów... tylko skąd wziąć kasę? oto jest pytanie...
~qaz
A japonska marka Honda to tak na prawde pochodzi od slow "Łon da", czyli od pradawnych wypowiedzi suwerena na postawione pytanie, kto da na pieniadze na ich dzieci (wskazujac palcem na narodowego magika JaroKa).

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki