REKLAMA

Niemcy boją się o miejsca pracy po sprzedaży Opla PSA

2017-02-21 19:13
publikacja
2017-02-21 19:13

Francuski koncern motoryzacyjny PSA zapewnił kanclerz Niemiec Angelę Merkel i związki zawodowe, że utrzyma dotychczasowe gwarancje zatrudnienia dla fabryk Opla i Vauxhalla w przypadku powodzenia transakcji z General Motors - podano we wtorek.

fot. REUTERS/Denis Balibouse / / FORUM

Według wcześniejszych doniesień PSA chce kupić od GM firmę Opel. Analitycy ostrzegali, że w przypadku realizacji tego planu może dojść do redukcji tysięcy miejsc pracy. Informacje o ewentualnej transakcji wywołały też reakcje na szczeblu rządowym w Niemczech i Wielkiej Brytanii, w obawie o losy pracowników tamtejszych fabryk Opla i Vauxhalla.

Prezes koncernu PSA Carlos Tavares rozmawiał we wtorek przez telefon z szefową niemieckiego rządu i poinformował ją o planach firmy ws. Opla - podkreślono w komunikacie opublikowanym przez PSA. Tavares przedstawił Merkel argumenty za stworzeniem europejskiego lidera motoryzacyjnego składającego się ze "wzajemnie się uzupełniających" marek, które będą mocno zakorzenione w lokalnych rynkach. Zapewnił też kanclerz Niemiec, że Opel będzie cieszyć się w takiej grupie znaczną niezależnością - podkreślono w oświadczeniu.

PSA oceniło rozmowę Tavaresa z Merkel jako "owocną" - dodano. Dzień wcześniej Tavares odbył rozmowy z przedstawicielami związku zawodowego IG Metall i radą pracowników firmy Opel.

"Grupa PSA zapewniła o swoim zobowiązaniu do uszanowania istniejących porozumień w krajach europejskich i do kontynuowania dialogu ze wszystkimi stronami" - podkreślił francuski koncern we wtorkowym oświadczeniu.

Według rzecznika niemieckiego rządu PSA zapewniło o chęci inwestycji w niemieckie fabryki i zatrzymania istniejących miejsc pracy. Jednocześnie ministrowie pracy Francji i Niemiec zapewnili, że umowa między PSA a GM będzie korzystna dla wszystkich stron.

"Wierzymy, że skorzystają na tym oba kraje - zarówno fabryki we Francji, jak i w Niemczech. Niemiecko-francuska współpraca może doprowadzić do powstania firmy o pozycji lidera i dlatego jesteśmy obecnie bardzo zadowoleni z rozwoju sytuacji" - mówiła minister pracy Niemiec Andrea Nahles podczas wizyty w jednej z fabryk w Berlinie. Towarzyszyła jej szefowa francuskiego resortu pracy Myriam El Khomri.

Na komunikat PSA zareagował prezes Opla Karl-Thomas Neumann. "Dobrze, że PSA zapewniło o chęci uszanowania istniejących porozumień" - podkreślił na Twitterze.

W niemieckich fabrykach pracuje 50 proc. z 38 tys. pracowników Opla. W Wielkiej Brytanii zatrudnienie znalazło 4,5 tys. osób, gdzie powstają samochody pod marką Vauxhall.

Media zwracały uwagę, że od lat GM ponosi koszty w związku z Oplem, który jest ich główną marką w Europie. W zeszłym roku odnotowano stratę w wysokości 257 mln dolarów.

W 2012 roku GM i PSA ogłosiły zawarcie partnerstwa. Porozumienie dotyczyło współpracy przemysłowej w Europie, na mocy której GM wszedł w posiadanie 7 proc. akcji PSA. Jednak w 2013 roku GM ogłosiło, że sprzedaje te udziały. Według przedstawicieli koncernów porozumienie nie przyniosło oczekiwanych korzyści.

