REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Nest Bank rezygnuje z kredytów dla klientów detalicznych. Został „zmuszony dokonać rewizji strategii biznesowej”

Wojciech Boczoń2020-03-05 14:00analityk Bankier.pl
publikacja
2020-03-05 14:00

Konieczność rozliczenia się z klientami z prowizji od wcześniej spłaconych kredytów („małe TSUE”) zmusiła Nest Bank do rewizji swojej strategii biznesowej. Instytucja rezygnuje z udzielania kredytów konsumpcyjnych klientom detalicznym, ale nadal będzie oferowała im konta i lokaty.

We wrześniu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że banki powinny zwracać klientom prowizję od wcześniej spłaconych kredytów konsumpcyjnych. O tym, że banki muszą rozliczyć się z klientami. pisaliśmy m.in. w artykule „Klienci skarżą się na banki: miały być zwroty prowizji, są odmowy”. Sytuacja ta wymusiła na bankach konieczność zawiązania rezerw, które obciążyły wyniki za IV kwartał 2019 r. Okazuje się, że w niektórych przypadkach samo zawiązanie rezerw nie wystarczyło.

Nest Bank poinformował właśnie, że odwołuje promocje kredytów konsumpcyjnych i wycofuje z oferty pakiety usług oferowanych do kredytów. Mowa o produktach takich jak: „Nest Kredyt w koncie na dobry początek”, „Konto z Kredytem”, promocji „Fotelik” i pakiecie „Nest Pakiety dla Zaradnych”. Wymienione promocje i pakiety pozostaną w obsłudze na dotychczasowych warunkach, ale nie będą już dostępne dla nowych klientów. Bank podał też, że zakończenie promocji i oferowania pakietów usług nie wpływa na prawa nabyte przez klientów.

Jak się okazuje, rezygnacja z kredytów ma związek z wyrokiem TSUE dotyczącym zwrotu prowizji od kredytów konsumpcyjnych. Serwis Subiektywnie o finansach  dotarł do wewnętrznej korespondencji banku, z której wynika, że bank zamierza zakończyć sprzedaż kredytów dla klientów detalicznych i skupić się na obsłudze mikroprzedsiębiorców. Już wcześniej, bo wakacje, bank wycofał z oferty karty kredytowe, o czym pisał z kolei serwis Cashless.

fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

Bank zmuszony był dokonać rewizji strategii biznesowej (…). W związku z malejącymi wynikami sprzedaży, ograniczonym dostępem sieci sprzedaży do klientów o niskim poziomie ryzyka w tym segmencie, a także ponoszeniem istotnych kosztów stałych związanych z utrzymywaniem dostępności tej oferty Bank nie znajduje uzasadnienia dla dalszego utrzymywania oferty linii consumer finance.” – czytamy w cytowanym przez serwis „Subiektywnie o finansach” liście wysłanym przez bank do współpracujących z nim pośredników kredytowych.

W komentarzu przesłanym do redakcji Bankier.pl bank zaznacza jednak, że nie zamierza całkowicie zrezygnować z obsługi klienta detalicznego.  - Pragniemy stanowczo podkreślić, że Nest Bank nie ma zamiaru wycofywać się z obsługi klienta detalicznego. Bez zmian obsługujemy i pozyskujemy klientów w zakresie kont, lokat czy produktów inwestycyjnych – czytamy w oświadczeniu.

Rezygnacja z linii consumer finanse będzie miała wpływ na strukturę zatrudnienia w banku. W styczniu 2020 r. pisaliśmy, że Nest Bank szykuje się do zwolnień grupowych i zamknie niektóre placówki. Bank nie podał nam jednak szczegółowych informacji dotyczących skali zwolnień. – Podobnie jak cały rynek bankowy optymalizujemy koszty i rozwijamy obsługę w kanałach cyfrowych. Skupiamy się na rozwoju technologicznym i digitalizacji procesów. Potwierdzamy, że w Nest Banku rozpoczął się proces restrukturyzacji zatrudnienia. W chwili obecnej trwają konsultacje z Radą Pracowniczą – usłyszeliśmy wówczas w biurze prasowym Nest Banku.

Źródło:
Wojciech Boczoń
Wojciech Boczoń
analityk Bankier.pl

Ekspert z zakresu bankowości. Autor komentarzy, poradników, artykułów i raportów o bankowości skierowanych zarówno do branży, jak i jej klientów. Redaktor prowadzący branżowego serwisu PRNews.pl. Autor cyklu raportów "Polska bankowość w liczbach". Dziennikarz Roku 2013 według Kapituły Konkursu IX Kongresu Gospodarki Elektronicznej przy Związku Banków Polskich. Dwukrotnie nominowany do nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka oraz laureat tej nagrody w 2014 r. Finalista Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Clubu Polska za 2019 r.

Tematy
Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Inspirujące pomysły na urządzenie pomieszczeń dla firm

Komentarze (6)

dodaj komentarz
degrengolada
praktycznie najświeższy bank który przybył do Polski, ale jak widać coś mu nie poszło.
sadinternetowypl
Tak na prawdę chodzi, że ciężko jest ściągnąć należność. Ludzie biorą pożyczki i ogłaszają upadłość.
dziki_losos
Masz jakieś źródło na to? W Polsce też nie jest tak, że możesz ogłosić upadłość i masz wszystko z głowy. Jest procedura układowa, restrukturyzacja długu, zajęcie majątku itp., są możliwe np. unieważnienia darowizn. Nie da się tak łatwo ominąć systemu.
zenonn
Upadłość indywidualna jest czasochłonna i kosztowna.
sadinternetowypl odpowiada dziki_losos
Swoje własne. sadinternetowy_pl. Pożyczek nie da ściągnąć od kombinatorów, podobnie z czynszem. Takie dobre zmiany. Płaca za takich inni. Teraz nawet dłużnikowi nie dostawczych pozwu zmiany w kpc , to sąd umarza postępowanie. Tylko idiota pożyczałby osobie fizycznej.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki