Ruch lotniczy nad Warszawą został wstrzymany na 30 minut – informuje portal TVN24. To efekt braków kadrowych oraz konfliktu na linii kontrolerów lotu z zarządem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jeżeli strony nie dojdą do porozumienia, z ponad 200 pracowników w maju pozostanie grupa 30 osób.


Skutki sporu pomiędzy PAŻP a Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego, który reprezentuje pracowników, są coraz bardziej widoczne. Od kilku dni na lotnisku Chopina odnotowano liczne opóźnienia zarówno w przylotach, jak i odlotach samolotów. W czwartek natomiast, jak poinformował TVN24, ruch lotniczy nad Warszawą został wstrzymany na pół godziny. Było to spowodowane brakami wśród kontrolerów i jest dopiero zapowiedzią tego, co może się dziać od maja.
Konflikt pomiędzy pracownikami a PAŻP trwa nieprzerwanie od kilku miesięcy. Kontrolerzy lotu podkreślają, że nie chodzi im jedynie o pieniądze, a o kwestie bezpieczeństwa, których pracodawca nie przestrzega. Zdaniem ZZKRL liczba obowiązków przypadająca na jednego pracownika jest za duża, co może generować zagrożenie.
Premier o PAŻP: sytuacja pracownicza napięta - jest nadzieja na zakończenie sporu
W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) rzeczywiście jest napięta sytuacja pracownicza - powiedział w piątek premier Matusz Morawiecki. Dodał, że warto, aby ten spór został zakończony; jest na to bardzo duża nadzieja.
"W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej rzeczywiście jest napięta sytuacja pracownicza" - przyznał w piątek premier Mateusz Morawiecki, który uczestniczył w spotkaniu Wielkanocnym z przedstawicielami środowisk kombatanckich we Wrocławiu.
Szef rządu przekazał, że minister infrastruktury Andrzej Adamczyk razem z kierownictwem PAŻP prowadzi rozmowy, "by doszło do uspokojenia nastrojów".
"Jestem przekonany, że te rozmowy, przy obopólnej odpowiedzialności obu stron, bo przecież nasza przestrzeń powietrzna jest naszym dobrem narodowym i warto, aby ten spór został zakończony, jak najszybciej. I myślę, że jest na to bardzo, bardzo duża nadzieja" - powiedział premier. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
W efekcie sporu z pracy odeszło już 40 specjalistów, a wraz z końcem kwietnia upływa czas wypowiedzenia kolejnych 170. Oznacza to, że w przypadku braku porozumienia, od maja przy warszawskim lotnisku pracować będzie jedynie 30 kontrolerów lotu.
Ze skali problemu zdają sobie sprawę politycy. Pod koniec maja na stanowisko prezesa PAŻP została powołana Anita Oleksiak, której głównym zadaniem jest zażegnanie problemów pracowników. O możliwych „bardzo trudnych” utrudnieniach wypowiadał się w audycji Radia ZET Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.

Jaką formę opodatkowania wybrać?
Własna działalność gospodarcza a podatki
Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć!<BR>
Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Zdaniem polityka kontrolerzy powinni być bardziej wyrozumiali, ponieważ lotnisko jest w trudnej sytuacji finansowej z uwagi na ograniczenia w ruchu lotniczym. Jednocześnie polityk wskazał, że na liście rozwiązań awaryjnych pojawiły się pomysły ewentualnego zastąpienia kontrolerów wojskiem lub zmiana przepisów na takie, które umożliwiałyby zatrudnienie obcokrajowców na te stanowiska.
Projekt: kontrolerem ruchu lotniczego będzie mógł zostać cudzoziemiec
Zniesienie obowiązku posługiwania się biegle językiem polskim przez praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i kontrolera ruchu lotniczego - zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury. Rozwiązanie to umożliwi cudzoziemcom podjęcie w Polsce zatrudnienia na tych stanowiskach - dodano.
Chodzi o projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniający rozporządzenie w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego, który w piątek ukazał się na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) projektu, zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego, wymagane jest posiadanie "ważnego uprawnienia uzupełniającego w zakresie języka polskiego na poziomie co najmniej 4 operacyjnym w odniesieniu do wszystkich osób ubiegających się o licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego albo licencję kontrolera ruchu lotniczego lub posiadających takie licencje w celu zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej".
Dodano, że "przepisy te uniemożliwiają zatrudnienie na stanowiskach praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego oraz kontrolera ruchu lotniczego cudzoziemców niewładających językiem polskim nawet na stanowiskach operacyjnych", których celem jest zapewnianie służby ruchu lotniczego w obszarach przestrzeni powietrznej, w których personel lotniczy musi znać angielski.
Wskazano, że "obowiązujące przepisy utrudniają działalność instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego, ograniczając możliwość pozyskiwania pracowników spośród personelu służb ruchu lotniczego z innych państw".
Jak podkreślił projektodawca, oczekiwanym efektem rozporządzenia jest zwolnienie osób ubiegających się o wydanie albo wymianę licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego albo licencji kontrolera ruchu lotniczego wyłącznie z uprawnieniem w zakresie kontroli obszaru z konieczności posługiwania się biegle językiem polskim i posiadania uprawnienia uzupełniającego w tym zakresie.
"Przyjęcie takiego rozwiązania wpłynie na usprawnienie procesu pozyskiwania personelu niezbędnego do zapewniania służb kontroli ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umożliwi cudzoziemcom podjęcie w Rzeczypospolitej Polskiej zatrudnienia na stanowiskach praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i kontrolera ruchu lotniczego" - napisano.
Jak podkreślono, projektowana regulacja "w sposób nieznaczny wpłynie na rynek pracy ze względu na umożliwienie zatrudnienia w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na stanowisku praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego oraz kontrolera ruchu lotniczego, zapewniających służbę kontroli ruchu lotniczego w zakresie kontroli obszaru, osób nieposiadających uprawnienia uzupełniającego w zakresie języka polskiego na poziomie co najmniej 4 operacyjnym".
Jednocześnie praktykanci-kontrolerzy ruchu lotniczego i kontrolerzy ruchu lotniczego nadal zobowiązani będą do posiadania ważnego uprawnienia uzupełniającego w zakresie języka angielskiego.
Jak podano w OSR, zgodnie z informacjami pozyskanymi z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, posiadania uprawnienia uzupełniającego w zakresie języka wymaganego przez państwo członkowskie Unii Europejskiej w odniesieniu do zapewniania służby kontroli obszaru nie jest wymagane przez służby kontroli ruchu lotniczego na Łotwie, Węgrzech i Słowenii.
Ponadto, według autorów projektu, zniesienie wymogu znajomości języka polskiego w odniesieniu do praktykantów-kontrolerów ruchu lotniczego i kontrolerów ruchu lotniczego, "wykonujących czynności lotnicze polegające wyłącznie na zapewnianiu służby kontroli ruchu lotniczego w zakresie kontroli obszaru nie przewiduje się, aby projektowana regulacja miała wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej".
Projekt został przesłany do konsultacji publicznych. Osobą odpowiedzialną za projekt jest wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
AB