PSA jest producentem samochodów marek Peugeot i Citroen. Ewentualne połączenie tych firm spowodowałoby, że nowy podmiot stałby się największym po Volkswagenie producentem samochodów w Europie.

lm/ gma/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (22)

dodaj komentarz
~PL
Polski OPEL? to chyba jakieś jaja. Dziś słyszałem fajną sprawę z Azoty Kędzierzyn. Dyrektorów dali bez doświadczenia - gości którzy garnki sprzedawali są dyrektorami i nie znają sie na logistyce, ale są kumplami ministra Jakiego z Kędzierzyna, zresztą Ziobro też ma tam rodzine - dużo komunistów jest niestety w Kędzierzynie. Opel Polski OPEL? to chyba jakieś jaja. Dziś słyszałem fajną sprawę z Azoty Kędzierzyn. Dyrektorów dali bez doświadczenia - gości którzy garnki sprzedawali są dyrektorami i nie znają sie na logistyce, ale są kumplami ministra Jakiego z Kędzierzyna, zresztą Ziobro też ma tam rodzine - dużo komunistów jest niestety w Kędzierzynie. Opel to zaawansowany łańcuch dostaw. Straty były by ogromne dla narodu gdyby zakupem zajął się rząd zakompleksionych nieudaczników z PiS.
~ekonomo
Tow. Balcerowicz Leszek odpowiedzialny pryncypialnie i krótko~ kapitał nie na narodowości, o czym ta mowa.
~PolskiOpel
Jak Opla będą klepać żabojedy to nikt tego badziewia nie kupi, dla marki Opel ten deal z Francuzami to gwóżdż do trumny, a szkoda bo to super auta dlaczego przynosza straty, pewnie zwiazki zawodowe szwabskie im daja sie we znaki. Opla powinien kupić PiS i całą produkcje zapewnić w Polsce, to by była jazda!!!
~LOLek
Przecież kapitał nie ma narodowości. O co tym Niemcom chodzi? Tyle lat nas tresowali tymi zaklęciami, żeby sprzedawać, likwidować, restrukturyzować, zwalniać? Przecież to by była hipokryzja, albo oszukiwanie dobrodusznych Polaków?
~razdwatrzy
Cyt Tyle lat nas tresowali tymi zaklęciami, żeby sprzedawać, likwidować, restrukturyzować, zwalniać?
Człowieku skąd ty się urwałeś.Bredzisz.Miej pretensje do polaków np takich jak Balcerowicz. Wy narodowcy zawsze widzicie winnego w Niemczech albo Rosji zresztą wszędzie tylko nie u siebie, Na słowo Niemcy macie nastawiony budzik
Cyt Tyle lat nas tresowali tymi zaklęciami, żeby sprzedawać, likwidować, restrukturyzować, zwalniać?
Człowieku skąd ty się urwałeś.Bredzisz.Miej pretensje do polaków np takich jak Balcerowicz. Wy narodowcy zawsze widzicie winnego w Niemczech albo Rosji zresztą wszędzie tylko nie u siebie, Na słowo Niemcy macie nastawiony budzik nawet nie czytacie tylko piszecie bzdury.
~repoloniazacja
Adam Opel to nasz ziomek. Jego rodzina pochodziłą spod Opola (stąd nazwisko) i jego firma założona w NIemczech moralnie należy do nas, w związku z tym powinna zostać zrepolonizowana przez PZU, KGHM I PKO. polskei tradycje potwierdzają nazwy najwazniejszych modeli w historii marki: omega, kadet, astra. nieprzypadkowo brzmią one po Adam Opel to nasz ziomek. Jego rodzina pochodziłą spod Opola (stąd nazwisko) i jego firma założona w NIemczech moralnie należy do nas, w związku z tym powinna zostać zrepolonizowana przez PZU, KGHM I PKO. polskei tradycje potwierdzają nazwy najwazniejszych modeli w historii marki: omega, kadet, astra. nieprzypadkowo brzmią one po polsku - to hołd dla narodowej tradycji i jezyka
~yanosik
Cos ci sie gosciu niezle pomylilo Adam Opel pochodzi (z Landu Hesti ) a to jest kolo Frankfurtu nad Menem czyli do Opola 800km .
~fd
Ludzie pochodzą od małp - powinnismy być im też os winni zmaisat w zoo trzymać.
~genetyk odpowiada ~fd
Najwięcej dowodów jest na to, że małpy pochodzą od ludzi. Znam kilku takich co już nie są ludźmi, zasilili nowy małpi gatunek zwany liberałami. Są liberały europejskie, amerykańskie i azjatyckie.
~gość
adam Opel to był raczej spod Frankfurtu nad menem a nie Opola

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki